با موهای زائد خداحافظی کنید!

۳۰م دیماه ،

وجود موهای ناخواسته از مشکلاتی است که بسیاری از خانمها و حتی آقایان را درگیر ساخته است. افزایش غیرطبیعی مو می تواند به علل گوناگونی باشد؛ دکتر بیتا پاک طینت شما را در انتخاب بهترین روش در این مشکل رایج راهنمایی می کند.


دکتر بیتا پاک طینت شما را در انتخاب بهترین روش در این مشکل رایج راهنمایی می کند:

با موهای زائد خداحافظی کنید!

وجود موهای ناخواسته از مشکلاتی است که بسیاری از خانمها و حتی آقایان را درگیر ساخته است. افزایش غیرطبیعی مو می تواند به علل گوناگونی باشد؛ از جمله می توان به بیماریهای غدد داخلی، کیست تخمدان و مصرف بعضی داروها اشاره کرد. در زمان بارداری نیز موهای ظریفی در پشت لب بالا، چانه و گونه ها رشد می کند که چند ماه پس از زایمان خود به خود از بین می رود بنابراین وجود آنها در زمان بارداری نباید سبب نگرانی شود. هنگام یائسگی نیز در برخی خانمها موهای صورت زیاد می شود که برای درمان آنها باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا در صورت لزوم قرصهای استروژنی تجویز شود. برای از بین بردن موهای اضافی اگر افزایش مو به علل ذکر شده باشد، باید سبب آن برطرف شود؛ به طور مثال اگر به سبب آسیب تخمدان یا بیماری غدد داخلی موهای صورت افزایش یابد، باید با درمان آن مشکل، سبب این افزایش برطرف شود و در غیر این صورت میتوان با روشهای متداول و مؤثر ازجمله استفاده از لیزر یا IPLبرای رفع دائمی آنها اقدام کرد. دکتر بیتا پاک طینت به شما می گوید که چگونه از شر موهای زائد خود رهایی یابید

مکانیسم عمل در درمان موهای زائد:

رنگدانه موجود در فولیکول مو هدف در درمان موهای زائد است که به این رنگدانه «ملانین» میگویند. انرژی ساطع شده از منبع نوری توسط این رنگدانه جذب شده و گرمای زیادی به سلولهای زایای مو می دهد که سبب تخریب آنها و عدم رشد مجدد مو می شود.

موفقیت در درمان موهای زائد:

موفقیت درمان موهای زائد به ۵ عامل بستگی دارد: رنگ مو، رنگ پوست (از نظر میزان روشن یا تیره بودن پوست)، ضخامت مو، تراکم مو و تعداد جلسات در نظر گرفته شده برای درمان. بهترین نتایج در اشخاص با رنگ پوست روشن و موهای تیره و خشن به دست می آید. در اشخاصی که پوست تیره دارند چون ملانین پوستی در جذب انرژی نور با ملانین مو رقابت میکند در نتیجه انرژی رسیده به مو کمتر از حد معمول است و اثر اشعه نیز به مراتب کمتر بوده و در این اشخاص احتمال صدمه پوستی توسط لیزر بالاست. موهای سفید شده نیز فاقد ملانین بوده و اشعه لیزر توسط مو جذب نمی شود. موهای بلوند و بور نیز ملانین کمتری داشته و نسبت به موهای تیره میزان جذب انرژی کمتری دارند و کمتر به درمان پاسخ می دهند.

موفقیت درمان موهای زائد به ۵ عامل بستگی دارد: رنگ مو، رنگ پوست (از نظر میزان روشن یا تیره بودن پوست)، ضخامت مو، تراکم مو و تعداد جلسات در نظر گرفته شده برای درمان 

تعداد جلسات در درمان موهای زائد:

تعداد جلسات درمان موهای زائد بین ۴ تا ۸ جلسه متغیر است و جلسات درمان معمولا با فواصل ۴ تا ۶ هفته یکبار انجام می شود. البته باید تاکید کرد که میزان پاسخ دهی هر منطقه از بدن و هر فرد بسته به تراکم و ضخامت و نوع تیپ پوستی متفاوت است و شاید برخی اشخاص به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند یا برعکس با جلسات کمتری به نتایج دلخواه برسند. تعداد جلسات درمان برای اشخاص با پوست تیره یا موی روشن ممکن است بیشتر شود چون درصد رفع موهای زائد در هر جلسه برای این اشخاص کمتر است و از آنجایی که سرعت رشد مو در قسمتهای مختلف بدن متفاوت است، فاصله بین جلسات درمانی هم فرق می کند.

عوارض جانبی شناخته شده با منابع لیزر / IPL در درمان موهای زائد:

درد، سوزش، سرخی یا اریتم گذرا یا پایدار، تورم، آسیب اپیدرمی به شکل سوختگی، تغییرات رنگدانهای به شکل تیره شدن یا روشنتر شدن پوست ناحیه تحت درمان و بهندرت بروز جوشگاه یا اصطلاحا «گوشت اضافه». بسیاری از این عوارض کوتاه مدت و برگشت پذیر  بوده و با انتخاب صحیح پارامترهای درمانی و تجربه پزشک معالج قابل پیشگیری و درمان می باشند و با پیشرفت تکنولوژی روز به روز از بروز این عوارض کاسته میشود. همچنین باید گفت با توجه به عمق نفوذ کنترل شده که حدود ۵ میلیمتر است، احتمال آسیب رسیدن به اعضای حیاتی قرار گرفته در زیر پوست ناحیه درمانشده از قبیل تیروئید، سینه و غدد لنفاوی وجود ندارد. با این وجود به دلیل نبودن شواهد کافی برای ایمن بودن کامل درمان در خانمهای باردار یا شیرده، استفاده از IPL در خانمهای باردار توصیه نمی شود. در درمان خانم های مبتلا به اختلالات هورمونی و پرمویی میتوان در کنار درمان دارویی اختلالات هورمونی، همزمان به درمان پرمویی اقدام کرد و وجود این اختلالات، مانع درمان آنها نمی شود.
 


آدرس: سعادت آباد، پائین تر میدان کاج، نبش خیابان شانزدهم، ساختمان کاج، پلاک ۶۱، طبقه ۳، واحد ۱۲

تلفن: ۲۲۱۳۳۱۵۵  –  ۰۹۱۲۸۷۰۷۴۶۴


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.