باید‌ها و نبایدهای تزریق واکسن

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : واکسیناسیون از ابتدای تولد تا بزرگسالی و حتی اگر لازم باشد در دوران کهولت انجام می‌شود تا بدن را نسبت به عوامل خطرناک بیماری‌زا ایمن کند.با توجه به هزینه های پایین واکسیناسیون براساس پروتکل وزارت بهداشت و یارانه ای که دولت می پردازد، سببی برای تاخیر یا انجام ندادن واکسیناسیون وجود ندارد، اما جالب است بدانید که در مواردی نیز نباید واکسیناسیون صورت بگیرد، ولی در چه مواردی؟

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ دکتر محمد مهدی فیض آبادی، فوق تخصص میکروب شناسی در پاسخ می گوید: در صورت آلرژیک بودن حتما باید پزشک خود را مطلع کنید، زیرا ترکیبات و نگهدارنده های واکسن ها می تواند سبب واکنش های آلرژیک شدید شود. همچنین در صورت حاملگی و شیردهی قبل از واکسیناسیون باید با پزشک مشورت صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن میکروب شناسی ایران در گفت وگو با جام جم اظهار می کند: در صورت وجود هرگونه بیماری خاص، بویژه بیماری های ضعف سیستم ایمنی، بیماری های عصبی، آسم یا ضعف عمومی نیز باید پزشک را قبل از واکسیناسیون مطلع کرد. همچنین بعضی واکسن ها دارای محدودیت سنی است و برای هر واکسن، قبل از تزریق باید موارد ایمنی و شرایط فرد دریافت کننده مورد بررسی قرار گیرد.

ایمنی با واکسیناسیون از نوزادی

واکسیناسیون از ابتدای تولد باید صورت بگیرد، زیرا نوزاد در این دوران آسیب پذیری بالایی دارد.

دکتر فیض آبادی در این باره توضیح می دهد: تزریق واکسن هپاتیت B از ابتدای تولد تزریق می گردد، زیرا امکان انتقال آن از مادر طی تولد، بالاست. بویژه در صورتی که مادر از ابتلایش به بیماری اطلاع نداشته باشد. همچنین در اوایل تولد به سبب انتقال آنتی بادی های مادری تا چند ماه، امکان حفاظت نوزاد تازه متولد شده وجود دارد، اما پس از آن به سبب افزایش تماس کودک با محیط اطراف، احتمال انتقال و ابتلای بیماری افزایش می یابد.

تاخیر در تزریق واکسن

اما در چه صورتی تاخیر در تزریق واکسن، مشکل حادی را برای کودک یا بزرگسال به همراه نمی آورد؟

دکتر فیض آبادی پاسخ می دهد: در صورت مبتلا نشدن کودک یا شخص به بیماری های باکتریایی یا ویروسی، انجام ندادن واکسیناسیون ممکن است مشکل حادی را ایجاد نکند، اما با توجه به تغییرات دنیای امروز به واسطه گسترش ابزارهای ارتباطی و افزایش ارتباطات، امکان بروز مشکلات حاد نیز افزایش یافته است، برای مثال در دهه های اخیر شاهد گسترش سل مقاوم به درمان با منشأ کشورهای آسیای شرقی و آفریقا در سطح جهان هستیم، بنابراین می توان تصور کرد که انجام ندادن واکسیناسیون و ابتلا به این بیماری چه عوارض جبران ناپذیری را می تواند به همراه داشته باشد. این میکروب شناس می افزاید: همچنین امروزه با انتشار یافتن سریع بیماری ها در یک نقطه، بسرعت شاهد گسترش آن در دیگر نقاط دنیا هستیم.

پس ایمنی در برابر بیماری های واگیردار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حتی در صورت سفر به نواحی خاصی از جهان، باید قبل از سفر با پزشک خود مشاوره و با انجام واکسیناسیون، خطر ابتلا به بیماری های شایع در آن نواحی را برطرف کرد. از این بیماری ها می توان به واکسن تب زرد برای سفر به نواحی آفریقایی، واکسن وبا برای مناطق جنوب شرق آسیا، واکسن آنسفالیت ژاپنی یا واکسن های اسهالی اشاره کرد که اکنون در انستیتو پاستور ایران عرضه شده و پس از مشاوره پزشکی تزریق می گردد.

وقتی بیمارید، واکسن نزنید

اما فراموش نکنید که واکسیناسیون نباید هنگام بیماری انجام شود؛ یعنی واکسیناسیون باید در شرایط سلامت کامل فرد دریافت کننده انجام گیرد و کودک یا بزرگسال دریافت کننده، ضعف یا تب یا بیماری خاصی نداشته باشد، مگر در شرایطی که پزشک دریافت واکسن را برای سلامتی بیمار ضروری احساس کند.

از عوارض تزریق واکسن نهراسید

دکتر فیض آبادی با تاکید بر این که بیشتر واکسن ها عوارض جانبی خاصی ندارد، می گوید: بعضی واکسن ها ممکن است سبب کمی تب، راش یا قرمزی محل تزریق شود و در ظاهر سبب بیماری کودک شود که این علائم، خوب و نشان دهنده عملکرد مطلوب سیستم ایمنی و آماده شدن برای مقابله با عفونت است. البته در موارد معدودی نیز ممکن است پاسخ های آلرژیک به واکسن ملاحظه شود که با علائمی همچون مشکل تنفسی و خس خس، باد کردن گلو، گرفتگی صدا، ضعف، گیجی، ضربان قلب، کهیر و رنگ پریدگی همراه باشد. در چنین مواردی باید به پزشک مراجعه شود تا مراقبت های لازم صورت گیرد.

همه نباید واکسن آنفلوآنزا بزنند

معمولا تزریق واکسن ها براساس برنامه ای که مرکز کنترل بیماری ها و وزارت بهداشت هر کشور تعیین می کند، صورت می پذیرد و این که دریافت چه واکسنی در چه سنی ضروری است، براساس برنامه های کنترل انتشار یافتن بیماری ها مشخص می گردد. پس در صورتی که مسئولان بهداشتی دریافت واکسنی را برای همه ضروری بدانند باید آن واکسیناسیون به طور کامل انجام شود.

به گفته دکتر فیض آبادی تزریق واکسن هپاتیتB که اکنون در برنامه واکسیناسیون کشور ما قرار دارد، ضروری است؛ اما تزریق واکسن آنفلوآنزا دربارهٔ گروه های پرخطر همچون اشخاص مسن و کودکان باید صورت بگیرد و به سبب این که واکسن آنفلوآنزا قدرت پیشگیری کوتاه مدت تری دارد، تجدید آن بنا به صلاحدید پزشکان ممکن است موردنیاز باشد.

شما نباید واکسن بزنید

معمولا برای هر کدام از واکسن ها شرایط تزریق ویژه ای وجود دارد که پزشک، پس از بررسی سلامت فرد دریافت کننده اجازه تزریق را می دهد.

دکتر فیض آبادی در این باره می گوید: بر این اساس، بارداران نباید واکسن سه گانه یا MMR را دریافت کنند یا اشخاص مسن یا کم سن از بعضی واکسن ها بر حذر می باشند؛ یعنی واکسیناسیون براساس پروتکلی که سازمان های بهداشتی تعیین کرده اند، انجام می گیرد و باید حتما تحت نظر پزشک و پس از مشاوره انجام پذیرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.