بان‌کی‌مون: مذاکرات آمریکا و کره شمالی باید شامل مسایل هسته‌یی باشد

۲۸خردادماه،

بان کی مون: مذاکرات آمریکا و کره شمالی باید شامل مسایل هسته‌یی باشد

دبیرکل سازمان ملل گفت که هرگونه گفت‌وگویی بین آمریکا و کره شمالی باید روی هدف خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره متمرکز باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادواردو دل بوئی، معاون سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه گفت که بان علاوه بر آن معتقد است که گفت‌وگوی دو کره کلید رفع تنش‌ها و تضمین صلح در شبه جزیره است.

به گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل این اظهارات را در پاسخ به سوالی دربارهٔ واکنش بان کی مون به پیشنهاد ناگهانی کره شمالی برای برگزاری مذاکرات هسته‌یی و امنیتی با واشنگتن بدون پیش‌شرط بیان کرد.

بان، وزیر امور خارجه پیشین کره جنوبی که با دقت تحولات شبه جزیره کره را دنبال کرده است روز دوشنبه به پکن رفت تا با سران تازه چین از جمله شی جینپینگ، رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

دبیرکل سازمان ملل گفت که تنش‌ها در شبه جزیره کره یکی از مسایل نگران‌کننده‌ای است که وی قصد دارد با شی و دیگر مقامات چینی مطرح کند.

بان در ماه آوریل گفت که آزمایش هسته‌یی کره شمالی و تهدیدات و اقدامات تحریک‌آمیزش اتفاق نظر بین‌المللی دربارهٔ اینکه کره شمالی به عنوان یک کشور داری تسلیحات هسته‌یی پذیرفته نخواهد شد را تقویت کرد.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه بان متوجه پیشنهاد گفت‌وگوی کره شمالی با آمریکا شده است، گفت: او بارها گفته است که طرفین باید اختلافاتشان را از طریق مذاکره حل کنند و برای اینکه گفت‌وگوها معنادار باشد، باید بر مبنای هدف مشترک خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره قرار گیرد.

دل بوئی افزود: دبیرکل سازمان ملل علاوه بر آن بر اهمیت گفت‌وگوهای بین دو کره که کلید کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره و تضمین صلح و ثبات در منطقه است، تاکید دارد.

کره شمالی روز یک‌شنبه پیشنهاد برگزاری مذاکرات امنیتی و هسته‌یی در سطوح بالا با آمریکا را داد.

کمیسیون دفاع ملی کره شمالی به رهبری کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بیانیه‌ای را از طریق رسانه‌هایش منتشر کرد که در آن پیشنهاد برگزاری مذاکرات در سطوح بالا برای رفع تنش‌ها و ارتقای صلح و امنیت در شبه جزیره کره داده شد.

دولت آمریکا اعلام کرد که حاضر به قبول پیشنهاد کره شمالی برای مذاکرات در سطوح بالاست، ولی خواستار مذاکرات “قابل قبولی” است که به خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی بیانجامد.

دنیس مک‌دانو، مشاور باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در این‌باره گفت: این مذاکرات باید واقعی باشد و بر مبنای عمل به وظایف‌شان قرار گیرد.این مذاکرات باید شامل اشاعه، تسلیحات هسته‌یی، قاچاق و سایر چیز‌ها باشد.

مک‌دانو افزود: بنابراین ما از روی اعمال‌شان دربارهٔ آن‌ها قضاوت می‌کنیم، نه از روی حرف‌های قشنگی که می‌شنویم.

این مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌.بی‌.اس گفت: باید تاکید کنم که آن‌ها نمی‌توانند با حرف زدن خود را از شر تحریم‌های قابل توجهی که در حال حاضر علیه آن‌ها اعمال شده است رها کنند.

انتظار می‌رود پیشنهاد کره شمالی برای مذاکرات هسته‌یی با آمریکا در نشستی که در روزهای آینده در واشنگتن با حضور مقامات آمریکایی، ژاپنی و کره جنوبی برگزار می‌شود، مطرح شود.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمایل ما این است که مذاکرات قابل قبولی با کره شمالی داشته باشیم، ولی این مذاکرات باید شامل این باشد که کره شمالی به وظایفش در قبال جهان عمل کند و در نهایت به خلع سلاح هسته‌یی این کشور منجر شود.

