بایدها و نبایدهای یار همیشگی خانم های خانه

منتشر شده در پورتال خبری ممتاز نیوز iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای مطلب

 بایدها و نبایدهای یار همیشگی خانم های خانه

بعضی از خانم‌ها انواع سبزی‌ها را بعد از پاک کردن و شستن، سرخ کرده و داخل فریزر قرار می‌دهند و بعضی دیگر سبزی‌ها را iبه صورت خام داخل کیسه گذاشته و نگهداری می‌کنند، اما iبهتر است سبزی فریزری را کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود و جای کمتری بگیرد.

آشپزخانه قلب خانه است؛ این را همه اهالی خانواده می‌دانند. بیشتر اشخاص وقتی در خانه را باز می‌کنند؛ پس از سلام و احوالپرسی، سری iبه آشپزخانه می‌زنند تا ببینند چه غذایی برای ناهار یا شام در حال پختن است.

خانم‌ها هم که بخش مهمی از فکر و ذکرشان مربوط می‌شود، iبه خورد و خوراک اعضای خانواده. برای همین از صبح که صبحانه را میل می‌کنند، iبه فکر ناهار ظهر می باشند و این‌که چه چیزی بپزند تا همه اهالی خانواده از خوردن آن لذت ببرند و از ظهر هم iبه فکر شب.

در فصل پاییز البته کار خانم‌ها اندکی بسیارتر می‌شود. یک سبب آغاز مدرسه‌هاست، اما سبب مهم‌تر پر کردن فریزر و آماده شدن برای فصل سرماست. حالا باید انواع مواد غذایی را خریداری کرد و بعد از پاک کردن و شستن آنها را مرتب و تمیز در طبقات فریزر قرار داد.

البته امروزه انواع صیفی‌جات و سبزی و کدو و بادمجان در همه فصول یافت می‌شود، ولی در فصل سرما ممکن است سبزی‌ها یخ زده بوده یا گل و لای فراوانی داشته باشد. بنابراین بسیار از خانم‌ها مایلند در پاییز که سبزی‌ها هنوز سبز و باطراوت است iبه فکر سرمای زمستان هم باشند.

حتما در میان دوستان و آشنایان، خانم‌هایی را می‌شناسید یا خودتان از این گروه اشخاص میباشید که وقتی فریزرشان را باز می‌کنید، هر طبقه مخصوص نوعی از مواد غذایی است.

مواد غذایی تمیز و بسته‌بندی شده که روی هر بسته هم نام و نشانی نوشته‌ شده تا اشتباهی صورت نگیرد. بادمجان‌ها و کدوهای سرخ شده در بسته‌های آماده داخل فریزر است و همین‌طور گوشت و مرغ و دیگر مواد غذایی که همگی مرتب و منظم در جای خودشان قرار گرفته‌اند. برعکس این مورد هم دیده می‌شود؛ خانم‌هایی که اگر در فریزر آنها را باز کنید، بوی بدی iبه مشام می‌رسد.

به هر طبقه که سر بزنید، بسته‌های مواد غذایی که بعضی از آنها پاره هم شده، iبه طور نامنظم روی هم انباشته شده و وقتی می‌خواهند غذایی تهیه کنند و نیاز iبه مواد فریزری دارند، باید کلی کیسه را خارج بریزند تا یک بسته سبزی یا مرغ پیدا شود؛ امیدوارم شما از این دسته نباشید.

سرخ کردن سبزی‌ها

بعضی از خانم‌ها انواع سبزی‌ها را بعد از پاک کردن و شستن، سرخ کرده و داخل فریزر قرار می‌دهند و بعضی دیگر سبزی‌ها را iبه صورت خام داخل کیسه گذاشته و نگهداری می‌کنند، اما iبهتر است سبزی فریزری را کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود و جای کمتری بگیرد.

برای این کار سبزی‌ها را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و بگذارید آب آن کاملا کشیده شود، سپس مقداری روغن سرخ کردنی iبه ‌آن اضافه کرده و بگذارید کمی سرخ شود و بعد سبزی را از روی حرارت برداشته و بگذارید بماند تا کاملا سرد شود، سپس آنها را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و داخل فریزر بگذارید.

مواظب باشید که هرگز سبزی‌های سرخ شده را ‌داغ داخل کیسه فریزر نریزید.

اگر می‌خواهید مواد غذایی شما عطر و طعم و رنگ طبیعی خودش را حفظ کند و ارزش غذایی آن از بین نرود، باید بسته‌بندی iبه‌طور صحیح انجام شود.

