باید اتاق صنایع دستی ایران تشکیل شود

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ محمد حسن صالحی مرام در نشست صادرات صنایع دستی راهکارهای توسعه و تعامل با وزارت امور خارجه که صبح امروز در ارگ آزادی برگزار شد؛ گفت: امسال با توجه به تحریم های ناجوانمردانه شاهد پیشرفت خوبی در حوزه صادرات صنایع دستی بودیم.
وی افزود: آموزش در حوزه صنایع دستی رایگان بوده و مدت دوره های آن کوتاه است.
صالحی مرام تصریح کرد: نهاده های صنایع دستی در کشور بیش از ۹۵ درصد تولید را دارند و دنیا تشنه صنایع دستی فاخر ایران است.
محمد پروین، مدیر دفتر امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری افزود: با توجه به شرایط داخلی اقتصاد کشور باید صادرات صنایع دستی را توسعه دهیم ۲۰ سال قبل باید خودمان نفت را تحریم می کردیم و صادرات صنایع دستی را از همان ابتدا آغاز می کردیم.
وی اظهار داشت: اگر به موضوع صادرات صنایع دستی خوب پرداخته شود و راهکارهای اساسی برای آن در نظر گرفته شود بطور قطع می تواند بخشی از کاستی های بودجه در آمد ملی را جبران کند.
پروین بیان کرد: اگر به صنعتت گردشگری و صادرات صنایع دستی پرداخته شود جایگزین مناسبی برای نفت فرآورده های نفتی خواهد بود.
مدیر کل دفتر امور بین المللی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: صنایع دستی ایران یکی از ارزان ترین و بی نظیرترین کالاهای هنری دنیا است و تفاوت بسیاری باسایر صنایع دستی کشورهای دیگر دارد.
وی ادامه داد: تاکنون صنایع دستی کشورمان ۱۱۶ نشان مرغوبیت از یونسکو طی سه دوره مسابقات صنایع دستی جهان کسب کرده، همچنین ۳۰ نشان ممتاز نیز هنرمندان اصفهانی بدست آورده اند که این نشان دهنده اهمیت صنایع دستی کشورمان است.
پروین تاکید کرد: صادرات صنایع دستی نیازمند عزم ملی بوده با توجه به آنکه حدود دو میلیون نفر در این هنر و صنعت مشغول به فعالیت هستند اگر حمایت شود در این زمینه در دنیا حرف اول را خواهیم زد. و به رشد اقتصادی کشور و در آمد ناخالص ملی نیز کمک خواهد کرد.
مدیر کل دفتر امور بین المللی سازمان میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری افزود: مهمترین بحث در حوزه صادرات صنایع دستی بازاریابی و مشخص کردن بازارهای هدف است.
وی خاطر نشان کرد: ستاد توسعه صادرات صنایع دستی باید تشکیل شود تا تولیدات هنرمندان صنایع دستی در بازارهای جهان دیده شود.
پروین تاکید کرد: پیشنهاد می دهیم اتاق صنایع دستی ایران تشکیل شود تا بتوانیم از نظرات تمامی هنرمندان صنایع دستی کشورمان در تصمیم گیری ها استفاده کنیم.
منوچهر عبدلی، مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور افزود: جز سه برند برتر صنایع دستی در دنیا هستیم اما متاسفانه ساختار نداریم.
وی اظهار داشت: صنایع دستی ایران در همه جای دنیا یک صنعت حاکمیتی حمایتی بوده و متاسفانه از دهه ۸۰ بودجه های عمرانی آن حذف شده به طوریکه هم اکنون از قانون های بودجه ای و حمایتی محروم هستیم.
عبدلی تصریح کرد: اگر به دنبال حرکت اقتصادی هستیم باید از این صنعت حمایت کنیم و نیازمند یک برنامه منسجم و منطقه ای هستیم.
احمد بالان، مدیر کل دفتر بازرگانی معاونت صنایع دستی در ادامه این نشست گفت: سفارتخانه های کشورمان در سایر  کشورهای جایگاه خوبی برای ارتقا صادرات صنایع دستی و تعامل با صادرکنندگان و تجار دارند.
وی افزود: در بیشتر سفارتخانه ها محلی برای مصرفی کالاهای صنایع دستی کشورمان وجود دارد.
بالان تصریح کرد: صنایع دستی ایران از معدود صنایع بوده که چهار محور اشتغال، تولید، صادرات و هویت ملی را با هم داراست.
مدیر کل دفتر بازرگان معاونت صنایع دستی بیان کرد: بیشترین آمار صادرات صنایع دستی طی سالهای ۸۴ تا ۸۷ مربوط به سال ۸۴ با رقم ۱۸۸ میلیون دلار و در سال ۹۰ حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.
وی تصریح کرد: جمع کل صادرات صنایع دستی در سالهای ۸۴ تا ۸۷ حدود ۴۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با آمار سال ۸۸ تا ۹۰ که بیش از یک میلیارد دلار است قابل مقایسه نیست.
بالان ادامه داد: بر اساس آمار اخذ شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات شش ماهه نخست سال جاری رقمی معادل با ۶۴۰ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۵۱۶ دلار است.
وی بیان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و تامین اعتبارات مورد نیاز جهت ارائه حمایت ها و اجرای طرح ها و پروژه های توسعه صادرات صنایع دستی از سوی مراجع ذیربط هدف تکلیف شده در سال ۹۱ یعنی سهم ۵/۱ میلیارد دلاری صادرات اقلام صنایع دستی محقق شود.
بالان خاطر نشان کرد: کشورهای هدف صادرات صنایع دستی ایران سالم کشورهای آسیایی، آفریقایی و عربی، اروپایی، آمریکایی و اقیانوسیه بوده همچنین کشورهای وارد کننده صنایع دستی ایران آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا است.
مدیر کل دفتر بازرگانی معاونت صنایع دستی درباره تعاملات مشترک معاونت صنایع دستی با واحدهای تابعه ذیربط وزارت امور خارجه گفت: این تعاملات شامل بررسی و مطالعه در جهت بدست آوردن بازارهای از دست رفته جهانی، شناسایی و بررسی رفتار مصرفی و اولویت های بازارهای هدف بین المللی و شناسایی و مصرفی سرمایه گذاران خارجی با هدف توسعه صنایع دستی از طریق ایجاد نمایندگی های عرضه و فروش محصولات دائمی است./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.