گلین دیویس، نماینده آمریکا در زمینه سیاست‌ کره شمالی هفته قبل بار دیگر از کره شمالی خواست تا گام‌هایی را برای پایان دادن به برنامه هسته‌یی‌اش اتخاذ کند و اخطار داد که بحران سال جاری تردید واشنگتن برای تعامل مجدد را افزایش داده است.

نمایندگان هسته‌یی آمریکا، کره جنوبی‌ و ژاپن قرار است روز چهارشنبه برای گفت‌وگو دربارهٔ راه‌های از سرگیری مجدد مذاکرات شش جانبه پیرامون خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی در ژاپن گرد هم بیایند.

شی جینپینگ، رییس‌جمهور چین که اوایل سال میلادی جاری در نشستی با باراک اوباما تایید کرد که کره شمالی باید زرادخانه هسته‌یی‌اش را کنار بگذارد قرار است در ۲۷ ژوئن با پارک‌ گون هیه، رییس‌جمهور کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کند.

پیشنهاد مذاکرات بین کره شمالی و آمریکا پس از چند ماه تنش و درگیری بر سر پرتاب موشک دوربرد کره شمالی در ماه دسامبر و آزمایش هسته‌یی‌اش در ماه فوریه داده می‌شود، اقدامات تحریک‌آمیزی که سبب تشدید تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه پیونگ یانگ شد.

آمریکا و کره جنوبی در واکنش به این اقدامات کره شمالی رزمایش بهاره سالانه خود را برگزار کردند که سبب شد کره شمالی نسبت به یک “جنگ هسته‌یی” در شبه جزیره کره اخطار دهد.

با این حال در حالی که تنش‌ها در ماه مه و ژوئن کاهش یافت پیونگ یانگ تلاش‌هایی محتاطانه را برای برقراری مجدد گفت‌وگو با آمریکا و کره جنوبی انجام داده است.

پیشنهاد مذاکرات در سطح کابینه با کره جنوبی که برای اولین‌بار پس از شش سال مطرح شد به برنامه‌های اولیه برای دو روز مذاکره در سئول در روزهای قبل انجامید، ولی این برنامه‌ها به سبب اختلاف‌نظر دربارهٔ کسی که ریاست هیات‌های دو طرف را بر عهده دارد فرو پاشید.

کره شمالی در اوایل دهه ۵۰ میلادی در جریان درگیری سه ساله کره با نیروهای سازمان ملل و کره جنوبی وارد جنگ شد و پیونگ یانگ با هیچ یک از دولت‌های کره جنوبی و آمریکا ارتباط دیپلماتیک ندارد.

برنامه هسته‌یی کره شمالی نگرانی اصلی آمریکاست. طبق برآوردهای ارائه شده کره شمالی چندین سلاح هسته‌یی دارد و برای ساخت بمبی که بتواند روی موشکی که قابلیت هدف قرار دادن آمریکا را داشته باشد نصب شود، تلاش می‌کند.

کیم جونگ اون اوایل سال میلادی جاری از تلاش برای ساخت زرادخانه هسته‌یی‌اش و نیز تقویت اقتصاد کره شمالی به عنوان اهداف ملی این کشور یاد کرد.

کره شمالی مدعی است که برای دفاع از خود در برابر تهدید هسته‌یی آمریکا در شبه جزیره کره و منطقه به ساخت سلاح هسته‌یی نیاز دارد.

یک سخنگوی کمیسیون دفاع ملی کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری مرکزی این کشور انتشار یافت، اعلام کرد: خلع سلاح هسته‌یی باید شامل خلع سلاح هسته‌یی سرتاسر شبه جزیره کره از جمله کره شمالی و نیز پایان دادن به تهدید هسته‌یی آمریکا علیه ما باشد.

وی در ادامه گفت: آمریکا باید از تهدیدات هسته‌یی و دروغ‌هایش دربارهٔ کره شمالی دست بردارد و به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از جمله تحریم‌ها پایان دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.