باید اولویت را به نقاط محروم بدهیم و‌ کار را از روستاها شروع کنیم

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با بیان اینکه هرچه در ورزش سرمایه گذاری کنیم ضرر نکردیم گفت:‌باید اولویت را به نقاط محروم بدهیم و‌ کار را از روستاها شروع کنیم.

سعید جلیلی در گفت‌وگو با رادیو ورزش گفت: من بر این باور هستم که ورزش یک موضوع در کنار سایر موضوعات نیست بلکه می‌تواند موضوعی باشد که بر سایر موضوعات حاکم باشد و بر همه موضوعات دیگر تاثیرگذار باشد. بر همین اساس باید به ورزش نگاهی عمیق‌تر و گسترده‌تر داشت و برای هر دوی این موارد برنامه داشت.

وی افزود: نکته دیگری که در بحث ورزش می‌توان به آن پرداخت این است که اگر ما در موضع رئیس‌جمهور حرف از برنامه‌ریزی در حوزه ورزش را به میان می‌آوریم باید این برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که تمام کشور را شامل شود نه اینکه یک شهر یا نقطه خاص و یا ظرفیت‌هایی که بیشتر در تهران متمرکز است، مدنظر قرار گیرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من فکر می‌کنم یکی از بحث‌های مهم در ورزش این است که چگونه برنامه‌ریزی انجام شود تا تمام کشور از سیاست‌های ورزشی برخوردار شود که این با یک عدالت ساختاری محقق می‌شود. اگر ما در اقتصاد و سیاست از عدالت ساختاری بحث می‌کنیم حتما این عدالت ساختاری در حوزه ورزش نیز اهمیت خاص خود را دارد و ما باید سازوکاری داشته باشیم که ظرفیت‌های ورزشی را در کشور به صورت عادلانه توزیع کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که شاه بیت برنامه‌های کلی من این است که دولت باید زمینه‌ها و بسترهایی فراهم کند تا استعدادها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های آحاد جامعه در اقتصاد، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، هنر، سینما و… شکوفا شود که این موضوع در بحث ورزش اهمیت بیشتری را دارد و دولت باید در این زمینه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که اگر هر فردی در کشور از ظرفیت و توانایی خوبی در یک رشته ورزشی برخوردار بود بتوان به خوبی شکوفا شده و بروز پیدا کند که این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم یکی از مشکلات حوزه ورزش در کشور ما وجود دارد این است که ما در زمینه نخبه‌یابی در ورزش سازوکار دقیقی نداریم. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که اگر فردی در هر جای کشور استعدادی داشت باید شناسایی شده و به آن بها داده شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته دیگری که در بحث سیاست‌های ورزش باید به آن اشاره کرد این است که باید ورزش را بر اساس مزیت‌های نسبی هر منطقه مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر نکته‌ای که باید به آن توجه داشت محرومیت‌ها و محدودیت در امکانات در نقاط مختلف است و دولت باید اولویت به نقاط محروم را در برنامه کاری خود قرار دهد چه در ظرفیت‌هایی که آن مناطق دارند و چه در ظرفیت‌های دیگر.

جلیلی افزود: از دیگر اولویت‌ها، اولویت دادن به ورزش‌های ایرانی و بومی است. ورزش‌هایی که در تاریخ کشور ما وجود داشته و با فرهنگ و تاریخ کشور ما عجین شده است مثل کشتی و تلاش برای جهانی کردن و دفاع از جهانی شدن آنهاست. به عنوان نمونه ما نباید اجازه دهیم کشتی از مسابقات المپیک حذف شود.

وی با بیان اینکه ما باید از ظرفیت ورزش برای اعلام و انتقال پیام ملت‌مان به دنیا استفاده کنیم،‌ اظهار داشت: یک نگاه مهمی که رئیس‌جمهور در بحث ورزش باید به آن توجه داشته باشد، این است که نگاه به ورزش باید نگاهی راهبردی باشد و تاثیرات ورزش بر ساختار اجتماعی، سیاسی و .. را مورد توجه قرار دهد. به ویژه در ورزش همگانی و برنامه‌هایی برای مراکز آموزشی برای پرداختن آنها به ورزش باید وجود داشته باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که در بحث ورزش توجه من را به خود جلب کرده، این است که متاسفانه در ورزش حاشیه بر متن غلبه دارد و حاشیه‌پردازی‌ها بسیار بیشتر از متن است. شاید یکی از عواملی که موجب بداخلاقی‌ها در ورزش می‌شود میدان دادن و دامن زدن به حاشیه‌هاست چرا که این حاشیه‌پردازی‌ها موجب می‌شود تا برخی رفتارهایی را شاهد باشیم که از اخلاق در ورزش به دور باشد.

