با خواص برنج قهوه ای آشنا شوید

۰۸م آذر ،

برنج قهوه ای منبع خوبی از منگنز، سلنیوم و منیزیم است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ یک فنجان برنج قهوه ای، ۸۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. منگنز به تولید انرژی از پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند و همچنین در ساخت اسیدهای چرب نیز وارد عمل می شود. منگنز برای سلامت سیستم اعصاب و برای تولید هورمون های جنسی بسیار مهم است. منگنز جزء مهم آنتی اکسیدان می باشد که جلوی تخریب سلول را می گیرد.

از آنجا که اغلب ویتامین ها و املاح معدنی در سبوس آن قرار گرفته و آندوسپرم یا مغز دانه برنج کمتر حاوی این ریزمغذی هاست، با سبوس گیری برنج قهوه ای و تبدیل آن به برنج سفید مقدار بسیاری از مواد مغذی خصوصا ویتامین های گروه B آن از بین می رود. طی سبوس گیری، ویتامین های B۱ و B۶ به مقدار بسیار، ویتامین B۳ و املاح معدنی آهن، منگنز، منیزیم و فسفر به مقدار کمتر و تمامی فیبرهای محلول و اسیدهای چرب ضروری برنج از بین می روند.

برنج قهوه ای سرشار از کربوهیدرات های پیچیده و فاقد کلسترول و سدیم است. کالری این برنج نصف کالری نان و کمتر از یک سوم کالری قند و شکر است. این برنج به سبب غنی بودن از ویتامین B۱ بر قلب و اعصاب تاثیر مطلوب می گذارد و به سبب سرشار بودن از ویتامین B۳ رفع کننده آشفتگی های روحی و اضطراب بوده و سبب خوش خلقی می گردد. برنج قهوه ای به سبب دارا بودن دو اسید آمینه ای که حالت، کیفیت و رشد موها را بهبود می بخشد از ریزش و سفید شدن موها جلوگیری می کند.

گفتنی است مصرف این نوع برنج برای آسم کودکان نیز مفید است.

نکته: برنج قهوه ای، ۳ برابر برنج سفید دارای فیبر می باشد. فیبر سبب پایین آمدن کلسترول، کنترل قند خون و دیابت، از بین برنده سرطان روده بزرگ و یبوست می باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.