باید‌ها و نباید‌های دنیای خوراکی‌ها

جام جم آنلاین: به نظر شما آیا بین یک کالری انرژی از یک ماده غذایی با یک کالری انرژی از یک ماده غذایی دیگر تفاوتی وجود دارد؟.

اگر این موضوع را از نظر تامین انرژی مورد نیاز بدن یا ذخیره انرژی در بدن به صورت چربی مورد بررسی قرار دهیم، تنها بیشتر یا کمتر بودن میزان کالری یک ماده غذایی اهمیت دارد و نوع ماده غذایی مهم نیست.

به عبارتی هرچه میزان کالری یک ماده غذایی بیشتر باشد، انرژی آزاد شده از خوردن این ماده غذایی در بدن بیشتر بوده و انرژی بیشتری در قالب چربی در بدن ذخیره می‌شود بنابراین می‌توانیم بگوییم اینجا اصلا مهم نیست انرژی آزاد شده در بدن از چه نوع ماده غذایی تامین شده است اما اگر همین موضوع را از نظر تمایل افراد به خوردن غذاهای مختلف و تغییر اشتهای آنها مورد بررسی قرار دهیم، نوع ماده غذایی حرف اول را می‌زند.

جالب است بدانید کالری دریافتی از مواد غذایی جامد نسبت به کالری‌ای که از طریق نوشیدن مایعات دریافت می​شود، بیشتر در ذهن می​ماند.

دانشمندان برای بررسی این موضوع از تعدادی افراد خواستند در وعده غذایی صبحانه غذاهایی را بگنجانند که میزان کالری دریافتی بدن آنها را تا ۴۵۰ کالری افزایش دهد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اگر داوطلبان شرکت‌کننده در این تحقیق ۴۵۰ کالری اضافی را از طریق خوردن غذاهای جامد دریافت کرده باشند در طول روز در مقایسه با روزهای دیگر اشتهای کمتری داشته و میزان کالری دریافتی بدن آنها در طول روز تا ۳۰۰ کالری کمتر می‌شود، اما اگر این کالری اضافی را با نوشیدن مایعات تامین کرده باشند هیچ تغییری در میزان اشتهای آنها ایجاد نمی‌شود.

به این ترتیب در مجموع، کالری دریافتی بدن آنها در یک روز مقدار زیادی افزایش می‌یابد. این یافته‌ها نشان می‌دهد مغز ما، تنها کالری دریافتی از غذاهای جامد را ثبت می‌کند و براساس آن دستوری مبنی بر کاهش اشتها صادر می‌کند.

در حقیقت اگرچه میزان کالری دریافتی بدن در هر دو صورت یکسان است، اما چون بدن معمولا از خوردن غذاهای جامد لذت بیشتری می‌برد از دریافت کالری این گروه از مواد غذایی بیشتر احساس سیری می‌کند.

این در حالی است که اگر همان میزان کالری را از طریق نوشیدن مایعات دریافت کرده باشد، هیچ تغییری در اشتهای او ایجاد نمی‌شود.

اگرچه با این نوشیدنی همان مقدار انرژی در بدن او آزاد شده است. به همین علت است که شما می‌توانید براحتی از نوشیدن یک لیوان نوشابه یا آبمیوه صرف‌نظر کنید و به جای آن یک میان وعده غذایی و مقداری آب بخورید.(جام جم – ضمیمه سیب)

پرنیان قربانپور – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.