بان کی مون خواستار ادامه کمک های جامعه جهانی به افغانستان شد

به گزارش ایرنا، بان کی مون که برای شرکت در این نشست به توکیو سفر کرده است، گفت: ما در کنار مردم افغانستان و تلاش آن ها برای رسیدن به امنیت، ثبات و شکوفایی می مانیم.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه یک افغانستان باثبات و شکوفا به صلح منطقه ای و ثبات کشورهای همسایه اش کمک می کند، اظهار داشت افغانستان درمرحله حساسی از تاریخ خود قرار دارد و نهادهای این کشور به مرحله ای رسیده اند که می توانند بر روی پای خود بایستند.

وی افزود: برای اینکه شکوفایی افغانستان در درازمدت تضمین شود، باید جامعه جهانی به ارسال کمک های خود به این کشور ادامه دهد.

بان کی مون در بخشی دیگر از سخنان خود به وجود فساد و ناکارآمدی در نهادهای حکومتی افغانستان اشاره کرد وگفت : بسیاری از کشورهای کمک کننده نگرانند که مبادا کمک های اهدایی انان صرف عمران و ابادانی افغانستان نشود.

وی خاطر نشان کرد نباید فراموش کنیم که دولت کنونی کابل نوپا است و امکان بروز برخی از مشکلات و حوادث همچنان وجود دارد اما با این حال کشورها باید به تعهدات خود برای بازسازی زیر ساخت های افغانستان همچنان پایبند باشند.

بان کی مون همچنین بر تعهد سازمان ملل برای همکاری با دولت افغانستان وادامه کمک های این نهاد بین المللی به مردم آن کشور تاکید کرد.

کنفرانس کمک کنندگان بین المللی به افغانستان روز یکشنبه در توکیو با میزبانی دولت ژاپن و مشارکت بیش از ۷۰ کشور و نهادهای بین المللی برگزار شد.

هدف کنفرانس توکیو پایه ریزی یک چارچوب بین المللی برای کمک به افغانستان پس از خروج نیروهای اشغالگر از خاک این کشور می باشد.

این نیروها قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی به طور کامل از خاک افغانستان خارج شوند، آمریکا دارای بیشترین تعداد نیروی نظامی در خاک افغانستان است.

شرکت کنندگان نشست توکیو توافق کردند مبلغ ۱۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ در اختیار دولت کابل قرار دهند. سهم ژاپن از این کمک ها سه میلیارد دلار خواهد بود.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۹۹۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.