جلیلی در ادامه با اشاره به اهمیت ورزش همگانی، گفت: باید برای اخلاقی کردن ورزش آن را از حاشیه دور کنیم.

وی با بیان اینکه محیط تأثیر بسزایی در اخلاقی کردن فضای ورزش دارد، افزود: نباید اجازه بدهیم در ورزش حاشیه بر متن غلبه پیدا کند؛ فکر می‌کنم در این حوزه رسانه ملی می‌تواند نقش بیشتری در دولت داشته باشد متاسفانه شاهدیم برخی رسانه‌ها و در برخی موارد خود در رسانه ملی به حاشیه‌ها در ورزش دامن می‌زنند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری افزود: مثلا در ورزش، یک بازیکن موضوع را رها میکند اما خبرنگار و یا رسانه ورزشی آن را ادامه می‌دهد این رفتارها سودی به رشد ورزش در کشور نمی‌رساند.

جلیلی با بیان اینکه «تربیت‌بدنی» تعبیر دقیقی برای مجموعه ورزشی کشور نیست، افزود: ورزش تنها تربیت بدنی نیست، تربیت فکری، روحی و روانی هم هست.

وی توجه به ورزش همگانی را اولویت دولت آتی خواند و با بیان اینکه ورزش، مقوله‌ای در کنار سایر مقوله‌ها نیست، بلکه مکمل آنها است، گفت: باید دولت و وزارت ورزش توجه شایانی به ورزش همگانی داشته باشند، به این معنی که باید برنامه برای توسعه ورزش همگانی در کشور داشته باشند و آن را اجرایی کنند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری ورزش را موجب شادی، نشاط و امید در جامعه خواند و افزود: مثلا اگر یک کارمند قبل از اینکه فعالیت خود را آغاز کند، مثلا یک ساعت ورزش شنا داشته باشد، می‌تواند با روحیه مناسبی وارد کار شود و این روحیه موجب پویایی او خواهد شد.

جلیلی ورزش همگانی را در تقویت خانواده مهم توصیف کرد و افزود: اینکه در یک خانواده تمام اعضا ورزش جمعی کنند، می‌تواند به انسجام خانواده کمک کند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری، ورزش قهرمانی را موجب اتحاد و همبستگی ملی دانست و افزود: ما شاهدیم وقتی با یک پیروزی ملی مواجه می‌شویم، شادی در جامعه مشهود می‌شود و یا خدای ناکرده با یک باخت مواجه می شویم، جامعه ما ناراحت و دلسرد می‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش در رساندن پیام ملت و افکار عمومی به جهان بسیار مؤثر است،افزود: با توجه به اینکه بنده سابقه کار در دستگاه دیپلماسی را دارم، می‌دانم که چقدر مهم است که ما در ورزش قهرمانی در بیرون کشور موفق عمل کنیم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر خصوصی‌سازی در ورزش، تاکید کرد: اینکه بنده می‌گویم باید ساختار اجرایی دولت را تغییر بدهیم به این معنی است که باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که اگر مردم خواستند فعالیت کنند، از هفت خوان رستم نگذرند. دولت باید به بروز استعدادهای مردمی کمک کند نه اینکه مانعی برای آن باشد.

وی با بیان اینکه دولت باید در بخش ورزش تنها نظارت کند، افزود: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باید در حوزه ورزش اجرا شود و اینکه دولت بخواهد خودش در ورزش ورود کند، نه تنها موفقیتی نخواهیم داشت بلکه این اقدام دولت مترتب مفاسدی نیز خواهد شد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری افزود: اگر دولت متصدی ورزش باشد و ورزش را به بخش خصوصی نسپارد، از مسیر اصلی ورزش و هدف آن دور خواهد شد.

