با “دندان درد” کودکانمان چه کنیم؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

عوامل مختلفی در “درد دندان” کودکان وجود دارد از جمله می‌توان به التهاب بافت پوشانده آن، زخمی که در آن ناحیه ایجاد شده و یاد دندانی که تازه در حال رشد است اشاره کرد.

فرزانه آقاحسینی متخصص دندان‌پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت  و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: برای تسکین”درد دندان” کودکان می‌توان از قطره استامینوفن استفاده کرد و نیز باید ناحیه‌ای که درد می‌کند را تمیز نگه داشته و کودک باید از خوردن غذا با آن قسمت اجتناب کند و با مسواک یا گاز استریل آن سطح را کاملا تمیز نگه دارد.

این دندان‌پزشک بیان کرد: ژل‌ها یا کرم‌های بی‌حسی برای تسکین درد دندان کودکان پیشنهاد نمی‌شد و چراکه بعضی از آنها سبب ایجاد سوزش در ناحیه درد شده و در مرحله بعدی سبب بی‌حسی می‌شود که برای کودک خاطره بوی بد را به جا می‌گذارد و سبب عدم تمایل وی به استفاده از آن می‌شود ،بنابراین استفاده از کرم‌های موضعی پیشنهاد نمی‌شود.

*چرا دندان‌های پوسیده شیری کودکانمان را نکشیم؟

آقاحسینی گفت: دندان‌های دائمی زیر دندان‌های شیری قرار دارند به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرند بنابراین اگر دندان‌های شیری دیر بیفتد دندان‌های دائمی کمتر آسیب می‌بینند.

وی افزود: اگر دندان‌های شیری پوسیده باشند باید کشیده شوند که در این صورت ممکن است در زمان رویش دندان‌های دائمی اختلال به وجود آید که در نهایت سبب تغییر در ساختار دهانی و فکی کودک می‌شود.

*تاخیر رویش در دندان‌های اصلی

فرزانه آقاحسینی اظهار داشت: تاخیر در رویش دندان‌های اصلی علل و عوامل مختلفی دارد شاید جنبه موضعی داشته با دندان شیری دیر افتاده و دیر لق شود و یا همچنین مکان‌هایی می باشند که تحت تار فشار قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه وراثت نیز می‌تواند یکی از این عوامل باشد گفت: ممکن است کودک از مادر و پدر خود این ویژگی را به ارث برده باشد همچنین بعضی از سندروم‌ها مادرزادی(ارث مادرزادی) می باشند.

حسینی در ادامه افزود: کمبود کلسیم یا کم کاری تیروئید در اشخاص کمتری تاثیرگذار است.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که در تاخیر رویش دندان موثر است هورمون می‌باشد گفت: دیر بالغ شدن کودکان این موضوع سبب تاخیر در بلوغ کودکان می‌شود. همچنین هورمون تیروئید نیز در این امر بی‌تاثر نیست.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.