باور های غلطی که به خوردمان داده اند

باورهای غلط در مورد حقایق علمی، تاریخی، فرهنگی و …. برای سالهای متمادی در باور انسان وجود داشته است. دلایل مختلفی برای این اشتباهات تاریخی وجود دارند که از حوصله این مکان خارج است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از این باورهای غلط در حوزه علمی آشنا کنیم.

شربت شیرین ذرت
شربت ذرت با فرکتوز بالا، یک افزودنی غذایی است که در دهه ۷۰ میلادی به عنوان یک ترکیب افزودنی به غذاها و نوشیدنی های صنعتی در آمریکا افزوده شد. در همان زمان بود که موجی از چاقی جامعه آمریکا را فرا گرفت. بسیاری انگشت اتهام را به سمت این ترکیب جدید نشانه رفتند و اعلام کردند که باعث چاقی آمریکایی ها این ترکیب جدید است. از آن زمان به بعد شرکت کوکاکولا نوشابه های خود را با این ترکیب به جای شکر سفید شیرین می کند. در حالی که برای مثال خط تولید این شرکت در مکزیک همچنان از شکر استفاده می کند و مردم معتقد هستند که این نوشابه کمتر از نمونه آمریکایی چاق کننده است. اما باید گفت که میزان قند و کالری موجود در شکر و ترکیب شربت ذرت تقریبا برابر است.

تلفن همراه وسرطان مغز
اگر از بسیاری از افراد سوال کنید به شما خواهند گفت که استفاده از تلفن همراه به بروز تومور و سرطان در مغز می شود. این تفکر در مورد چند مورد از خاص از بیماری های مغزی صحیح است، اما بر اساس تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که به شکل کلی تلفن های همراه باعث ایجاد تومور در مغز نمی شوند.

پریدن فیل
تعریف پرش کردن به نوعی ان است که پاها در مورد انسان و دست ها و پاها در مورد جانواران به طور همزمان بر روی زمین نباشند. باور غلطی که وجود دارد این است که تنها پستانداری که نمی تواند پرش انجام دهد فیل است. این نظریه غلط است. یکی دیگر از جانوران دیگری که توانایی پرش ندارد پستانداری به نام ” تنبل” است که در آمریکای مرکزی و لاتین زندگی میکند. کرگدن نیز پستاندار دیگری است که توانایی پریدن را ندارد.

خرس های چپ دست
یک باور بسیار قدیمی که ریشه های اصلی آن در تاریخ کهن به فراموشی سپرده شده است معتقد است که : خرس های قطبی چپ دست هستند. دانشمندان با مشاهدات طولانی در مورد زندگی این گونه از خرس ها متوجه شدند که خرس ها از هر دو دست خود استفاده می کنند. دانشمندان معتقد هستند که به احتمال زیاد مردم در دوران قدیم شاهد این مسئله بودند که خرسهای قطبی از دست چپ بهتر استفاده می کنند و به همین دلیل این باور را منتشر کرده اند که خرس های قطبی چپ دست هستند.

دیدن دیوار چین از فضا
به احتمال فراوان شما هم این مطلب را شنیده اید که تنها سازه ساخته شده به دست انسان که از فضا قابل رویت است دیوار چین است. ” آلن بین ” فضانوردی که تجربه دیدن زمین از فضا را دارد اینگونه در این مورد توضیح می دهد:
در زمانی که شما در فضا قرار دارید تصویری از ابرها، پهنه های آبی و کویر و جنگلها به رنگهای سفید،آبی،سبز و زرد دیده می شود. در آن فاصله شما هیچ سازه انسان ساز را نخواهید دید.

اسفناج شما را قویتر می کند
این درست است که اسفناج یک سبزی پرفایده برای بدن است و دارای ویتامین فراوانی است اما باید گفت که این گیاه نمی تواند شما را قدرتمندتر کند. بسیاری از ما حتما کارتون ملوان زبل را تماشا کردیم که در طی آن شخصی با خوردن یک قوطی اسفناج به نیرویی خارق العاده رسیده و دشمنانش را از بین می برد. باید گفت که به غیر از این کارتون یک اشتباه نوشتاری در قرن ۱۹ میلادی نیز به قوت گرفتن این تصور کمک کرد. در سال ۱۸۷۰ شخصی به نام ” دکتر ولف ” در زمان وارد کردن نتیجه تحقیقاتش یک عدد ۰ را در مکانی اشتباه وارد کرد و باعث شد تا همه تصور کنند که آهن ۱۰ برابر بیش از میزان واقعی خود آهن دارد.
انجمن های تخصصی فلش خور – تمامی انجمن‌ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.