بان کی‌مون از حکم صادره علیه انقلابیون بحرین انتقاد کرد

جهان > مجامع‌جهانی– بان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل، روز چهارشنبه از احکام سنگین حبس صادره علیه ۱۳ نفر از رهبران گروه‌های مخالف دولت حاکم بحرین انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل، بان ضمن انتقاد از احکام صادره علیه این افراد، محاکمه عادلانه و منصفانه آنها را خواستار شد.

دادگاه بحرین روز سه شنبه حکم محکومیت ۲۰ تن از رهبران مخالف نظام این کشور را که شامل ۸ مورد مجازات حبس ابد است، صادر کرد. ˈعبدالله الخواجهˈ فعال حقوق بشر و ˈحسن مشیمعˈ از رهبران مخالفان که خواستار تبدیل حکومت پادشاهی بحرین به حکومت جمهوری شده بودند، ازجمله این ۲۰ نفر هستند.

ˈمارتین نسیرکیˈ سخنگوی بان کی مون در بیانیه‌ای که در مقر سازمان ملل در نیویورک منتشر شد بر ابراز نگرانی دبیر کل از این موضوع تاکید کرد و گفت: دبیر کل سازمان ملل نسبت به صدور احکام سخت علیه این محکومین از جمله حبس ابد که مورد تایید دادگاه تجدید نظر بحرین قرار گرفته، نگران است.

بان کی مون همچنین از مقام های این کشور خواسته است به تمامی متهمان اجازه داده شود از حق خود برای درخواست تجدید نظر و کسب اطمینان از طی شدن روند دادرسی، استفاده کنند.

این بیانیه همچنین از مقامات بحرین خواسته است که برای مطمئن شدن از اعمال هنجارهای بین المللی حقوق بشر از جمله حق محاکمه عادلانه، آزادی بیان و برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز اقدام نمایند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین لزوم انجام گفت و گوهای ملی معنا دار و فراگیر که بیانگر خواسته های قانونی تمامی مردم بحرین باشد را یاداوری کرده است.

پیش از این کاترین اشتون مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای این اقدام را محکوم و بابت آن ابراز ناامیدی کرده بود.

در این بیانیه گفته شده که اتحادیه امیدوار است که مرحله بعدی رسیدگی به اعتراض فعالان حقوق بشر در دادگاه استیناف،عادلانه و به صورت شفاف برگزار شود و دادگاه بحرینی با احترام کامل به تعهدات بین المللی این کشور، حکم نهایی خود را صادر کند.

فرانسه نیز در پی صدور این حکم از احتمال بروز تنش های بیشتر در بحرین خبر داد و در این زمینه ابراز نگرانی کرد.

ˈفلیپ لایوˈ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این زمینه گفت که کشورش از مقامات بحرین می خواهد تا به حقوق مردم از جمله آزادی بیان، برگزاری تظاهرات و تجمع های مسالمت آمیز احترام بگذارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.