با دو کودک و نوجوان طرفم؛ فرزند امروز و کودک و نوجوان دیروز

۲۱ آبان ،

قرار است برای نمایشی موسیقی بسازم که مخاطب آن کودک و نوجوان است و او با که به سالن می آید ؟ بی شک اولیا و بزرگترش.

سرویس نمایش هنرآنلاین// محمد فرشته نژاد

قرار است برای نمایشی موسیقی بسازم که مخاطب آن کودک و نوجوان است و او با که به سالن می آید ؟ بی شک اولیا و بزرگترش. پس با دو کودک و نوجوان طرفم ۱- فرزند امروز ۲- کودک و نوجوان دیروز…این ها مطالبی بود که پیش ازآغاز ساخت موسیقی نمایش با آن روبرو بودم.

باطن زلال و بی آلایش کودکان و نوجوانان فارغ از همهی حوادث و حواشی ای که در اطراف بزرگترانشان پرسه می زند پُراست از شور و شادی و رَنگ و رِنگ و حرکت که کودک دیروز هم آن را داشته و چه بسا بیشتر از او(فرزند امروز) ، که باید برای آنان طرحی در انداخت که همراهِ هم به سر ذوق آیند.

نمایش خوب ، همه چیزش خوب است …از جا و مکان ، نوشته و کارگردانی، بازیها، صحنه و موسیقی اش ، همه باید خوب باشد. کوچکترین کم کاری در نمایش بزرگترین خیانت به تماشاگران است. تماشاگران یکبار به نمایشی می روند که از آن هیچ نمیدانند . می روند تا آن را ببینند و باید گروه نمایشی با همه داشته هایش بیشترین تلاش را انجام دهد که مشتریِ اثرش هم از آن لذت ببرد و در نهایت تماشاچی در مقامِ مبلّغ آن ، دیگران را نیز برای دیدن آن کار ترغیب نماید.

متاسفانه ابتذال موجود در موسیقی مردمی امروز- هرچند این حقیقت را اگرچه دوست ندارم اما نمی توانم مُنکرش باشم-باعث آن شده که سطح خواسته های مردمی تا حدّ باورنکردنی ای نزول کند.پس سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر. بهترین نیستم اما برای شنیدن کارم – موسیقی نمایش که پاره ای است از پیکره ی نمایش- باید به گونه ای تلاش می کردم که بهترین ها هم آن را بپذیرند.زبان کودکی باید گشود ، موسیقی ای برای کودک و همراهِ کودک باید ساخت که هر دوی آنها از آن به بهترین شکل ممکن بیشترین بهره را ببرند.هر صدایی در خورِ شنیدن نیست و نمایش ما هم هر نمایشی نیست که برای آن هر صدایی ساخت و اجرا کرد.

معنای نمایش” کلاغ بلا ، توپ طلا” بیشتر از نامش ما را با خود درگیر می کند. معنای این کار بر موسیقی اش چنان تاثیر می گذارد که حتّی من را مجبور کرد که بیشتر از موسیقی کودک برایش فکر کنم … کودکی اش بر جاست و کودکان دیروز را هم در لحظاتی با خود همراه می کند.قرار است کودکانمان را عمراه کنیم و کمتر از ساعتی با هم شاد شویم ، بیاموزیم ، لذّت ببریم و باز بیاموزیم.

شادی حق آنهاست و دُرُست آموختن وظیفه ی بزرگتر اوست.در مقام آهنگسازی که در زمینه ی کودک و نوجوان کارهای بسیاری ساخته ام و با آنها در ارتباط بوده و هستم ، این اثر نمایشی طعم دیگری برای من داشت. امیدوارم شما هم از آن لذّت ببرید.

انتهای پیام/۵۲/۵۳


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.