با سلام.در بعضی از کارها هم چون شستن دست در اسلام گفته…

۱۳خردادماه،

علی ( تحصیلات : کم سواد ، ۱۴ ساله )

با سلام.در بعضی از کارها هم چون شستن دست در اسلام گفته شده دو بار شسته شود.آیا این یعنی آن کار دو بار انجام شود یا باید دست را از زیر شیر آب بیرون آورده و باز زیر شیر آب ببریم؟؟؟

مشاور ( حجهالاسلام منتظمی – پنجشنبه، ۲ خرداد )

از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشکر می‌کنیم و امیدواریم که پاسخ ارائه شده، راهگشای مشکلاتان باشد.
در وضو وغیر وضو منظور از دو بار بستگی به نیت شما دارد مثلا اگر نیت کردی که دوبا ر شستن با دوبار دست کشیدن باشد شما و قتی که یک بار آب ریختی و دست کشیدی، بار اول حساب می شود و اگر برای بار دوم دو باره آب ریختی و باز هم دست کشیدی مرتبه دو م حساب می شود. و همین حکم را دارد اگر برای بار اول دست را زیر شیر آب کردین و بیرون آوردی مرتبه اول حساب میشه و باز دست را زیر شیر آب بردن و بیرون آوردن مرتبه دوم حساب میشه
آیات عظام حضرت امام ، خامنه‏اى، فاضل و نورى: در وضو، شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم جایز و بار سوم و بیشتر حرام است.
آیات عظام بهجت، سیستانى، صافى و وحید: در وضو شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم مستحب و بار سوم و بیشتر حرام است.
آیت الله تبریزى: در وضو شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم طبق نظر مشهور مستحب و بار سوم و بیشترحرام است.
آیت الله مکارم: در وضو شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم بنابر احتیاط واجب، ترک آن است و بار سوم و بیشتر حرام است.منبع :توضیح المسائل مراجع، م ۲۴۸؛ آیت الله نورى، توضیح المسائل، م ۲۴۹؛ آیت الله خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات،س ۱۰۲٫ آیت الله وحید، توضیح المسائل، م ۲۵۴٫
شستن لباس نجس با دست
شستن لباس نجس با دست، یا با آب کر و یا با آب جاری و یا با آب قلیل انجام می گیرد، که هر یک حکم خاصی دارد:
۱- آب کر و جاری: اگر چیز نجس را (بعد از برطرف کردن عین نجاست) یک مرتبه در آب کر یا جارى فرو برند که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى‏شود. و احتیاط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اینها را طورى فشار یا حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود.
۲ – آب قلیل: آب قلیل آبى است که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد.[
اگر چیزى به غیر بول (مثل منی) نجس شود، چنان چه بعد از برطرف کردن عین نجاست، یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود، پاک مى‏گردد و نیز اگر در دفعه اوّلى که آب روى آن مى‏ریزند نجاست آن برطرف شود (و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روى آن بیاید) پاک مى‏شود ولى در هر صورت لباس و مانند آن را باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید.
این مسأله درباره هر سه قسم از آبها یعنی آب کر و جاری و قلیل می باشد.
من الله توفیق


مشاوره راسخون / مذهبی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.