جلیلی در ادامه تصریح کرد: یکی از مزیت‌های نسبی کشور ما جمعیت جوان است. طبق آخرین آمار سرشماری این جمعیت ۲۳ میلیون نفر است که یک فرصت برای ماست.

وی افزود: اگر یک نگاه فرصت‌محور به جوانان داشته باشیم یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند به شکوفایی جوانان کمک کند عرصه ورزش است و آنها را از بسیاری آسیب‌ها مصون می‌دارد.

جلیلی با اشاره به سرمایه‌گذاری در امر ورزش اظهار داشت: به عنوان مثال با یک میلیاردی که ما در امر ورزش سرمایه‌گذاری می‌کنیم علاوه بر اینکه به نشاط جوان و جلوگیری از آسیب‌ها می‌پردازیم هزینه‌های دیگر کشور را کم می‌کنیم. مثل هزینه‌های مبارزه و مقابله با مشکل اعتیاد.

وی همچنین به امر نخبه‌یابی و استعدادیابی در حوزه ورزش گفت: امروز اگر به ورزش حرفه‌ای بها دهیم بسترهای اشتغال و حضور جوانان در عرصه بین‌المللی فراهم می‌شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ورزش همگانی نیز اشاره و تصریح کرد: هر چقدر در ورزش سرمایه‌گذاری کنیم خصوصا ورزش همگانی، ضرر نکرده‌ایم. ما باید اماکن ورزشی نیمه‌تمام را تمام و آنجا که نیاز به اماکن دارد را مورد توجه قرار دهیم.

جلیلی ادامه داد: اولویت ما باید نقاط محروم و روستاها باشد تا جوان ما در روستا و نقاط محروم ظرفیتی در ورزش همگانی و قهرمانی برای نشان دادن استعداد خود داشته باشد.

وی تاکید کرد:‌همانطور که برای فضای سبز سرانه تعیین کرده‌ایم در ورزش هم باید این کار صورت گیرد و بررسی و آمایش سرزمینی کنیم تا کاستی‌های موجود در حوزه اماکن ورزشی مشخص شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی کمک می‌کند این موضوع شتاب بیشتری بگیرد ولی اگر تنها به وزارت ورزش با محدودیت بودجه اکتفا کنیم، پیشبرد این امر زمان طولانی‌تری می‌طلبد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که می‌تواند نشاط را به جامعه انتقال دهد، ورزش است اما این تنها راه نیست. یکی دیگر از این کانون‌ها،‌خانواده است.  ما خانواده را سلول جامعه می‌دانیم و اگر این خانواده بانشاط باشد جامعه بانشاط خواهد شد.

وی با بیان اینکه مساجد و مدارس کانون‌های نشاط دیگر جامعه هستند، گفت: اگر این کانون‌ها نسبت به هم،‌ هم‌افزایی و ارتباط مستمر و ارگانیک داشته باشند، این نشاط افزایش می‌یابد. ما باید کمک کنیم که پیوند این کانون‌ها قوی‌تر شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ذکر خاطره‌ای، خاطرنشان کرد: بنده در سفر به مالزی مشاهده کردم که در کنار هر مسجد یک زمین فوتبال بود و جوانان بعد از ورزش برای اقامه نماز به مسجد می‌رفتند. یعنی تربیت بدنی و روحی در کنار هم بود و باعث نشاط می‌شد. ما نباید مؤلفه‌های نشاط در جامعه را از هم جدا کنیم.

جلیلی ادامه داد:‌ وقتی از ورزش و آثار آن در سلامت و ورزش صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم بانوان که نیمی از جمعیت کشور هستند را نادیده بگیریم بلکه ضرورت پرداختن به ورزش بانوان بیشتر است.

وی افزود: لذا با توجه به اینکه زنان بایستی به فرهنگ و ملاحظات دینی عمل کنند باید توجه و زمینه ویژه برای آنها فراهم شود. دولت باید چه در ورزش همگانی و چه ورزش حرفه‌ای شرایط و بستری فراهم کند تا زنان ایرانی با حفظ حجاب در میادین حضور داشته باشند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تسهیلات ورزشی هر چقدر نزدیک‌تر به نهاد خانواده شود مفیدتر خواهد بود نه اینکه یک خانم برای ورزش خود به محلات دیگر برود. دولت و شهرداری می‌تواند با کار مشترک تسهیلات ورزش بانوان را در محلات ایجاد کند.

