با آلودگیهای خانگی آشنا شوید

۰۸خردادماه،
ممتاز نیوز:‌ خانه هر کسی محل امن و آسایش وی است. اما اگر بعضی مسائل نادیده گرفته شود، ممکن است همین خانه، به یک وسیله تهدید سلامتی تبدیل شود.

در اینجا چند مورد از عوامل خطر زای خانگی را به طور خلاصه معرفی می کنیم :

نمکدانها و ظروف ادویه:

یادتان می آید آخرین بار کی این ظروف را تمیز کردید ؟ حقیقت آن است که این ظروف به ظاهر کوچک و کم اهمیت ، بارها از طرف اشخاص گوناگون و مهمانها دست به دست می گردد و یا در حالیکه دستهای شما هنوز به موادی که برای آشپزی آماده می کنید ، مانند انواع گوشتها و … آلوده است ، به آنها دست می زنید و سپس دوباره در قفسه ها می گذارید. بهترین کار این است که پس از هر بار مهمانی و یا آشپزی در صورتی که به این ظروف دست زده اید آنها را تمیز و ضد عفونی کنید.

لباسشویی :

در هر خانه ای معمولا یک دستگاه لباسشویی است و همه گمان می بریم که این ماشین ، کارها را بسیار آسان کرده است ؛ با این حال به سبب آنکه دمای آب لباسشویی چندان بالا نیست ، ویروسها را نمی تواند از بین ببرد. بنابراین ممکن است اگر یک لباسی آلوده باشد، سبب آلوده شدن لباسهای دیگر و در نتیجه آلودگی اشخاص بیشتری شود. برای پیشگیری بهتر است که لباسهای زیر را جداگانه و حتی الامکان در دمای حدود ۵۵ درجه سانتیگراد شسته و در شستشوی آنها از سفید کننده های شیمیایی استفاده شود.

حوله مشترک :

مشاهده شده که بعضی از انگلها و باکتریهای پوستی از طریق حوله به شخص دیگر منتقل گردیده است . حتی الامکان از حوله مشترک استفاده نکنید . هر از چندی حوله های خود را در مقابل آفتاب مستقیم قرار بدهید . حوله را زود به زود بشویید.

اسفنج آشپزخانه :

معمولا انواع میکروبها ، روی اسفنج آشپزخانه وجود دارند . شاید اگر الان آنها را به آزمایشگاه ببرید ، دست کم ببش از ۲۰ میلیون میکروب رویت شود ! بهترین راه برای تمیز کردن اسفنج آن است که وقتی کاملا خشک شد به مدت یک دقیقه در  مایکروفر قرار بگیرد . یا آن را به وسیله ماشین ظرفشویی بشوییم.

تختخواب:

آیا به تازگی به مسافرت رفته اید ؟در این صورت امکان دارد که هنگام بازگشت ، با خودتان نوعی آلودگی میکروبی یا ویروسی آورده باشید . اگر مستقیما پس از مسافرت ، از تختخواب خود استفاده کنید ، ممکن است آلودگی را منتقل نمایید . بهترین راه آن است که پس از بازگشت ، تمام چمدانها ، لباسها و ملحفه های خود را کاملا بشویید.

گوشی های تلفن و لپ تاپ:

به هر حال می دانیم که این وسایل بسیار دست به دست می گردد و یا این امکان هست که دستهای شما در تماس با چیزهای بسیاری در طول روز ، آلوده شود ، سپس لپ تاپ و یا گوشی تلفن را نیز آلوده سازد . بنابراین پیشنهاد می گردد که هر از چندی پس از تمیزکردن آنها با استفاده از اسپریهای مخصوص ، آنها را ضد عفونی کنید.

پرده ها :

گیره ها و قطعات پلاستیکی پرده ها که از PVC ساخته شده اند ، می توانند ذراتی را در هوای اتاق خواب رها کنند که برای سلامتی شما مضر باشد. بررسی کنید که واقعا آن قطعات از PVC ساخته شده است و در این صورت برنامه ریزی کنید که  آنها را با قطعات کم خطرتر تعویض کنید.

دستگاه بخور :

اگر این دستگاه به دقیق تمیز نشود ، خود می تواند به یک منبع آلودگی تبدیل شود. سعی کنید آن را با محلول مناسب ضد عفونی کنید.

دستگیره درها:

دستگیره درها ، به ویژه دستگیره درهای ورودی که به وسیله اشخاص گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد ، می تواند خود منبع آلودگی باشند. در این صورت باز هر از چندی که خود تشخیص می دهید با استفاده از محلولهای مناسب ضد عفونی کننده ، آنها را ضد عفونی کنید.

به طور کلی در محیط خانه بایستی به منبع آلودگیها ، آگاه و حساس بود . با شناخت بهتر می توان از آلودگیها پرهیز کرد . اما باید دقت کنیم که این کار به وسواس کشیده نشود.

منبع: مجله پزشکی مادر

   
       

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.