با مرکز نشر دانشگاهی آشنا شوید

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

بهمن حاجی پور رئیس مرکز نشر دانشگاهی در گفتگو با

گفت: مرکز نشر دانشگاهی که نهادی علمی، فرهنگی، آموزشی و انتشار یافتناتی است در سال ۱۳۵۹ پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی ابتدا با نام کمیته ترجمه و تالیف و تصحیح کتاب های دانشگاهی به سرپرستی نصرالله پورجوادی بنیان نهاده شد.

وی افزود: مرکز نشر دانشگاهی از آبان ۱۳۸۳ فعالیت خود را زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد، این نهاد تهیه نماینده بخش مهمی از مواد آموزشی دانشگاه های سراسر کشور بوده است و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات علمی کشور در ۲ زمینه برنامه ریزی و سفارش تالیف و ترجمه کتاب و مقالات تحقیقی و آموزشی در رشته های متعدد دانشگاهی و همچنین تهیه منابع خارجی دانشگاه ها با آن همکاری داشته اند.

حاجی پور تصریح نمود: همچنین این مرکز نه تنها رواج دهنده اصول ویرایش دقیق در کشور بوده است بلکه نقش مهمی را نیز در پرورش ویراستاران برعهده داشته و تاکنون نزدیک به هزار و ۴۱۰ عنوان کتاب و بیش از ۵۳۹ جلد مجله تخصصی منتشر نموده است.

 ایجاد شبکه عرضه فراگیر کتاب های دانشگاهی از جمله فعالیت های مرکز نشر است

حاجی پور در ادامه گفت: هر چند نشر و توزیع مواد آموزشی برای دانشجویان و استادان به صورت وظیفه اصلی مرکز نشر دانشگاهی تعیین شده بود ولی با توجه به هدف هایی که رئیس مرکز از همان آغاز تاسیس در پی آن بوده این مرکز کانون تجمع استادان مجرب و دلسوز رشته های گوناگون دانشگاهی سراسر کشور و همچنین کانون محققان و  ادب شناسانی شد که در حوزه کار خود از برجستگان و سرآمدان بودند.

وی افزود: منتخبی از اعضای سرشناس هیئت علمی دانشگاه ها در دو شورای مهم مرکز نشر دانشگاهی شورای پژوهش و شورای عالی مشارکت دارند.

حاجی پور در خصوص این ۲ شورای مرکز نشر دانشگاهی تصریح نمود: شورای پژوهش پیشا با نام شورای ویرایش تشکیل می شد و  نظر ارزیابان گروه های تخصصی را درباره انتشار یافتن کتاب های مربوط به آنها وارسی می نموده و شورای عالی بررسی و تصویب برنامه های کوتاه مدت و درازمدت تعیین خط مشی کلی فعالیت های انتشار یافتناتی، پژوهشی و آموزشی و تصویب آئین نامه های اجرایی آن تغییر مواد اساسنامه و بررسی و تصویب حدود مشارکت و سرمایه گذاری بین مرکز و موسسات دیگر را برعهده دارد.

وی خاطرنشان نمود: از جمله فعالیت های دیگر مرکز نشر دانشگاهی شبکه عرضه فراگیر کتاب های دانشگاهی، پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور، طرح شعف، سامانه نشر مجلات علمی پژوهشی کشور (سنم) و آموزش الکترونیکی رساله نویسی (پروژه آمال) است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.