باورهای نادرست جان خفاش ها را تهدید می کند

دیده بان حقوق حیوانات: به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز،  جعفری نژاد معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به بیشترین تنوع خفاش در استان فارس گفت: گونه های خفاش شناسایی شده در دنیا نزدیک به ۱۰۰۰-۱۲۰۰ گونه است که از این تعداد تاکنون ۴۷ گونه در ایران و ۲۲ گونه از آنها در فارس با بیشترین تنوع نسبت به دیگر نقاط ایران زندگی  می کنند.
وی افزود: خفاش ها تنها پستاندار دارای قدرت پرواز بوده که باعث شده آشیانه های اکولوژیکی را اشتغال کننند که پستانداران دیگر دسترسی ندارند حس بویایی و شنوایی قوی داشته و با وجود بینایی ضعیف با استفاده از سیستم بازیابی امواج قادر به پرواز در تاریکی مطلق و شکار هستند.
وی معتقد است ، با توجه به فسیل های کشف شده ، حدس زده می شود قدمت خفاش ۵۰ میلیون سال باشد.

* خفاش ها ۲۵ درصد از پستانداران را تشکیل می دهند  بر اساس مطالعات صورت گرفته تقریبا ۲۵ درصد از پستانداران را خفاشها تشکیل می دهند در همه جای دنیا جز قطب و جزایر ایزوله اقیانوسی پراکنده هستند.
به گفته جعفری نژاد،  زیستگاه خفاش غار بوده و در فارس در  غارهایی چون تادوان، سنگ اشکن، مانیان، بوشیگان، غارچشمه ساسان خفاشها به تعداد وخور و تنوع گونه ای ایده می شوند که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل نا امن شدن و آتش زدن غار تعداد آنها رو به کاستی نهاده است برای حفظ گونه های خفاش نیاز به ارائه برنامه های مدرن در راستای حفاظت از غار می باشد که باید در چهار چوب مناطق حفاظت شده یا چهار گانه صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: خفاشها نزدیک به ۲۵ درصد گونه های حمایت شده هستند و تقریبا ۲۰ گونه در چند دهه اخیر منقرض شدند گسترش صنایع، استخراج نامحدود  معدن از بین رفتن جنگل ، آلودگیها ، کشتار های بی رحمانه، تهدید زیستگاه و غار توسط جویندگان طلا، آتش زدن غار در استان فارس به عنوان تهدید های حیات این جاندار به حساب می آیند.

_____________________

بیشترین تنوع خفاش در استان فارس

پای خفاش‌ ها هم به دانشگاه باز شد!

خفاش‌های وحشی ۷ کودک را کشتند

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.