باورهای نادرست درباره خودرو

جام جم آنلاین: نگهداری خودرو و افزایش عمر آن هم مثل بسیاری امور نیاز به دانستن ریزه‌کاری‌ها و اطلاعاتی دارد که در فرهنگ ما معمولا از راه علمی و درست شکل نگرفته است.

این اطلاعات غلط اما شایع باعث می‌شود عمر مفید و سلامت خودروی بسیاری از رانندگان و مالکان آن به جای افزایش، کاهش یابد.

اگر می‌خواهید از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید، خوب است از برخی باورهای نادرست درباره خودرو مطلع شوید:

اغلب رانندگان گمان می‌کنند نیازی به تعویض واسکازین (روغن مخصوص جعبه‌دنده و دیفرانسیل) نیست! برخی هم برای جبران کمبود سطح این روغن در گیربکس یا دیفرانسیل، واسکازین را به همان روغن قبلی اضافه می‌کنند. برای جلوگیری از صدمه به چرخ دنده‌ها و نرمی و کارکرد بهترشان بر حسب شرایط کار، انواع روغن و کیلومتر خودرو، واسکازین نیز باید همانند روغن موتور تعویض شود.

بسیاری از صاحبان خودرو عادت دارند فیلتر روغن را یک در میان عوض کنند! فیلتر روغن، صافی مجراهای قابل روغنکاری است.

تعویض یک در میان آن یعنی هزینه کردن برای ریختن روغن تمیز و استفاده کردن از روغن کثیف و آلوده شده با غبار سیاه کربن، ناخالصی‌ها، ذرات ریز فلز و عناصر به جا مانده از روغن قبلی (انگار هزینه آب زلال استخر را متقبل شوید اما قبل از استفاده، آن را گل‌آلود کنید)!

بعضی رانندگان تا باک بنزین به پایین‌ترین درجه‌ها نزدیک نشده، سوختگیری نمی‌کنند. صرف‌نظر از این‌که ممکن است ضرورتی ناخواسته پیش آید که وقت سوختگیری نباشد و در میانه راه بمانند، نه تنها احتمال سوختن پمپ بنزین خودرو را افزایش می‌دهند، بلکه ندانسته نیز باعث کشیده شدن کثیفی‌های ته‌نشین شده در باک و بسته شدن مجاری سوخت و تقبل هزینه‌های بیشتر برای تعمیر می‌شوند.

برخی دارندگان خودروهای مدل پایین گمان می‌کنند بنزین سوپر بهتر است، بعضی صاحبان خودروهای جدیدتر برای جلوگیری از افزایش هزینه سوخت از بنزین‌های معمولی استفاده می‌کنند.

بسته به اکتان مورد نیاز سیستم احتراق و متعلقات سوخت‌رسانی خودرو، هر دو کار اشتباه است. بنزین معمولی حاوی سرب در خودروهای جدید دشمن مبدل کاتالیستی خودرو است و همچنین احتراق سوخت در زمان لازم کامل نخواهد بود. بنزین سوپر در خودروهای قدیمی هم هزینه کردن بی‌دلیل برای اکتانی است که اثری در کارکرد خودرو ندارد.

رشید حسام – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.