باکتری دهان و سرطان روده بزرگ!

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

پژوهشگران رعایت بهداشت دهان و دندان را یکی از مهمترین شیوه‌ها در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌دانند.

دانشمندان می‌گویند نوعی میکروب در دهان موسوم به باکتری Fn می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

یپینگ هان، از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کیس وسترن ریورز در کلولند و همکارانش می‌گویند باکتری Fn در دهان زندگی می‌کند و می‌تواند به دیگر بخش‌های بدن نیز برود. در این مطالعه آمده است باکتری Fn به گیرنده‌های سلولی در روده بزرگ می‌چسبد و این فرآیند می‌تواند به تحریک رشد سلول‌های سرطانی بیانجامد.

با این حال، این محققان ماده‌ای ساخته اند که این فرآیند را به طور آزمایشی مسدود می‌کند اما نمی‌توان گفت آیا این شیوه می‌تواند به درمان نوینی منجر شود یا خیر. این پژوهشگران رعایت بهداشت دهان و دندان را یکی از مهمترین شیوه‌ها در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌دانند. به نقل از هان، شستشوی مطلوب و درست دهان و حفظ بهداشت آن بسیار ضروری است چرا که دهان، راه ورود به سلامت ماست. پیش از این دانشمندان فهرستی از بیماری‌ها را به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مرتبط کرده بودند.

پزشکان تاکید دارند باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند به بروز مشکلات بهداشتی و پزشکی جدی مانند دیابت و ناراحتی‌های تنفسی منجر شوند. از دیگر بیماری‌های مرتبط با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان به بیماری التهاب لثه، عارضه قلبی آندوکاردیت، بیماری‌های قلبی و عروقی، ضعف حافظه، دیابت، مشکلات بارداری و تاخیر در بارداری و چاقی اشاره کرد.
مسواک منظم و استفاده از نخ دندان، مراجعه به دندانپزشک، کاهش مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای قندی، ترک سیگار و مشروبات الکلی از جمله راهکارهای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان‌ها است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.