باید برای امنیت کشور، همکاری بین بخشی در ارگانها وجود داشته باشد

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری پلیس، آیت الله ‘محمد تقی مصباح یزدی’ در دیدار سردار ‘ کاظم مجتبایی’، فرمانده انتظامی استان قم، افزود: وظیفه حفظ امنیت داخلی بر عهده نیروی انتظامی است که بر اساس تقسیم کار، برای هر نهاد و ارگانی کار خاص و وظیفه مشخصی تعیین شده است.

وی ادامه داد: مساله امنیت تنها به برخوردهای فیزیکی بین دو نفر مربوط نیست، بلکه گاهی مساله گسترش پیدا می کند و با اصل نظام و براندازی نظام و دیگر فعالیت های زیرزمینی ارتباط پیدا می کند.

وی تاکید کرد: همکاری بین نیروی انتظامی با وزارت اطلاعات تا اینجا ضرورت دارد و نمی شود گفت آن یک وزارت خانه دیگر است و این هم ارگانی دیگر که نباید در امور مداخله کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: رابطه دیگری که در این روزها مطرح است، رابطه نیروی انتظامی با قوه قضاییه است، درست است که ما تفکیک قوا داریم و در کار یکدیگر نباید دخالت کرد، ولی اگر این همکاری وجود نداشته باشد اقدامات نیروی انتظامی و قوه قضاییه به جایی نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: در این چند سال اخیر شاهد بودیم که احیانا اقداماتی که عموم مردم و بزرگان دین پسندیده اند توسط نیروی انتظامی انجام گرفته، ولی به ثمر نرسیده است، به دلیل اینکه آنطور که باید و شاید هماهنگی با دستگاه های مربوطه وجود نداشته است.

وی گفت: سیاستگذاران کلان کشور باید در سامان دهی به فعالیتهای بین بخشی اهتمام داشته باشند و آن را بگونه ای سامان دهند که تفکیک قوا و ارگان ها مانع تحقق اهداف نظام نشود و در هر صورتی ارتباط میان آنها محفوظ باشد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: وقتی وظایف تعریف شده ای برای هر ارگان وجود دارد تفسیر این وظایف تعیین شده هم تابع ذهنیت های مختلف است، زیرا پیشگیری از جرم از وظایف قوه قضاییه تعریف شده است ولی در مواردی هم با نیروی انتظامی ارتباط پیدا می کند.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی یعنی توصیه و توصیه نیز ضمانت اجرایی ندارد، افزود: این کار فرهنگی که هیچگونه ضمانت اجرایی ندارد چگونه می تواند پیشگیری از جرم کند و یا امنیت را برقرار کند.

وی تاکید کرد: برداشت ذهنی افراد برای تفسیر این وظایف تعریف شده ، هم مختلف است و به نظر می رسد در سالهای اخیر در مسوولان سطح بالا هم اختلاف نظرهایی وجود دارد.

آیت الله مصباح ادامه داد: برای پیشگیری از اینگونه جرائم یا فسادها و چیزهایی که خلاف عفت عمومی است، هر کس به مذاق خود تفسیر می کند، در این شرایطی که کمی غبارآلود است یا ابهام هایی وجود دارد یا اختلاف نظرهایی بین مسوولان وجود دارد، مدیران میانی باید چکار کنند.

ک/۱/۷۴۰۴/ ۳۸۰/ ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۸۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.