با سلام بنده دانشجوی کارشناسی (پودمانی علمی کاربردی) در رشته ی تصویر سازی هستم . میخوام در دو رشته تحصیل…

مهرنوش ( تحصیلات : لیسانس ، ۲۴ ساله )

با سلام
بنده دانشجوی کارشناسی (پودمانی علمی کاربردی) در رشته ی تصویر سازی هستم . میخوام در دو رشته تحصیل کنم و رشته ی دوم داشته باشم معدلم ۱۹٫۳۰ هست و رشته ی دوم رو ادبیات فارسی و یا زبان آلمانی میخوام انتخاب کنم . و در رشته ی دوم تصمیم دارم برای دانشگاه سراسری کنکور بدم. با توجه به شرایطی که ذکر شد آیا قادر به انتخاب رشته ی دوم هستم و میتونم هم در علمی کاربردی و سراسری درس بخونم؟ از سمت قوانین دانشگاه مشکلی نداره؟

مشاور ( سید نصیر کتابی – دوشنبه، ۵ تیر )

با سلام به شما کاربر گرامی

دستورالعمل چگونگی تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی

ضمیمه (الف)

در اجرای تبصره ماده ۴ آیین‌نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی مصوب جلسه ۳۳۹ شورای عالی برنامه‌ریزی ( اردیبهشت ۱۳۷۶ )، این دستورالعمل به منظور تعیین ضوابط و شرایط تحصیلی همزمان دانشجویان ممتاز دور رشته تحصیلی ابلاغ می گردد.
ماده ۱- در این دستورالعمل به شورای هدایت استعداد درخشان در آموزش عالی شورا و به سازمان سنجش آموزش کشور سازمان سنجش و به وزارت فرهنگ و آموزش عالی وزارت و به دانشجوی ممتاز به شرحی که در ماده تعریف می شود، دانشجو اطلاق می‌گردد.
ماده ۲- دانشجویان مشمول این دستورالعمل عبارتند از:
الف: برگزیدگان آزمون سراسری با معرفی دانش‌آموزی کشور با معرفی وزارت آموزش و پرورش ( موضوع مصوبات شواری عالی انقلاب فرهنگی باعنوان پذیرش دانش‌آموزان برگزیده در دانشگاهها بدون شرکت در آزمون سراسری ).
ب: برگزیدگان جشنواره خوارزمی با معرفی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران
تبصره ۱- برگزیدگان آزمون سراسری موضوع بند الف، کسانی هستند که مجموع نمرات اکتسابی آنها در آزمون سراسری حداقل دو و نیم انحراف معیار از میانگین در گروه آزمایشی مربوط بالاتر باشد.
تبصره ۲- دانشجویانی که فاقد شرایط مذکور در بند‌های الف تا ج باشند، اما به دلیل داشتن ویژگی‌های استثنایی به تشخیص گروه آموزشی مربوط و تأیید شورای آموزش دانشگاه، دانشجوی ممتاز شناخته شوند، از سوی دانشگاه به شورا معرفی می شوند تا پس از بررسی و تأیید شورا بتوانند از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.
ماده ۳- رشته دوم انتخابی دانشجو برای تحصیل باید:
الف : رشته در مقطع کارشناسی باشد.
ب : جزو رشته‌های مورد تأیید شورای هدایت استعداد‌های درخشان باشد.
تبصره ۱- رشته دوم انتخابی دانشجو باید از رشته های مورد نیاز توسعه فرهنگی ( مانند رشته الهیات و زبان و ادبیات فارسی ) و یا مورد نیاز توسعه علمی کشور ( مانند رشته های علوم پایه و فلسفه ) و یا از نظر علمی مکمل رشته اول دانشجو ( مانند رشته شیمی و زیست شناسی برای دانشجویان رشته پزشکی و فیزیک و ریاضی برای دانشجویان رشته های مهندسی و رشته زبان خارجی برای اغلب رشته ها)‌ یا شکوفا کننده ذوق هنری دانشجو ( مانند رشته های گروه آزمایشی هنر ) باشد.
