باید حوزه علمیه بر روی پای خود بایستد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، شامگاه یکشنبه در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که حوزه‌های علمیه سراسر کشور چشم به این شورا دوخته‌اند، گفت: البته مقام معظم رهبری بر استقلال حوزه‌ تأکید دارند و حضرت امام(ره) نیز در جلسه‌ای با جامعه مدرسین حوزه بر این مسئله تأکید داشتند تا در صورتی که مشکلی در حوزه علمیه قم به وجود آمد،‌ دیگر حوزه‌ها فعال باشند. ولی چشم همه آنها به شما و راهنمایی‌های شماست و به شورای عالی  به عنوان پناهگاه نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی این دوره از شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در این دوره از شورای عالی، نمایندگان مراجع حضور دارند تا میان  نظرات مقام معظم رهبری و خواسته های مراجع و جامعه مدرسین جمع شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: لازم است جامعه مدرسین مصوبه‌ای داشته باشد که مثلا سه نفر از سوی مراجع در این شورا حضور داشته باشند و این مسئله به صورت قانون باشد، البته تمام آنهایی که انتخاب می‌شوند، مورد انتخاب جامعه مدرسین هم باشند.

تاکید بر عدم وابستگی حوزه به دولت

وی در ادامه،‌ به ارتباط حوزه با منابع مالی دولت اشاره کرد و گفت: ما باید کاری کنیم که شورای عالی و کل حوزه، روی پای خود بایستد، اگر حوزه نیازمند دولت باشد، سبب می‌شود که ملاحظاتی از سوی حوزه وجود داشته باشند.

آیت الله مکارم با بیان این که بنده گاهی مشاهده می‌کردم که برخی مؤسسات در مقابل خلاف‌کاری‌های دولت سکوت می‌کردند، گفت: ‌بعد‌ها که لیستی از نهاد‌هایی که از دولت در قالب بودجه‌های فرهنگی کمک می‌گرفتند، در رسانه‌ها منتشر شد، دیدم که نام این مؤسسات نیز در این لیست وجود دارد.

وی با اشاره به اشکالات موجود در این کار، گفت: نخستین مشکلی که در این عرصه وجود دارد‌، این است که آنها وابستگی پیدا کردند و سبب شد که نتوانند حرفشان را بزنند؛ مسئله دیگر این که در حال حاضر هم به مشکل بر خورده‌اند؛ به طوری که بودجه آنان قطع و اسامی آنها را بر ملا کردند.

خودمان منابع مورد نیاز را تامین کنیم

این مرجع تقلید، خطاب به اعضای شورای عالی گفت: کاری کنید که اگر حوزه هم منابعی نیاز دارد، بتوانیم منابع را تأمین کنیم، وجوهات شرعیه برای شهریه طلاب است، ولی برای ساخت و سازها و… باید خودمان منابع داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان این که تصور عموم بر این است که مدیریت حوزه بیش از حد گسترش یافته و با کمتر از این تعداد، می‌توان حوزه را اداره کرد، تصریح کرد: این که یک بخشی بیش از ۲۰ نیرو دارد، در حالی که می‌توان باتعداد کمتری آن را اداره کرد، باید برای این مسئله فکری کرد.

آیت الله مکارم افزود: می‌توان کاری کرد که این تعداد کمتر شود؛ در این شرایط هم مدیریت آسوده‌تر  و هم از نظر هزینه نیز سهل می‌شود و اگر با کمبودی روبرو شد، می‌تواند از جاهای دیگر آن را تأمین کرد.

لزوم رفع مشکل حضور و غیاب

وی به دروس حوزه اشاره کرد و گفت:‌ دروس حوزه در مقدمات و سطح دروسی قوی هستند، ولی باید مشکل حضور و غیاب طلاب در کلاس‌ها برطرف شود؛ این که در پایان سال تحصیلی نسبت به ابتدای سال تحصیلی تعداد طلاب کمتر باشد؛ اشکال دارد، باید این مشکل برطرف شود.

استاد برجسته حوزه به ضرورت هماهنگی اساتید اشاره کرده و گفت: با این‌ها صریحاً صحبت کرده‌ایم که از نظر ما در حوزه جای هیچ گونه دوگانگی وجود ندارد؛ این که گروهی تابع شورای عالی و گروهی دیگر مخالف آن باشند؛ نمی‌شود؛ باید به نحوی میان این‌ها یکپارچگی ایجاد شود.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.