سعید جلیلی در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت‌های ورزشی در دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز تاثیر دارد، گفت: وقتی در گفت‌وگوهای آلماتی با تیم مذاکره کننده شروع به صحبت کردیم در ابتدا به موفقیت ما در کشتی جهانی را تبریک گفتند.

وی با اشاره به اینکه ورزش می‌تواند سیاه‌نمایی‌هایی که علیه جمهوری اسلامی می‌شود را برهم زند، افزود: برخی مقامات غربی وقتی به تهران می‌آیند چون تحت تاثیر تبلیغات رسانه‌ای غرب هستند نسبت به ایران یک تصور کشوری عقب‌مانده دارم ولی بارها وقتی به تهران رسیدند شگفتی خود را اعلام می‌کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: وقتی ما مقام ورزشی کسب می‌کنیم علاوه بر اینکه مردم کشور خودمان خوشحال می‌شوند مردم منطقه نیز بسیار خوشحال می‌شوند و این را من در سفرهایی که به کشورهای منطقه داشتم بارها تجربه کردم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در برخی کشورهای همسایه ما که دشمنان برای کارهای فرهنگی کلی سرمایه‌گذاری می‌کنند مثلاً در افغانستان یک عده‌ای طرفدار یک تیم باشگاهی و عده‌ای طرفدار تیم دیگر باشگاهی ما هستند و تمام مسابقات این دو تیم را دنبال می‌کنند و این می‌تواند بستر یک کار فرهنگی مناسبی باشد و ما می‌توانیم از این ظرفیت جهت انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی به این کشورها استفاده کنیم. تیم‌های فوتبال ما مثلاً می‌توانند در کابل که طرفداران بسیار زیادی دارند یک بازی دوستانه برگزار کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای توسعه ورزش جهت ارتقای سلامت جامعه چه برنامه‌ای خواهید داشت، تصریح کرد: من عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هستم و آنجا بحثی که شد این بود که اگر قرار است برای سلامت برنامه‌ای داشته باشیم باید به ورزش جهت ارتقاء سلامت جامعه توجه کنیم و اگر از سیاست‌های کلی یک دهم بودجه‌ای که قرار است در زمینه درمان صرف شود، در ورزش استفاده شود بهره‌وری بسیار بالاتری را خواهد داشت.

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای ارتقاء ورزش در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید، گفت: برخی کانون‌هایی که باعث نشاط در جامعه می‌شود باید با هم در ارتباط باشند. یعنی مدرسه، خانواده و مسجد می‌توانند با هم در ارتباط باشند و تاثیرات متقابلی بر روی یکدیگر داشته باشند و ما هر قدر بتوانیم در ارتقاء ورزش، مدارس و دانشگاه تلاش کنیم باعث افزایش نشاط و ارتقاء آن در جامعه می‌شویم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای تحقق عدالت در عرصه ورزش چه برنامه‌ای دارید، خاطرنشان کرد: اگر ما می‌گوییم که می‌خواهیم بستری آماده کنیم که هر ظرفیتی در کشور وجود دارد، دولت مانع آن نشود، بلکه بتواند این ظرفیت را شکوفا کند، در بحث ورزش نیز مورد نظر است و باید دولت بتواند ظرفیت تمام کشور در زمینه ورزش را شکوفا کند.

جلیلی افزود: بودجه‌های کلانی که به برخی از ورزش‌ها و برخی مناطق داده می‌شود در صورتی که برخی مناطق کشور از حداقل امکانات ورزشی برخوردار نیستند، قابل توجه است و باید اصلاح شود و ما در مناطق مختلف کشور استعدادهایی داریم که چون در تهران زندگی نمی‌کنند نمی‌توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه ورزش روستایی به خوبی جذب نمی‌شود و باید در روستاها امکانات ورزشی بیشتر شود و بودجه ورزش روستایی دقیق‌تر هزینه شود.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.