تبصره ۲- سایر رشته‌های مورد تقاضای دانشجویان ممتاز، که در تبصره ۱ این ماده ذکر نشده است، باید پس از بررسی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه برای تأیید نهایی شورا به معاونت آموزشی وزارت ارسال شود.
ماده ۴- دانشجو برای تحصیل در رشته دوم می تواند پس از گذراندن حداقل دو نیمسال تحصیلی، درخواست خود را که به تأیید مشاور رسیده است، به معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود تسلیم نماید.
معاونت آموزشی دانشگاه کتباً وی را به دانشکده مربوط در همان دانشگاه یا دانشگاه دیگر معرفی و مراتب را به معاونت آموزشی وزارت منعکس می کند.
ماده ۵- دانشجو فقط برای یک‌بار می تواند از مزایای این دستورالعمل استفاده کند و در حین تحصیل در رشته دوم حق تغییر آن را ندارد.
ماده۶- علاوه به دروس عمومی در صورتی که برخی از دروس پایه، اصلی و تخصصی در دو رشته تحصیلی مشترک باشند، گذراندن آن دروس در رشته اول کافی است.
ماده ۷- دانشجو می تواند با تأیید استاد مشاور در هر نیمسال تحصیلی، حداکثر ۲۷ واخد از مجموع دروس دو رشته را انتخاب نماید.
ماده ۸- حداکثر مدت تحصیل برای دانشجویان مشمول این دستورالعمل، مدت مجاز تحصیل در رشته اول آنهاست.
تبصره: شورای آموزشی دانشکده رشته دوم می تواند در موارد خاص حداکثر، تا دو نیمسال تحصیلی به طول دوره اضافه نماید. در این صورت باید مراتب را به دانشکده محل تحصیل رشته اول اعلام کند.
ماده ۹- مادام که دانشجو دورس هر دو رشته را به پایان نرسانده است، شاغل به تحصیل شناخته می شود و معرفی وی به اداره نظام وظیفه پس از فراغت از تحصیل در دو رشته خواهد بود.
تبصره- در صورت انصراف دانشجو از ادامه تحصیل در یکی از دو رشته با اتمام تحصیل در یک رشته فارغ‌التحصیل می‌شود.
ماده ۱۰- دانشجو به لحاظ اتمام تحصیلات در هر یک از دو رشته می تواند در آزمون ورودی مقطع بالاتر آن رشته شرکت کند.
ماده ۱۱- به دانشجویی که با تأیید گروه آموزشی رشته دوم موفق به گذراندن واحد های درسی لازم از دروس مقطع کارشناسی آن رشته شده باشد، مدرک رسمی اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی رشته دوم اعطاء می شود.
ماده ۱۲- سایر مقررات مربوط به تحصیل همزمان در دو رشته، تابع آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی و مقررات مصوب وزارت می باشد.
ماده ۱۳- این دستورالعمل‌ به صورت آزمایشی طی مدت دو سال تحت نظر معاونت آموزشی وزارت، اجرا می شود و در پایان این مدت مورد بازنگری شورا قرار می گیرد.
ماده ۱۴- این دستورالعمل در ۱۴ ماده و ۶ تبصره در تاریخ ۵/۱۱/۷۷ به تصویب شورای هدایت استعداد‌های درخشان در آموزش عالی رسید و از تاریخ تصویب قابل اجراست.
به اداره آموزش دانشگاه خود مراجعه نمایید و از ممتاز بودن خود مطمئن شوید.ممتاز بودن نیاز به تایید دانشگاه فعلی شما دارد.
موفق باشید.


مشاوره راسخون / دانشگاه
بازنشر:ممتازنیوز

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سولماز:

    سلام خسته نباشین من دانشجوی ترم اول دوره پودمانی هستم.ما در هفته ۳ کلاس دارم اما به دلایلی نمتونم یه روز از هفته رو سر کلاس برم میخوام بدونم میشه این یه جلسه رو غیر حضوری برداریم بقیه روزارو حضوری برم لطفا زود جواب بدید ممنوووووون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.