باورتان نمی‎شود چه تعداد باکتری‌ در بدن شما وجود دارد!

بهنوش خرم‌روز: نگران اضافه وزن خود هستید؟ می‌خواهید وزنتان را کم کنید؟ شاید این خبر کمی برایتان مایه دلگرمی باشد:‌ این که بخشی از وزنی که فکر می‌کنید، ‌متعلق به شما است،‌ در واقع وزن باکتری‌هایی است که با خودتان حمل می‌کنید!
به گزارش لایفز لیتل میستریز،‌ دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مجموعه باکتری‌ها،‌ میکروب‌ها و سایر موجودات ریزی که درون بدن ما و یا بر روی بدن ما زندگی می‌کنند،‌ حدود ۱ تا ۳ درصد از وزن بدنمان را تشکیل می‌دهند. بنابراین،‌ اگر شما ۹۰٫۷ کیلوگرم وزن داشته باشید، در حدود ۲٫۷ کیلوگرم از آن در واقع شما نیستید،‌ بلکه آن‌ها هستند!
باور به وجود این همه موجود ریز درون و روی بدن،‌ کار سختی است. اما این یافته تازه‌ترین مطالعه گروهی از دانشمندان است که در برنامه تحقیقاتی موسوم به پروژه میکروبیوم انسان، شرکت دارند. این محققین برای اولین بار با مطالعه میکروب‌هایی که بدن انسان را به عنوان خانه‌ای برای خود انتخاب کرده‌اند،‌ نشان دادند که افراد سالم،‌ در حدود ۱۰ هزار گونه باکتری را درون و روی بدن خود جای داده‌اند.
البته وجود این همه باکتری و موجود ریز لزوما اتفاق بدی نیست، ‌بسیاری از آن‌ها به بدن ما سود می‌رسانند،‌ مثلا برای پاکسازی پوستمان یا هضم کردن غذایی که می‌خوریم. برخی از آ‌ن‌ها هم کار خاصی انجام نمی‌دهند. مرموزتر از همه این بود که دانشمندان کشف کردند همه افراد،‌ تعدادی از باکتری‌های مضر را هم با خود حمل می‌کنند. در بدن افراد سالم،‌ این باکتری‌های مضر،‌ خاموش در کنار سایر باکتری‌ها زندگی می‌کنند. دقیقا روشن نیست که چه عاملی آن‌ها را برمی‌انگیزاند و باعث بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها در بدن انسان می‌شود.
به گفته این دانشمندان،‌ بدن هر کدام از ما مانند مدلی مینیاتوری از کل دنیا است، ما گونه‌های مختلفی را روی بدن خود و حتی روی قسمت‌های مختلف بدن خود داریم که در آن جا مشغول زندگی هستند. شگفت‌آورتر از همه این است که بررسی‌های این دانشمندان نشان می‌دهد میکروبیوم بدن هر یک از ما منحصر به فرد است! برای مثال،‌ موجوداتی که روی دست شما زندگی می‌کنند، با موجوداتی که روی دست برادر یا خواهر شما ساکن شده‌اند متفاوتند، هرچند که ممکن است عمکرد مشابهی داشته باشند.
کورتیس هوتنهاور، ‌زیست‌آمارشناس دانشگاه هاروارد و از اعضای پروژه میکروبیوم انسان، در این‌باره می‌گوید: «با در نظر گرفتن میکروبیوم افراد،‌ هر کس برای خود دانه برفی منحصر به فرد و یگانه است.»

 ۵۳۲۷۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.