پس یادتان باشد مواد غذایی را یا داخل ظروف در بسته مخصوص فریزر نگهداری نمایید یا آنها را داخل نایلون فریزری بگذارید و درش را هم خوب ببندید.

دقت کنید هوا داخل نایلون نماند و هوای اضافی را کاملا خالی کنید و در نایلون را چسب بزنید، خوب است روی آن را هم بنویسید و بعد داخل فریزر بگذارید.

وقتی هم که خواستید از مواد منجمد شده استفاده کنید، iبهتر است آنها را اول داخل یخچال بگذارید تا یخشان آب شود، بعد مواد را در ظرف پخت غذا بریزید؛

البته این نکته را هم iبه یاد داشته باشید که مواد غذایی را iبه اندازه مصرف یک وعده خانواده در کیسه فریزر بگذارید؛ زیرا بعد از این‌که مواد فریزری را خارج آوردید و یخ آن از بین رفت، دوباره نباید آن را منجمد کنید.

اما اگر مواد غذایی بسیاری را آماده قرار دادن در فریزر کرده‌اید، بدانید همه آنها نیاز iبه یخ زدن دارد، پس هرگز همه را یکباره داخل فریزر نگذارید. حجم بسیار مواد، وقت انجماد را افزایش می‌دهد و ممکن است سبزی‌ها فاسد شود.

این کار همچنین سبب کاهش دمای فریزر شده و مواد غذایی دیگر را نیز فاسد می‌کند. بنابراین سعی کنید مواد تازه را بتدریج داخل فریزر بگذارید یا این‌که این مواد را در طبقه‌های مختلف قرار دهید و بعد از این‌که یخ زد، آنها را جابه‌جا کرده و در طبقه مخصوص خود بگذارید.

سرخ کردن کدو و بادمجان

برای فریزری کردن کدو و بادمجان سعی کنید این دو را با هم بخرید و بعد از این‌که پوست آنها را گرفتید، اول کدوها را سرخ کنید.

البته اگر کدوی نازک و ظریف پیدا کردید، نیازی iبه پوست کندن ندارد و می‌توانید بعد از شستن، آنها را با پوست سرخ کنید. با توجه iبه این‌که کدو روغن کمتری مصرف می‌کند و سبب تغییر رنگ روغن هم نمی‌شود، بعد از کدو نوبت بادمجان‌هاست که می‌توانید آنها را در همان روغن سرخ کنید.

برای سرخ کردن کدو و بادمجان از حرارت متوسط کمک بگیرید، زیرا حرارت بسیار سبب دود کردن روغن و تغییر رنگ آن می‌شود و حرارت کم هم سبب مصرف بسیار روغن خواهد شد که هر دو مورد برای سلامت مضر است.

لوبیا یادتان نرود

برای فریزری کردن لوبیا سبز، روش صحیح آن است که اول لوبیاها را داخل آب سرد بریزید و اجازه دهید یک ساعتی بماند تا اگر آلودگی و گلی روی آن باشد، از بین برود. بعد لوبیاها را خوب شسته و بگذارید آب آن گرفته شود. بعد دو طرف لوبیاها را گرفته و آنها را iبه اندازه‌ای که می‌خواهید برش دهید.

سپس iبه اندازه مصرف یک وعده داخل کیسه بریزید تا موقع استفاده فقط یک کیسه را خارج آورده و مصرف کنید.
حتما لازم نمی باش لوبیا سرخ شود. می‌توانید یک بار این روش را هم امتحان کنید، زیرا لوبیای سرخ نشده، لوبیا پلو و خوراک را هم خوشمزه‌تر خواهد کرد و هم خواص بیشتری را در خود نگه خواهد داشت.
بعضی از سبزی‌ها را هم می‌توانید iبه صورت خام داخل فریزر نگهداری کنید.

سبزی‌هایی مانند انواع کلم‌ها، ذرت، هویج و نخودفرنگی از این دسته است. بعد از خریدن این مواد، آنها را خوب بشویید و بگذارید خشک شود. هویج را بعد از این‌که پوست‌ کندید، iبه اندازه دلخواه خرد کنید و داخل کیسه یا ظرف مخصوص بگذارید و نخودفرنگی را هم بعد از شست‌وشو خشک کنید و داخل کیسه و داخل فریزر قراردهید.

منبع: جام جم آنلاین

ممتازنیوز – هنر در خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.