بان‌ کی‌مون: صحبت‌های اسد هیچ راهکار تازهی را ارائه نداد

۱۹م دیماه ،

طرح و اظهارات رئیس جمهوری سوریه برای حل و فصل درگیری‌های این کشور، با واکنش‌های منفی کشورها و طرف‌های مخالف مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به اظهارات بشار اسد ضمن ابراز تاسف نسبت به این اظهارات خاطرنشان کرد: صحبت‌های اسد هیچ راهکار تازهی را که بتواند به رنج‌ها و مشکلات مردم پایان دهد ارائه نداد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به نقل از وی اعلام کرد: بان کی مون به شدت از اظهارات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ناامید بوده و معتقد است که این اظهارات هیچ سهمی در راهکار حل و فصل بحران سوریه ندارد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین اعلام کرد: اسد در اظهاراتش مهمترین عنصر بیانیه ژنو را که در سی‌ام ژوئن ۲۰۱۲ امضا شد یعنی انتقال سیاسی و ایجاد ساختاری انتقالی که اختیارات اجرایی کامل را در دست داشته باشد، رد کرد.

همچنین رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه نیز در ادامه مداخلاتش در سوریه خاطرنشان کرد: اسد تلاش می‌کند تا در قدرت باقی بماند.

اردوغان همچنین خاطرنشان کرد: اسد تلاش می‌کند تا با گفتن این جمله که هر کس علیه وی مبارزه کند جزو القاعده و تروریست‌هاست افکار را منحرف کند.

وی در حال حاضر برای ماندن در قدرت تلاش می‌کند و برای رسیدن به این هدف به ظلم خود ادامه می‌دهد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از اردوغان گزارش داد: اسد در اظهارات روز یکشنبه‌اش تکفیری‌ها را به کشتار و شکنجه مردم سوریه متهم کرده و اعلام کرده است که اندیشه تکفیری وارد سوریه شده و گسترش یافته است.

اردوغان در ادامه اظهاراتش مدعی شد: کاری که اسد انجام می‌دهد ترور کشور است.

وی در ادامه اعلام کرد: اسد در حال حاضر یک گزینه بیشتر ندارد و آن احترام گذاشتن به اراده مردم و اجرای خواسته‌های آن‌ها است.

از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به نوبه خود اعلام کرد: اظهارات روز یکشنبه بشار اسد حس دلسوزی و ترحم را بر می‌انگیخت.

وی گفت: بهترین آرزویی که می‌توانیم برای مردم سوریه در سال ۲۰۲۲ کنیم این است که آزاد شوند.

فیلیپ لالییو،‌ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز پیشتر اعلام کرده بود که اظهارات اسد در حقیقت انکار واقعیت است.

وی افزود: اظهارات اسد تنها کمی پس از آن بود که گزارش سازمان ملل دربارهٔ تجاوزات ارتش سوریه انتشار یافت.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین در بیانیه خود خاطرنشان کرد: برکناری بشار اسد شرطی است که بدون آن آغاز روند انتقال سیاسی غیر ممکن است همانطور که ائتلاف ملی مخالفان نیز به این مساله تاکید دارند.

بشار اسد روز یکشنبه با ایراد اظهاراتی راهکاری سیاسی‌ای را ارائه داد که شامل سه مرحله بود: پایبندی کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی به متوقف کردن حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مسلح، آغاز به کار دولتی با همکاری همه طرف‌ها برای برگزاری کنفرانس ملی گسترده و برگزاری کنفرانس آشتی ملی و صدور عفو عمومی.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.