با عوارض راکوتان بیشتر آشنا شوید

راکوتان یا ایزوترتینوئین دارویی برای درمان آکنه یا جوش پوستی شدید با عوارض بسیار است که باید بیشتر با این دارو آشنا شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛راکوتان یا ایزوترتینوئین دارویی برای درمان آکنه یا جوش پوستی شدید است که به صورت کپسول خوراکی عرضه می شود و از مشتقات ویتامین آ است که به صورت طبیعی با میزان خیلی کم در بدن انسان وجود دارد.

 این دارو از طریق کاهش چربی پوست (وادار کردن غده های چربی پوست به کم کردن تولید چربی) باعث کم شدن آکنه در پوست می شود تصریح کرد: این دارو عوارضی دارد. لذا نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کرد.

عوارض چشمی شامل خشکی چشم، کدورت قرنیه و کاهش دید شب که معمولاً با قطع دارو بهبود می یابد، خشکی لب که مهمترین عارضه آن است و با استفاده از کرم های چرب کننده رفع می شود، خشکی دهان و بینی که می توان از قطره چشمی و کرم داخل بینی استفاده کرد از مهمترین عوارض راکوتان است.

روآکوتان می تواند منجر به بروز افسردگی، سایکوز و به صورت نادر تفکر خودکشی یا مبادرت به خودکشی شود. مکانیسم این وقایع هنوز شناخته نشده است. چنانچه این علایم، حین روآکوتان تراپی آشکار شوند، تنها قطع دارو کافی نیست و باید ارزیابی بیشتری صورت گیرد

در صورت بروز علائم زیر دارو را قطع کرده و پزشک خود را در جریان بگذارید:

• حالت تهوع

• استفراغ

• سردرد شدید و مزمن

• تاری چشم و اختلال در بینایی

• احساس افسردگی شدید /ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نرگس:

    سلام من ۳۳ سالمه دکتر پوست برای جوشهای من که خفیف هستن راکوتان تجویز کرده باهزار تا اما واگر هفته ای سه تا خوردم یعنی ۷ تا دونه ولی استرسش بهم ازلحاظ روانی اجازه استفلده نمیده خشکی لب سردرد درد عضلات دردهای زیر شکم زودبه سراغم امد الان میخام دیگه نخورم ایا این قطع دارو ضرری داره؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.