بان کی مون خواستار همکاری کشورها برای تدوین قوانین تجارت سلاح در جهان شد

به گزارش ایرنا بان کی مون روز سه شنبه به وقت محلی در نشست بین المللی تجارت اسلحه که در مقر اصلی سازمان ملل برگزار شد، طی سخنانی با تاریخی خواندن این نشست از اعضای سازمان ملل خواست درجهت توافق برسرپیمانی برای تنظیم قوانین تجارت اسلحه درجهان تلاش کنند.

وی با اشاره به موفقیت جامعه بین المللی برای محدود ساختن سلاح های کشتار جمعی، خاطر نشان کرد هنوز کار مثبتی در زمینه کنترل بی رویه صادرات سلاح های متعارف انجام نشده است.

به گفته وی، درحالی که مسئله سلاح های هسته ای در مرکز توجهات جهانی قرار دارد، اما این سلاح های متعارف هستند که هر روز جان افراد بسیاری را می گیرند.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد هر گونه توافق برای کنترل تجارت سلاح های متعارف به توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای مختلف، حمایت از کودکان و زنان و کاهش بی ثباتی درسطح جهانی کمک خواهد کرد.

بان کی مون تاکید کرد هدف مشترک همه شرکت کنندگان در این نشست، رسیدن به توافقی برای پایان دادن به درد و آلام مردمانی است که در جریان جنگ ها و بحران های مختلف گرفتار شده اند.

این نشست که در مقر سازمان ملل متحد و با مشارکت ۱۹۳ کشور برگزار می شود به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. هدف این نشست رسیدن به یک اجماع بین المللی برای تنظیم قوانینی به منظور محدود ساختن تجارت اسلحه در سراسر جهان است. به گفته برگزار کنندگان نشست، هر دقیقه یک نفر در جهان توسط سلاح گرم به قتل می رسد.

قرار بود افتتاحیه نشست تجارت اسلحه روز گذشته در مقر اصلی سازمان ملل برگزار شود اما به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی با مشارکت فلسطین دراین نشست با یک روز تاخیر آغاز شد.

رژیم صهیونیستی در حالی در این نشست شرکت کرده است که یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادرکنندگان انواع سلاح ها در جهان بشمار می رود.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۳۲۹۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.