بان‌ کی‌مون براساس هویت بین‌المللی خود اظهار نظر کند

۰۳م اسفند ،

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل باید عنصری بی‌طرف باشد چرا که در یک سازمان بین‌المللی با هویت بین‌المللی فعالیت می‌کند بنابراین موضع‌گیری بی‌طرفانه او از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ و میزبانی قزاقستان گفت: این کشور مناسبات نزدیکی با ایران و همچنین غرب داشته بنابراین کشورهایی که با هر دو طرف روابط خوبی دارند کاندیدای مناسبی برای برگزاری مذاکرات می باشند.

وی ادامه داد: قزاقستان تاکنون هیچ موضع‌گیری منفی نسبت به هر دو طرف نداشته و هیچگاه از تحریم‌های یک جانبه علیه ایران حمایت نکرده که این برای کشورمان بسیار ارزشمند است.

بهشتی‌پور تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران مهم است که مذاکرات در چه کشوری برگزار شود بنابراین با توجه به اظهارات ذکر شده انتخاب ایران هم آلماتی است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: جمهوری اسلامی ایران از این فرصت برای توسعه مناسباتش با قزاقستان استفاده خواهد کرد و راه‌ حلی جز مذاکره برای حل پرونده هسته‌ای وجود نداشته چرا که عدم برگزاری مذاکرات، منازعه را به وجود می‌آورد که این به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست.

بهشتی‌پور اظهار داشت: همانگونه که در مسکو پیشنهادات تازهی مطرح شد انتظار می‌رود که کشورمان بار دیگر با ابتکارات و پیشنهادات تازه در مذاکرات آتی حاضر شود و ایران نباید تنها شنونده اظهارات طرف غربی بوده بلکه باید به نتیجه گرفتن از مذاکرات امیدوار باشد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اظهار داشت: دبیرکل سازمان ملل باید عنصری بی‌طرف باشد چرا که در یک سازمان بین‌المللی با هویت بین‌المللی فعالیت می‌کند بنابراین موضع‌گیری بی‌طرفانه او از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: موضع‌گیری دبیرکل سازمان ملل یکجانبه بوده چراکه وی اعلام کرد ایران سعی دارد با طولانی‌کردن روند مذاکرات همچون کره شمالی به بمب هسته‌ای دست پیدا کند که این تهمت بزرگی به کشورمان است.

بهشتی‌پور تصریح کرد: طولانی‌شدن روند مذاکرات تنها به این سبب است که طرف غربی حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت نمی‌شناسد که اگر این مهم پذیرفته شود این مذاکرات به سرعت به نتیجه مطلوب خود دست خواهد یافت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان ملل باید به گونه‌ای اظهارات خود را بیان کند که هم به نفع ایران و به هم به نفع طرف غربی باشد و این اظهارات تنها یک جوسازی خبری در آستانه مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.