با معارضه سوریه در ارتباط بودیم/ زمینه گفتگو بین مخالفان و اسد فراهم می‌کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان درباره آمادگی ایران برای ارتباط با معارضین سوریه گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه اخیراً شخصیتی را به نام علی حیدر و نهادی را در ارتباط با گفتگو برای معارضه تعیین کردند.

وی افزود: ما هم به نوبه خود اعلام کردیم که آمادگی داریم تسهیل کننده گفتگو بین معارضه و دولت جمهوری سوریه باشیم.

صالحی با اشاره به اینکه از گذشته نیز با بخش وسیعی از معارضه در ارتباط بودیم و رایزنی های فیمابین را داشتیم، اظهار داشت: تلاش ما این بوده که زمینه گفتگو را بین معارضه و دولت سوریه فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: طرح ۶ ماده‌ای کوفی عنوان هم به این مطلب اشاره دارد و نشست ژنو هم مکمل طرح کوفی عنوان در جهت نزدیک کردن معارضین و سوریه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ کشورهای منطقه و علاقمند به صلح منطقه نیز باید همواره در جهت برون رفت از بحران ایجاد شده در سوریه دست به دست یکدیگر بدهند و به بهترین شیوه در این جهت حرکت کنند تا نتیجه نهایی در جهت منفعت مردم سوریه، منطقه و جامعه بین‌المللی ایجاد شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های رایزن فرهنگی ایران در کانادا و فشارها و جوسازی‌هایی که بر علیه ایران شده است اظهار داشت: ما همواره به هموطنان‌مان که در کشورهای مختلف جهان هستند تاکید کرده‌ایم که باید در هر جایی که هستند تابع مقررات و قوانین محل اقامت خود باشند.

صالحی افزود: ایرانیان همواره باید به عنوان مردم تمدن ساز و با فرهنگی عمیق در سراسر جهان سفرای عابد برای وطنشان باشند.

وی تصریح کرد: ما افتخار می کنیم که به هر کشوری که می رویم ایرانیان باعث افتخار ما و همگی عهده دار مسئولیت‌ها و کارهای شرافتمندانه در عرصه‌های مختلف جامعه هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: متاسفانه رایزن فرهنگی ایران منظورش از صحبت‌هایی که کرده با کلماتی که بیان شده یکی نبوده و قصدش این بوده که با نیت خالص و صادقی این موضوع را مطرح کند اما برداشت درستی از صحبت‌های او نشده است.

وی تاکید کرد:‌ من اکنون صحبت‌های رایزن فرهنگی را اصلاح می‌کنم و به هموطنانم در کانادا و هر جای دیگری تاکید دارم که در چارچوب قوانین کشورشان عمل کنند و به گونه‌‌ای رفتار کنند که نمونه‌ای از پیشینه حسنه ما باشد. امیدواریم دولت کانادا نیز با توجه به مسایل سیاسی که در این برهه زمانی وجود دارد و علیه ما جنجال آفرینی می‌کنند با حکمت و عقلانیت نسبت به این موضوع برخورد کرده و نخواهد یک موضوع بی ارزش را تبدیل به جنجال سیاسی کند.

صالحی تصریح کرد: صحبت همکار ما منعکس کننده مواضع سیاسی ما نیست و مواضع سیاسی ما آن چیزی است که من اعلام کردم و امیدوارم دولت کانادا شرایط را برای زندگی آرامتر هموطنان ما فراهم کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان که از ۲۴ تا ۲۶ تیرماه  در تهران برگزار شد نیز گفت: جلسه خوبی داشتیم که پیش درآمد آن دو روز کاری کامل وزارتخانه‌های دو کشور در ارتباط با تنظیم تفاهمنامه اقتصادی و تجاری مربوط به کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ ۵ کمیته کارهای خود را به صورت جداگانه پیگیری می‌کردند. کمیته‌‌های انرژی، نقل و انتقالات، مسایل فرهنگی، عملی، تجاری و اقتصادی موضوعات را به خوبی مورد ارزیابی قرار دادند و به جمع‌بندی خوبی رسیدند که در همین جلسه تفاهمنامه آن به امضا می‌رسد.

صالحی ضمن تشکر از حضور وزیر امور خارجه ترکمنستان در ایران بیان کرد: طبق پروتکل امضایی قرار شده هر ۶ ماه یکبار در دو کشور یکدیگر را ملاقات و به عملیاتی شدن تفاهمنامه کمک کنیم. همچنین هر سال نیز کمیسیون مشترک برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با اراده روسای جمهور دو کشور سطح روابط تجاری- اقتصادی خود را از چند صد میلیون دلار به ۵ میلیارد دلار گسترش داده‌ایم و اکنون نیز برای ارتقاء این سطح از روابط به ۱۰ میلیارد دلار طی چند سال آینده عمل می‌کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.