باید فضای کتابخوانی در کشور تعمیق پیدا کند

بازدید ۲ و نیم ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب

جام جم آنلاین: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(یکشنبه) به مدت ۲ و نیم ساعت از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب بازدید کردند و فرمودند؛باید بگونه‌ای برنامه ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در این دیدار که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، مسئولان غرفه ها، توضیحات لازم را درخصوص کتابهای ارائه شده، بیان کردند و رهبر انقلاب اسلامی در جریان تازه های نشر قرار گرفتند.

رهبر انقلاب اسلامی سپس در جمع تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم از نمایشگاه کتاب تأکید کردند: باید بگونه‌ای برنامه ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: باید با یک برنامه ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله ای، در هر سال همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدید کننده، در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری بوجود آید.

ایشان با تأکید بر لزوم ارزیابی محتوایی هر ساله نمایشگاه کتاب بوسیله افرادی کارشناس و صاحب صلاحیت، افزودند: این ارزیابی نشان خواهد داد که آیا هر دوره نمایشگاه کتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغییر و رشد داشته است یا خیر.

رهبر انقلاب اسلامی، برطرف کردن برخی موانع تولید و نشر کتاب را یادآور شدند و تأکید کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک دولت، این موانع بویژه موضوع گرانی کاغذ را برطرف کند.

حضرت آیت الله خامنه ای تولید کاغذ در کشور را از جمله تولیدات امتداد دار خواندند و خاطرنشان کردند: مهمترین تولید ملی، تولید امتداددار است و با برطرف شدن مشکلات کارخانه های کاغذ، قطعاً راه برای کتابخوانی بیشتر و ارزان شدن قیمت کتاب، باز می شود.

ایشان همچنین با تأکید بر اینکه موضوع ترجمه، جاده ای یکطرفه نیست افزودند: دولت باید زمینه ای فراهم کند تا تولیدات خوب کتاب در کشور از جمله در بخش های مذهبی، تاریخی، ادبیات و علوم، به زبان های مختلف ترجمه و در معرض دید جهانیان قرار گیرند.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان، موضوع ویراستاری و صحیح بودن متون کتابها از لحاظ دستور زبان فارسی و کتاب آرایی و شکل ظاهری کتاب ها را مهم خواندند و خاطرنشان کردند: یکی از کارهای ضروری در چرخه تولید و عرضه کتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاههای زنجیره ای کتاب است.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، تعدادی از ناشران در سخنانی به بیان دیدگاههای خود در موضوعات مختلف کتاب و کتابخوانی پرداختند.

پیشنهاد تأسیس شورای عالی کتاب و رادیو کتاب، تأسیس فروشگاههای بزرگ زنجیره ای کتاب، شفاف نبودن قوانین ممیزی کتاب، مشکلات مربوط به سیستم توزیع کتاب، لزوم تبلیغ و ترویج مناسب و گسترده کتاب، موضوع گرانی کاغذ و تأثیر آن بر قیمت کتاب، و ضرورت توجه جدی تر به مقوله تولید کتاب های کودک و نوجوان در کشور از جمله مسایلی بودند که ناشران در سخنان خود به آنها اشاره کردند.
 


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.