با ضایعه همانژیوم مادرزادی آشنا شوید

همانژیوم مادرزادی که شایع ترین تومور در دوران شیرخوارگی است.

دکتر عباس انتظاری، متخصص پیشگیری از بیماری ها و عضو هئیت علمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن لیزر پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: همانژیوم مویرگی شایع ترین تومور در دوران شیر خوارگی است و در شیر خواران شیوعی برابر با ۱ تا ۳ درصد است.

وی تصریح کرد: این ضایعه در نوزادان نارس شایع تر است و این ضایعه مدت کوتاهی بعد از تولد ظاهر شده و به طور سریع رشد می کند و بسیار بزرگ می شود و به تدریج طی سالهای بعد تا سن بلوغ بهبود  پیدا می کند.

انتظاری گفت: این ضایعه ممکن است هنگام تولد وجود داشته باشد و یا مدت کوتاهی بعد از تولد ظاهر شود اما به هر حال ۶ ماه اول زندگی به حداکثر اندازه خود خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: ضایعه به طور معمول به شکل یک تومور قرمز رنگ، گرد و گنبدی شکل است.

این متخصص متذکر شد: این ضایعه در نواحی سر و گردن بسیار بیشتر از سایر نواحی مشاهده می شود و بیشتر به دلیل شباهت ضایعه به توت فرنگی به آن همانژیوم توت فرنگی یا Straw berry Hemangioma نیز می گویند.

وی عنوان کرد: این ضایعه به طور تقریبی در اکثر موارد تا سن ۷ سالگی بهبود خود بخودی دارند و در اکثر موارد نیز بهبودی کامل پیدا می کند و در صورتیکه با عوارضی همراه نباشد دارای مشکل خاص نیست و به طور معمول برطرف می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. مامان مهدیا:

    دختر من ده سال پیش با همانژیوم پشت گردن بدنیا اومد چهل روزگیش عملش کردیم الان رفته تو ۱۱سال خیلیم خوبه دکترش هم فریده نجات تو مرکز طبی کودکان بود که بهترین دکتره

  2. ساناز:

    سلام و خسته نباشید.علت بروزهمانژیوم در دوران شیرخوارگی چیست.دخترم همانژیوم در گوشه صورتش دارد ، الان ۴ ساله است و هنوز محو نشده البته مثل قبلاً متورم نیست.آیا امکانش هست که کاملاً از بین برود؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.