با تکیه بر توان بالای نیروی انسانی متخصص و اتحاد و حفظ اعتماد همگانی

ایران به زودی جزو صادرکنندگان تجهیزات صنعت نفت می شود بطور که امروز با تولید و افتتاح پروژه های جدید توان بالای خود را به جهانیان اثبات کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ناصر بابایی مدیر عامل شرکت پالایشگاه شهید تند گویان تهران، با بیان این مطلب که طرح های بنزین سازی و بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران، که با حضور رئیس جمهور افتتاح شد؛ افزود: ۲٫۸ میلیون لیتر در روز به ارتقای نفتای سبک در پالایشگاه افزوده شد و ظرفیت را از ۶۵ تا ۷۰ درصد به ۸۰ درصد می رساند.

در ادامه فرهاد احمدی مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، با بیان این مطلب گفت: از این به بعد نفت سفید و نفت و گاز مطابق با استانداردهای روز خواهیم داشت و گوگرد استحصالی بصورت گرانول در کشور تولید می شود و این امر به محیط زیست کشور کمک قابل توجهی می کند و با تولید این محصول شاهد کاهش آلایندگی خواهیم بود.
وی تصریح کرد: این پالایشگاه قبلا توان تولید استاندارد را نداشت و اکنون با احداث واحد تصفیه نفت سفید و گاز در منطقه و خاورمیانه، این مجموعه موفق به تولید محصول یورو ۵ مطابق با استاندارد روز و رعایت زیست محیطی شده و واحد تصفیه نفت و گاز بی رنگ است و با پایش خوب و استاندارد به خوراک واحد جدید تبدیل شده و محصول پاک و مطابق با محیط زیست ارائه خواهد داد.
احمدی اظهار داشت: در نتیجه استصحال این مواد تبدیل به گوگرد دانه بندی شده و به بازار محصول ارائه می شود و واحد تولید گوگرد جامد کاملا با دانش و توان ایرانی برای نخستین بار طراحی، اجرا و ساخت و بوی سازی بوسیله دانشمندان کشور احداث شده است.
بابایی تصریح کرد: احداث اولین واحد گرانول سازی گوگرد با دانش بومی، تولید بنزین مرغوب به میزان روزانه ۲٫۸ میلیون لیتر در روز، تولید روزانه ۵ میلیون لیتر نفت سفید مرغوب و تولید روزانه حدود ۸٫۵ میلیون لیتر گازوییل با کیفیت (با کمتر از ۱۰ پی پی ام گوگرد) از جمله ویژگی های این طرح است.
وی ادامه داد: حدود یکماه پیش کار تولید در سرویس قرار گرفته و روزانه ۱۱۰ تن گوگرد تولید و از انتشار آلایندگی جلوگیری و بصورت گرانول به بازار عرضه می شود و در چرخه تولید این محصول از آخرین تکنولوژی روز استفاده شده است.
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: پالایشگاه شهید تندگویان به دلیل عدم پیش بینی قبلا میزان سرب آن ۸۰ درصد بود و بعد از تصفیه عدد اکتان آن به ۸۱ ارتقا پیدا کرد و روزانه حدود ۲ میلیون بنزین گوگرد در یکی دوسال اخیر جلوگیری به عمل آمده و با۳۰ میلیون حداکثرتوان از احداث مرتفع گردیده است.
بابایی مدیر عامل شرکت پالایشگاه شهید تند گویان تهران، اضافه کرد: با توجه به سیاست گذاری وزارت نفت با بهره بردار رسیدن پروژه های تعریف شده تمام محصول مطابق با استاندارد روز است و در پالایشگاه امام خمینی شازند محصول دیگر مطابق روز اضافه خواهد شد و دانش و توان این محصول را پیدا کرده ایم و استانداردی که تعریف شده هوای پاک که براساس قانون زیست محیطی رعایت و از آلایندگی جلوگیری می کند.
وی تاکید کرد: عدم همکاری شرکت های تحت لیسانس فرصتی را بوجود آورد که نیروهای متخصص داخلی از بتواند از تولید  مواد با ارزش سربلند بیرون آیند و امروز با بالندگی و با خودباوری مسیر ترقی را خیلی سریع طی می کنند و حدود ۹۰ درصد تجهیزات و بالای ۷۰ درصد در بخش اجرا و ۸۰ درصد  به مرز خودکفایی رسیدیم و ۱۵ واحد فرایندی در مجموعه طرح ها مورد نیاز است تماما توسط نیروهای داخلی و مشاوران و مهندسان طراحی و ساخته می شود.
در ادامه علییرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این مطلب که بصورت گسترده طرح هایی را برای بهینه سازی و ارتقای کیفیت فراورده های نفتی و افزایش بنزین آغاز کردیم افزود: بیشتر این طرح ها در سالجاری و بقیه در سال آینده به ثمر خواهد نشست. پالایشگاه شهید تندگویان تهران نخستین پروژه ای است که بصورت کنسرسیوم در بخش بنزین و بهینه سازی اجرا شده و در این پروژه ۲۵ پیمانکار داخلی همچنین تعدادی پیمانکار خارجی همکاری کردند.
