با سایر کارگردان ها کار نمی کنم

در این سال ها به نوع کارگردانی مرزبان عادت کردم ونمی توانم با سایر کارگردان ها کار کنم،زیرامرزبان با تسلط زیادی که بروی متن و نوع حرکات بازیگران دارد بازی را برای بازیگر بسیار راحت و باورپذیر می کند.

به گزارشممتازنیوز، فرزانه کابلی بازیگر و طراح حرکت نمایش”شب روی سنگ فرش خیس” در گفت وگو با روابط عمومی و امور بین الملل مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در ارتباط با حضورش در این اثر درنقش”رخساره” گفت: در اجرای چهارده سال گذشته این نمایش نیز طراحی حرکات و بازی در نقش”رخساره” را برعهده داشتم. البته در آن زمان نقش”نوشین” را یکی از شاگردانم بازی می کرد و با توجه به تسلطی که در این حرفه داشت تمامی اجرای حرکات برعهده او بود.

این بازیگر در ارتباط با اجرای مجدد این اثر و تکرار بازی در نقش”رخساره” بیان کرد: نسبت به چهارده سال پیش ذهن کارگردان اثر متحول و متفاوت شده است و من نیز در زمینه بازیگری پخته تر عمل می کنم، البته مرزبان از جمله کارگردان های است که به احساس بازیگر و راحتی او در ایفای نقش اهمیت زیادی می دهد.
 
وی شخصیت “رخساره” راجوان، چابک و همانند متن نوشته رادی دانست و افزود: این نمایش دهمین اثری که از استاد اکبر رادی بازی می کنم و بنظرم متن اثر بی نظیر است و در این زمان نیز حرف خود را می زند.

این بازیگر ادامه داد: ارتباط حسی بین من و شخصیت”رخساره” در اجرای سابق  وجود داشت حال پس از این همه سال وقتی مجددا متن را خواندم این احساس مجدد در من زنده شد. البته کارگردان نمایش نیز بر بازی من در این نقش اصرار داشت از طرفی در اجرای پیش از این اثر نیز من و فردوس کاویانی با هم همبازی بودیم حال با حضور مجدد این بازیگر در این نمایش من نیز علاقمند بودم که نقش”رخساره” را بازی کنم.

کابلی در ارتباط با تغییرات و دراماتورژی متون نمایشی گفت: متن رادی اگر بیست سال دیگر هم کار شود روان است و تماشاگر با آن ارتباط برقرار می کند. البته ایشان بروی استفاده درست و کامل از دیالوگ در آثارشان حساسیت زیادی داشتند اما به خاطر دارم در نمایش”آمیز قلمدون” با توجه به اعتمادی که به هادی مرزبان داشتند اجازه دادند تا ما یک صحنه را حذف کنیم.
 
فرزانه کابلی در ارتباط با استفاده از حرکات موزون در اغلب آثار هادی مرزبان گفت: شخصا دغدغه استفاده از حرکات موزون در آثار نمایشی را دارم و در همه نمایش هایم نیز تاکنون سعی داشتم تا طراحی در خدمت تئاتر قرار گیرد، در برخی از آثار مثل نمایش”دزد آب” طراحی حرکات نقاط ضعیف متن را پوشانده است.

وی ادامه داد: هادی مرزبان یکی از کارگردان های پیشرو در زمینه استفاده از حرکت در نمایش است و به ارتقای این هنر کمک زیادی کرده است.
این طراح حرکت اظهار کرد: فرصت های هر چند کوتاهی که در آثار نمایشی مختلف برای استفاده از حرکت ایجاد می شود به ترویج این هنر کمک زیاد می کند و فرصتی را فراهم می آورد تا به دور از نگاه های ساده انگارانه و غیر تخصصی به شکل درست به این هنر بپردازیم.

کابلی در ارتباط با عدم حضورش در آثار نمایشی خارج از گروه هادی مرزبان گفت: در این سال ها به فرم و نوع کارگردانی مرزبان عادت کردم که دیگر نمی توانم با سایر کارگردان ها کار کنم، زیرا مرزبان  با تسلط زیادی که بروی متن و نوع حرکات بازیگران دارد بازی را برای بازیگر بسیار راحت و باور پذیر می کند.

فرزانه کابلی در ارتباط با حضور دانشجویان تئاتر در جلسات تمرین گروه های نمایشی بیان کرد: همیشه دانشجویان علاقمند به تئاتر در تمرینات کارهای گروه ما حضور دارند، زیرا مرزبان به این موضوع اهمیت زیادی می دهد و معتقد است دانشجویان آینده سازان تئاتر هستند.

وی افزود: در اکثر نمایش های این گروه از حضور هنرجویان کلاس حرکتم استفاده می کنم زیرا این افراد در مدت های طولانی با من همراه بوده و تمرین می کنند مسلما در اجرا تاثیر گذار تر از سایر بازیگران هستند./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.