بانیان قطعنامه ضد ایرانی خود ناقضان حقوق بشرند

۳۰م آذر ،

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، محمد خزاعی استفاده ابزاری از مفاهیم ارزشمند حقوق بشر توسط بعضی کشورها را مایه تاسف دانست و توجه حاضران در این نشست را به وضعیت وخیم حقوق بشر در کانادا جلب کرد .

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل همچنین هدف از طرح این قطعنامه را نه حمایت و یا ارتقاء حقوق بشر در ایران بلکه اقناع تمایلات سیاسی بعضی کشورهای مدعی حقوق بشر دانست که با طرح قطعنامه ضد کشورها در پی نقض روند ها و ساز وکار حقوق بشری سازمان ملل می باشند.

خزاعی افزود: بانیان و مبتکران این گونه قطعنامه ها، در سالهای طولانی پیگیری این قبیل خصومت ها باید عبرت گرفته باشند که نه جمهوری اسلامی ایران و نه هیچ کشور دیگری، تسلیم فشار و ارعاب نخواهد شد.

وی همکاری، تفاهم متقابل و احترام را لازمه و کانون تعاملات حقوق بشری کشورها دانست و گفت: اکنون در این زمینه دو راه پیش روست یا تعامل جدی برای کمک به پیشرفت و ارتقاء حقوق بشر و یا طرح قطعنامه های سیاسی و غیر متعادل که نوعی عقب گرد را تجربه خواهیم کرد.

نماینده کشورمان با انتقاد از نادیده گرفتن ساز وکار روند جهانی بازنگری حقوق بشر از سوی مدعیان حقوق بشر بویژه آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا، نظام نظارتی کنونی حقوق بشر را  زمینه ساز رفتارهای مستبدانه، بخشی نگر و غیر سازنده دانست . 

وی افزود: در نتیجه نباید تعجب کرد که در چارچوب نظام نظارتی کنونی، کشوری مانند کانادا با سوابق سوال برانگیز خود در زمینه حقوق بشر، بویژه در زمینه حقوق مهاجران، آفریقایی تبارها، بومیان و بویژه به عنوان حامی سرسخت جنایت های رژیم صهیونیستی ضد فلسطینی ها، خود را برای پیگیری روش منسوخ طرح قطعنامه حقوق بشری ضد ایران، محق بداند. 

خزاعی خطاب به نمایندگان کشورهای جهان گفت این در حالیست که همین چند ماه قبل، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، کانادا را در فهرست بدترین کشورها در زمینه حقوق بشر قرار داد و از حکومت کانادا برای محدود کردن آزادی تجمعات، به شدت انتقاد کرد.

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در پایان باردیگر تاکید کرد اعمال سیاست های خصمانه معدود کشور غربی ضد جمهوری اسلامی ایران، راه به جایی نخواهد برد.

مجمع عمومی سازمان ملل پیش نویس ماه قبل قطعنامه ضد حقوق بشری ایران را با هشتاد و شش رای موافق، سی و دو رای مخالف و شصت و پنج رای ممتنع تصویب کرد.

ده کشور نیز در جلسه روز پنجشنبه غایب بودند.

این ترکیب رای حاکی است از یکصد و نود و سه عضو سازمان ملل متحد، کمتر از نیمی از کشورهای جهان به قطعنامه پیشنهادی کانادا ضد ایران رای دادند و در واقع از صد و نود و سه کشور جهان، یکصد و هفت کشور به آن رای نداده اند.

 

ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد: صلح را زیر بنای توسعه جهان می دانیم

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت با موضوع برقراری  صلح  پس از درگیری ها گفت: جنبش عدم تعهد تقویت ارتباط میان صلح و توسعه را خواستار است و زیربنای هرگونه توسعه پایدار را صلح و امنیت جهانی می داند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، محمد خزاعی به عنوان رئیس گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در این نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: جنبش عدم تعهد به برقراری  صلح پس از درگیری ها در مناطق مختلف جهان، اهتمام ویژه ای دارد.

وی همچنین مواضع اصولی جنبش عدم تعهد در مورد برقراری صلح را که در سند نهائی اجلاس سران این جنبش در تهران مورد توجه قرار گرفت، به اعضای شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد.

رئیس گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سازمان ملل افزود: جامعه بین المللی و سازمان ملل، باید به چالشهای فرا روی ایجاد صلح منطقه ای و جهانی توجه و موضع خود را در قبال آن تقویت کند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد نیز همواره تاکید دارد که باید تلاش های بیشتری در عرصه بین المللی برای برطرف کردن چالش های ایجاد صلح و تشدید پیوند بین صلح و توسعه صورت گیرد.

خزاعی توجه به ریشه ها و ابعاد درگیری ها را راهکاری موثر برای تحقق هدف یادشده خواند و گفت: باید ظرفیت های ملی در کشورهای دچار درگیری، افزایش یابند و نهاد های زیر بنائی مناسب توسعه در این کشورها ایجاد شوند.

رئیس گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سازمان ملل در پایان بار دیگر تاکید کرد: باید روند ایجاد صلح فراگیر و از ظرفیت همه بازیگران در عرصه های مختلف ملی استفاده شود.

 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.