وی تصریح کرد: شاهد راه اندازی پالایشگاه های امام خمینی شازند، آبادان، لاوان، اصفهان و بندرعباس بعد از پالایشگاه شهید تندگویان تهران در افزایش ظرفیت بنزین و نفت و گاز و نفت سفید خواهیم بود. در حال حاضر با یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام در روزمعیانات گازی تولید و تا پایان برنامه پنجم به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه هنچنین تا پایان برنامه چشم انداز ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفت گاز تولید و افزایش ظرفیت پالایشگاه های فعلی سهم بیشتری را برای فراورش و تبدیل فراورده های نفتی به صورت فراگیر و بهینه سازی در کل کشور از جمله پروژه های پارس شیراز، ستاره خلیج فارس و بندرعباس دارند.
  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اظهار داشت: با کسب تجارب در زمینه بنزین سازی در طول سال های گذشته پالایشگاه های جدیدی را مطابق با استاندارد بومی و لیسانس طراحی و ساخت شاهد بودیم و حداقل ۸۰ درصد ساخت و ۱۰۰درصد طراحی را در کشور به ثبت رسانیدیم.
احمدی ادامه داد: دو برنامه اصلی جهت استفاده بهینه تبدیل نفت خام به محصولات با ارزش مدنظر است که بتوانیم نفت خام را به محصول با ارزش تبدیل کنیم برای نمونه پالایشگاه امام خمینی شازند ۹۰ درصد تبدیل به فراورده نفتی شامل ۵ فراورده اصلی و فراورده جانبی در این پالایشگاه برای نخستین بار به پروپلین تبدیل خواهد شد. با دو محصول بومی نفت و گاز نیاز سوخت خودروهای شخصی تامین می شود و گوگرد محصول جانبی در داروسازی، نظامی، کشاورزی و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: با راه اندازی پالایشگاه امام خمینی شازند ۹۰ درصد نفت خام به فراورده های نفتی تبدیل و با احداث آن یک میلیون نفت خام تولید می شود.
بابایی با بیان اینکه صنعت نفت داخل توان و قدرت بالایی در تولید دارد افزود: یکی از افتخارات این پروژه بکارگیری تمام ظرفیت های ایرانی و نیروهای بومی کشور بود و حلقه هایی که به صورت زنجیر به همدیگر متصل هستند و اگر یکی از این حلقه نباشد موفق نخواهیم بود هماهنگی و تعامل فکری در سیستم امنیتی و تاسیس سبب شده در تمام بخش ها دست بدست هم بدهیم و پروژه ها را به نتیجه برسانیم که این پروژه ها از دستاوردهای بزرگ کشور به حساب می آیند.
احمدی ادامه داد: ما فرزندان نسل جبهه و جنگ هستیم و امروز راهی که این نسل به ارث گذاشتند را ادامه می دهیم دشمنان که محدودیت ایجاد می کنند تمام این محدودیت ها و مشکلات به خودشان برمی گردد امروز صنعت نفت کشور به بالندگی و خودباوری و خودکفایی رسیده است و در واحد های تولیدی با برخورداری از آخرین تکنولوژی حرفی برای گفتن دارد و می تواند جزء صادرکنندگان قرارگیرد.
وی تصریح کرد: بزرگترین واحد تولید بنزین در خاورمیانه در پالایشگاه امام خمینی شازند را داریم اهدافی که بعضی ها به اخلاق سیاسی که دارند فکر می کنند کشور ما به آن اهداف دست نخواهد یافت و این خودباوری و خودکفایی جوانان ایرانی این موفقیت ها را به اثبات رسانده است.
مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، در خصوص پروژه ستاره خلیج فارس گفت: فاز نخست این طرح که جزء پروژه های مهر ماندگار است بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد این طرح مشکل مالی داشت که برطرف شده و در آینده ای نزدیک با راه اندازی و به نتیجه رسیدن این پروژه بزرگ و ملی صادرکننده محصولات خواهیم بود.
وی ادامه داد: ۹ پالایشگاه داریم و پروژه پالایشگاه جدید نفت آبادان، آناهیتا ۱۵۰ هزار بشکه، خوزستان نفت خام سنگین ۱۸۰ هزار، هرمز ۳۰۰ هزار بشکه، مجموعه پارس شیراز ۱۲۰ هزار و ستاره خلیج فارس ۳۶۰ هزار بشکه تولید همچنین با طراحی و ساخت و بهره برداری بار خام فروشی کم خواهد شد.
 بابایی اضافه کرد: حرکتی که در صنعت نفت شروع شده از خروج ارز در کشور جلوگیری می کند افتتاح پروژه های اجرایی پاسخ به تهدیدات دشمنان نظام است فکر آنرا نمی کردند که کشور ما از پتانسیل بالایی برخوردار هست و حفظ اعتماد که مسئولان نظام پیدا کردند در پروژه ۸۰ درصد و تجهیزات در داخل از خروج ارز جلوگیری همچنین در کل پروژه ها امروز ۶۰ تا ۷۰ درصد و در سال آیند ۹۰ درصد قادر خواهیم بود از خروج ارز جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه بومی سازی منجر به اشتغال زایی می شود افزود: ۱۵ میلیون نفر در ساعت در این پالایشگاه شهید تندگویان تهران کار کردند.
 احمدی در پایان خاطر نشان کرد: امروز چرخه صنعت نفت، خام فروشی در کشور متوقف شده خام فروشی و در صورت سیاست گذاری کلان بطور کامل قطع می شود و نتیجه آن تولید کنندگان توان ساخت و کیفیت را ارتقا، و جزء صادرکنندگان قرار گیرند و خودرو سازان همگام با صنعت نفت حرکت کنند و بتوانیم در دو صنعت به سمت پیشرفت حرکت کنیم./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.