با ماجراجوترین زنان آشنا شوید

باشگاه خبرنگاران: فریا استارک اولین زن اروپایی بود که به قلعه الموت رفته و کتابی را در مورد این قلعه و فرقه “حسن صباح ” و پیروانش به رشته تحریر درآورد.

ماجراجویی و رفتن به سفرهای طولانی در مکانهای صعب العبور کاری بوده است که زمان های بسیاری دور مختص آقایان بوده است. از انسانهای غار نشین که در جستجوی غذا کیلومترها راه می پیمودند تا قطب نوردان قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی ، اکثرا مرد بودند. اما در این میان بودند زنانی که این سنت قدیمی را شکسته و به دلایل مختلف به ماجرجویی و سفرهای طولانی پرداخته اند. در این مطلب شما را با تعدادی از این زنان ماجراجو آشنا می کنیم.

آنیا اسمیت پک

۱۹۳۵-۱۸۵۰

این بانوی آمریکا یکی از اولین زنان در آمریکای شمالی بود که موفق به اخذ مدرک دکترا گردید. رشته تحصیلی وی فلسفه بوده و به همین دلیل وی علاقه خاصی به یونان پیدا کرده بود. او به همین دلیل به یونان نقل مکان کرده و برای مدتی در مدرسه آمریکایی باستانشناسی در یونان به تحصیل علوم باستانشناسی پرداخت. او در سن ۴۴ سالگی به کوهنوردی در اروپا پرداخته و به عنوان سومین زن موفق به صعود به قله ۴۴۷۸ متری ” ماترهورن ” در رشته کوه های آلپ شد.

وی سپس به آمریکا بازگشته و شروع به کوهنوردی در قاره آمریکا کرد و موفق شد تا قله ۶۷۶۸ متری ” هواسکاران ” در کشور پرو را به عنوان اولین صعود کننده فتح کند. وی در سال ۱۹۰۹ میلادی زمانی که به قله ” کوروپونا ” در پرو صعود کرد با خود پرچمی را حمل می کرد که بر روی آن نوشته شده بود: به زنان حق رای بدهید!!!

هریت چالمرز آدامز

۱۹۳۷ – ۱۸۷۵

آدامز یک نویسنده، ماجراجو و عکاس آمریکایی بود که مسافرتهای فراوانی را به مناطقی همچون آسیا، آمریکای جنوبی و جنوب اقیانوس آرام داشته و مشاهدات خود را به رشته تحریر درآورد. وی علاقه به سفر و گردش را از پدر خود به ارث برده بود. پدر او که پسری نداشت همیشه او را به سفر و گردش با اسب برده و نقاط مختلف بیابانی و کوهستانی در آمریکا را با او طی کرده بود. او با شخصی به نام ” فرانک آدامز ” ازدواج کرده و قراری عجیب با هم گذاشتند.

آنها تصمیم گرفتند تا به ماه عسل نروند تا زمانی که بتوانند به اندازه کافی پول جمع کنند تا به مکانی عجیب مسافرت کنند. فرانک که یک مهندس معدن بود توانست کاری را در مکزیک پیدا کند و پس از سفر به مکزیک آن دو توانستند به معابد اقوام “آزتک” و “مایا” سفر کنند و آنها را از نزدیک مشاهده کنند. “هریت ” سپس به سفرهای خود در آمریکای لاتین و سایر نقاط عجیب دنیا ادامه داد و حتی در زمان جنگ اول جهانی به عنوان خبرنگار جنگی در میادین نبرد نیز حاضر شد. در آن زمان زنان اجازه عضویت دائم در انجمن جغرافیدانان آمریکا را نداشتند و به همین دلیل او خود با سرمایه شخصی ” جامعه زنان جغرافی دان ” در آمریکا را بنیان نهاد.

فریا استارک

۱۹۹۳ – ۱۸۹۳

این زن انگلیسی یکی از معروفترین جهانگردان انگلیسی است که در طول زندگی خود به کشورهای بسیار زیادی از جمله ایران نیز سفر کرده است. کودکی وی در کشور ایتالیا گذشت. او در سالهای اولیه زندگی خود بیشتر بیمار بوده و اوقاتش را در خانه و بستر بیماری گذراند. از دهه ۱۹۲۰ به بعد وی سفرهای طولانی خود را آغاز کرد که در طی آنها به ایران آماده و تبدیل به اولین زن خارجی شد که به قلعه الموت رفته و سپس کتابی را در مورد این قلعه و پیروان ” حسن صباح ” به رشته تحریر درآورد. او تا پایان عمر خود به سفر کردن و نوشتن سفرنامه های گوناگون ادامه داد.

