با حفظ پروانه مطب شهر اول، امکان فعالیت پزشکان در شهر دوم فراهم شد

مدیرکل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی از ارائه مجوز به پزشکان برای فعالیت در شهر دوم در صورت اعلام نیاز مراکز و موسسات درمانی خبر داد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، دکتر داریوش طاهرخانی گفت: سیاستگزاران نظام سلامت با الزام به سطح‌بندی خدمات درمانی، وزارت بهداشت را مکلف کردند تا طوری برنامه‌ریزی کنند که با توزیع عادلانه امکانات و نیروی انسانی متخصص، آحاد مردم کشور از هر نوع طبقه‌بندی جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی به خدمات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.
وی افزود: بر این اساس با ایجاد مقرراتی مبنی بر الزام به گذراندن تعهدات قانونی، ضریب K و … با اعزام فارغ‌التحصیلان گروه‌های مختلف پزشکی به مناطق مختلف کشور سعی بر تامین نیروهای انسانی مورد نیاز مناطق مختلف شد.
عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: هر چند اهتمام به توزیع عادلانه نیروی انسانی در دستور کار وزرای بهداشت در دولت‌های مختلف قرار گرفت، اما مطالعات انجام شده حاکی از آن است که توزیع گروه‌های مختلف پزشکی در سطح کشور همگون نبوده است و علیرغم تراکم در برخی استان‌ها، استان‌هایی نیز وجود دارند که با کمبود نیروی انسانی متخصص مواجه هستند.
 حتی استان‌هایی که به لحاظ نیروی انسانی در وضع مطلوبی قرار دارند، توزیع این نیروها در سطح استان یکنواخت نیست.
مدیرکل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی افزود: بر اساس بررسی‌های آسیب‌شناسی، یکی از مولفه‌هایی که باعث کاهش تمایل دانش‌آموختگان گروه‌های مختلف پزشکی به تداوم فعالیت در مناطق کم‌برخوردار و با ضریب محرومیت بالا شده، آن است که علیرغم عدم وجود امکانات و تجهیزات مورد نیاز جهت بستری، جراحی، آنژیوگرافی و سایر مداخلات پزشکی در برخی از شهرستان‌ها، پزشکان به دلیل دارا بودن پروانه مطب آن شهرستان‌، امکان ارجاع بیمارانشان به سایر مراکز واجد تجهیزات و درمان توسط این پزشک در شهرهای مجاور را ندارند.
دکتر طاهرخانی افزود: به همین دلیل تمایل پزشکان به ارائه خدمت در این قبیل شهرها کمتر است و پس از پایان تعهدات قانونی، پزشک مربوطه آن شهر را ترک می‌کند و گاها مردم از آن خدمت تخصصی در شهر خود محروم می‌شوند.
مدیرکل امور پروانه‌های سازمان نظام پزشکی گفت: بر این اساس به منظور تامین نیروهای مورد نیاز مناطق مختلف به ویژه مناطق با ضریب محرومیت بالا و در راستای افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق کم‌برخوردار، شورای عالی نظام پزشکی کشور با تصویب مصوبه‌ای امکان آن را فراهم کرد تا پزشکان دارای پروانه مطب در صورت اعلام نیاز از مراکز و موسسات درمانی شهرهای مجاور پس از اخذ موافقت روسای سازمان‌های نظام پزشکی شهرستان‌های مربوطه و با رعایت سایر مقررات ضمن حفظ پروانه مطب شهر اول، مجوز فعالیت در موسسات و مراکز درمانی شهر دوم را جهت ایام و ساعات مشخص دریافت کنند. /عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.