با اجرای شبنم واردات رسمی تلفن همراه افزایش یافت

۳ م دیماه ،

فاوانیوز: در سال ۸۹ ارزش واردات رسمی گوشی تلفن همراه طبق آمار گمرک ۳۰ میلیون دلار اعلام شده که این رقم در سال ۹۰ و با اجرای طرح شبنم طی پنج ماه انتهایی سال به ۹۵ میلیون دلار رسید که از نظر ارزش گذاری می توان گفت ۲۱۰ درصد رشد داشته است.
 
 به گزارش فاوانیوز به نقل از ایستنا؛ مراسم اعطای پروانه اپراتوری شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهبر به کنسرسیوم داده پردازی نفیس متشکل از دو شرکت داده پردازی ایران و هولدینگ فناوری اطلاعات نفیس به عنوان اپراتور دوم طرح شبنم برگزار شد.
 
در این مراسم محمود اعلایی – مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر – از امضای موافقت نامه “حفاظت از برندهای برتر کشور” بین سازمان حمایت از مصرف کننده، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده و معاونت بازرگانی داخلی خبر داد و گفت: با امضای این موافقت نامه شرکت خدمات انفورماتیک راهبر به عنوان مجری طرح، صدور کد شبنم برای کالاهای تولید داخل را که خاصیت جعل پذیری دارند آغاز می‌کند.
 
وی با بیان اینکه معضل جعل کالاهای اصلی تولید شده در کشور اثرات زیانباری بر مصرف کننده و تولید کننده رسمی وارد می‌کند گفت: این مساله از یک سو منجر به کاهش تولید داخلی شده و از سوی دیگر به سبب کیفیت پایین کالاهای جعلی سبب کاهش فروش محصول اصلی می‌شود. ضمن اینکه کالاهای جعلی مخاطراتی برای مصرف کننده دارد.
 
او اعلام کرد: در طرح حفاظت از برندهای برتر کشور در وهله اول محصولات کارخانجات آرایشی، بهداشتی و قطعات خودرو که با سلامت و جان مصرف کنندگان ارتباط مستقیم دارند هدف قرار گرفته‌اند.
 
وی ادامه داد: بر اساس همین آمار درآمدی ۷۰۰ میلیون دلاری نصیب واردکننده رسمی شده است. ضمن اینکه با هدایت واردات غیررسمی به سمت واردات قانونی با اهرم شبنم بر اساس تعرفه واردات دولتی، درآمد دولت، ۱۷۰ میلیارد ریال از محل واردات افزایش یافته است.
 
وی افزود: در صورت حذف کامل واردات گوشی از مسیر قاچاق، درآمد دولت از محل واردات رسمی این کالا تا سالانه هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد.
 
او از اجرای فاز سوم پروژه شبکه بازرسی و نظارت مردمی (َشبنم) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در فاز سوم اجرای این پروژه که به زودی و با صدور ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز آغاز می‌شود، تمامی کالاهای وارداتی کشور به جز کالاهای فله و سرمایه‌ای مشمول الزام درج کد دوبعدی شبنم در مبداء واردات می‌شوند.
 
اعلایی در مراسم اعطای پروانه اپراتوری شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهبر به کنسرسیوم داده پردازی گفت: پروژه شبنم در طول ۱۴ ماهی که از اجرای آن می‌گذرد پنج برابر بالاتر از سطح انتظار پیش بینی شده، گام برداشته و پیشرفت داشته است.
 
وی افزود: در فاز اول اجرای شبنم که آبان ماه ۹۰ آغاز شد، ۵ گروه کالایی که شامل ۳۷ کد تعرفه‌ای بود، مشمول الزام شبنم شد، در مرحله دوم با افزایش پنج گروه کالایی دیگر این رقم به ۳۶۵ کد تعرفه رسید و در مرحله سوم که شامل تمامی کالاهای وارداتی کشور به جز کالاهای فله و سرمایه‌ای می‌شود، این رقم به بیش از چند هزار کد تعرفه خواهد رسید.
 
اعلایی گفت: در حال حاضر کانون بازنشتگان نیروی انتظامی (امین) به عنوان اپراتور اول شبنم در حال فعالیت است و کنسرسیوم داده پردازی نوین نیز با بررسی‌های انجام شده حایز شرایط عمومی اپراتوری شناخته شد و پس از گذراندن دوره آزمایشی و دریافت تاییدیه‌ها به عنوان اپراتور دوم معرفی می‌شود.
 
وی افزود: مجمع عالی واردات و شرکت خدمات مشاوره و مدیریت تامین، دو اپراتور بعدی خواهند بود که پس از طی مراحل لازم معرفی خواهند شد.

فاوا نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.