نلی بلی

۱۹۲۲ – ۱۸۶۴

این زن ماجراجوی آمریکایی یکی از معروفترین ماجراجویان در آمریکا به حساب می آید. او در اولین ماجراجویی مهم خود به عنوان خبرنگار روزنامه ” New York World ” با جا زدن خود به عنوان یک دیوانه به یک مرکز نگهداری از زنان دیوانه در جزیره ” بلک ول ” منتقل شد. او مدت ۱۰ روز را در این مرکز سپری کرد و مشاهدات خود را در مورد آزار بیماران و عدم رسیدگی به آنها به رشته تحریر درآورد. این مقاله او باعث یک تغییر بنیادین در زمینه نگهداری از بیماران روانی در آمریکا شد. اما شاید معروفترین حرکت او سفر به دور دنیا در ۷۲ روز است. او با کمک وزیر خارجه وقت آمریکا در آن زمان یک گذرنامه ویژه بدست آورده و توانست با گذر از اقیانوس اطلس، کانال سوئز و چین در مدت ۷۲ روز و ۶ ساعت و ۱۱ دقیقه سفر خود به دور کره زمین را به اتمام برساند.

لویس بوید

۱۹۷۲ – ۱۸۸۷

این زن ثروتمند آمریکایی به لطف ثروت فراوانی که از طرف والدینش به او ارث رسیده بود توانست تا به علاقه خود که همان ماجراجویی در قطب بود بپردازد. او پس از مرگ والدین خود در سال ۱۹۲۰ میلادی به اروپا سفر کرده و در سال ۱۹۲۶ اولین سفر خود را به طب شمال انجام داد. او در این سفر بیشتر به اکتشاف و فیلم برداری از قطب شمال پرداخت. او در تلاش برای یافتن کاشف معروف نروژی “روئال آمونسن” در سال ۱۹۲۸ تلاش فراوانی را از خود نشان داد و با وجود ناموفق بودن این تلاش موفق به دریافت نشان از پادشاه نرو ژ شد. در سال ۱۹۵۵ میلادی وی تبدیل به اولین زنی شد که به وسیله هواپیما به نقطه شمالی زمین رسید.

کیرا سالاک

۱۹۷۱

تنها شخص زنده در لیست ما ” کیرا سالاک ” نویسنده و ماجراجوی آمریکایی است که به دلیل سفرهای خود در آمریکا لاتین و همچنین آفریقا به شهرت رسیده است. اما شاید مهم ترین سفر وی که شهرت او را جهانی کرد مربوط به ماجراجویی و ورود پنهانی به کشور آفریقایی کنگو بود. وی برای ورود به این کشور از کمک یک قاچاقچی اسلحه بهره برد و پس از ورود به این کشور با وجود خطرات فراوان توانست گزارشهایی در مورد گروه های شبه نظامی و حتی کودکان سرباز تهیه کند. او سفرهایی به قطب شمال ، آسیا جنوب شرقی، آمریکای لاتین و ایران نیز داشته است.

ماری کینگزلی

۱۹۰۰ – ۱۸۶۲

” ماری کینگزلی ” در سنین کودکی و نوجوانی به همراه پدر خود سفرهایی به منطقه غرب آفریقا داشت و در آن مناطق به عنوان کمک به یادداشت برداری از تحقیقات پدر خود مشغول شد. پس از مرگ پدر خود وی دو سفر به آفریقا داشت و در طول این سفر تحقیقات ناتمام پدر خود را تکیمل کرد و چندین نمونه جانور و فسیل نایاب را هم به انگلستان آورد. تحقیقات او کمک کرد تا تصورات غلط در مورد قبایل آفریقایی تغییر کند. او در سال ۱۹۰۰ در آفریقای جنوبی به دلیل ابتلاء به بیماری “تیفویید” درگذشت.

انجمن های تخصصی فلش خور – تمامی انجمن‌ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.