با این بازی ها کودکتان را “کتاب خوان” کنید

فروردین ۱۴۰۳

راز موفقیت در کتاب‌خوان کردن کودکان این است که به او بیاموزید مطالعه کتاب مملو از هیجان و مسایل سرگرم کننده است. برای پرورش این احساس باید راهکارهای مناسب را بشناسید.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ راز موفقیت در کتاب‌خوان کردن کودکان این است که به او بیاموزید مطالعه کتاب مملو از هیجان و مسایل سرگرم کننده است. برای پرورش این احساس باید راهکارهای مناسب را بشناسید. برای این منظور بهتر است ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

برای یادگیرنده های شنوایی

با کودک به کتابخانه یا کتاب فروشی بروید

کودکی که به شنیدن داستان علاقه دارد را با خود به مراکز نگهداری یا فروش کتاب ببرید. این کار برایش نوعی تفریح و سرگرمی جالب خواهد بود. حتی می توانید در این فضا برای فرزند خود کتاب بخوانید و او را با کتاب های دیگر آشنا کنید. او در این فضا می تواند با کودکان دیگر آشنا شود و از آنها نیز چیزهای تازه بیاموزد. برای خوشحال کردن فرزند خود می توانید بخشی از کتاب را با صدای بلند برای او و دوستان تازهش بخوانید.

شنیدن کتاب های صوتی

می توانید در میان کتاب های صوتی جست‌وجو کنید و  نمونه های مناسب سن کودک خود را بیابید. کودکان از شنیدن داستان از زبان اشخاص مختلف لذت می برند. کتاب آن داستان را نیز برایش خریداری کنید تا آنها را از روی کتاب دنبال کند.

دستور پخت غذا را با هم بخوانید و غذا درست کنید

این نیز نوع کتاب خوانی برای کودک است. کودک می تواند در مراحل پخت غذای مورد علاقه خود به شما کمک کند. با هم کتاب آشپزی را بخوانید و بر اساس آن غذای موردنظر را تهیه کنید.

در طول تابستان او را در تورهای کتابخانه ثبت نام کنید

برخی از کتابخانه ها در طول تابستان برای کودکان برنامه کتاب‌خوان گروهی ترتیب می دهند و با هم کتابی را آغاز و پس از مدتی تمام می کنند. در این فضا، کودک از خواندن و شنیدن داستان های کتاب های مختلف در کنار دیگران لذت می برد.

برای همه اعضای خانواده زمان مطالعه کتاب تعیین کنید

حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در شب، همه اشخاص خانواده را تشویق کنید تا داستانی را با هم بخوانند. اگر برایتان مهمان آمد او را نیز وارد این بازی کنید و بخواهید در این زمان در کنار شما کتاب بخواند. پس از زمان تعیین شده، چند دقیقه در مورد داستان با یکدیگر حرف بزنید و نظرات خود را بیان کنید.

برای یادگیرنده های بصری

کتاب هایی که فیلم آنها وجود دارد را برای فرزند خود بخوانید

ابتدا کتاب هایی که فیلم آنها وجود دارد را برای فرزند خود بخوانید و سپس با هم به تماشای آن فیلم بنشینید. این برای کودک بسیار هیجان انگیز است که شخصیت هایی که آنها را می شناسد در پرده سینما یا “نمایشگر تلویزیون” می بیند.

از کتاب اثر هنری درست کنید

از تصاویر جالب کتاب مورد علاقه کودک خود پرینت رنگی بگیرید و آنها را قاب و به دیوار اتاقش نصب کنید. یا حتی می توانید سفارش دهید آن را روی تی شرت کودک چاپ کنند.

برای کودک نامه بنویسید

برای فرزند خود نامه های کوتاه بنویسید و در ظرف غذا یا کیف او قرار دهید. این نامه می تواند حتی یک جمله ساده همچون: «دوستت دارم» باشد. این نامه را می توانید روی در و دیوار اتاق او یا حتی روی مسواکش قرار دهید تا ببیند و لذت ببرد.

کتاب بزرگ برای او بخرید

کودکانی که جزو “یادگیرنده های بصری” می باشند، با دیدن عکس و تصویر و حتی کلمات بسیار بهتر می توانند همه چیز را با خاطر بسپارند. برای آنها کتاب های بزرگ تر از حد نرمال خریداری کنید که عکس های بزرگ داشته باشد. این سبب تشویق کودک به مطالعه کتاب می گردد.


برای عکس های موردعلاقه کودک  متن مرتبط بنویسید

عکس موردعلاقه کودک را از آلبوم خارج کنید و از بخواهید داستانی در رابطه با آن بگوید یا احساسات و نظر خودش در رابطه با عکس را بیان کند. سپس آن را روی کاغذ چسب‌دار بنویسد و به عکس بچسبانید.

برای فرزند خود اشتراک مجله کودکان بگیرید

کودک از اینکه هر ماه مجله اختصاصی اش به خانه بیاید لذت می برد. برای او اشتراک ماهانه مجله مورد علاقه اش را بگیرید.

برای موسیقی تصویرسازی کنید

متن آهنگ مورد علاقه کودک خود را یادداشت کنید و با یکدیگر تصاویر هر بیت آن را بکشید. سپس با یکدیگر آهنگ را بخوانید.

کتاب «علاقه مندی های من» بنویسید

۱۰ صفحه خالی را به هم بچسبانید. سپس از کودک خود بخواهید تا علاقه مندی های خود را روی آنها بنویسد. برای کمک به او از او سوال بپرسید. به طور مثال، غذای مورد علاقه تو چیست؟ بهترین دوست تو کیست؟ کتاب مورد علاقه تو چیست؟ از او بخواهید برای نظراتش تصویر نیز نقاشی کند.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.