با کمبود تئوریسین در حوزه علوم انسانی مواجهیم

۲۸م آذر ،

Erfan Khoshkhoo (3).jpg

سرپرست امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم گفت: با کمبود تئوریسین در حوزه علوم انسانی مواجهیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، خدابخشی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در محل دانشگاه آزاد خرم‎آباد افزود: انتقادی که به حوزه علوم انسانی کشور وارد بوده، این است که در این حوزه تئوریسین بسیار کم داریم و همین مسئله سبب شده که در حوزه علوم انسانی برخلاف حوزه‎های فنی و مهندسی و علوم پایه کمترین تولید مقالات علمی را داشته باشیم.

وی گرایش عمومی نسبت به رشته‎های فنی و مهندسی و پزشکی را مانع سوق دادن نخبگان کشور به رشته‎های علوم انسانی دانست و اضافه کرد: این در حالی است که در کشورهای خارجی کسانی که می‎خواهند به رشته‎های علوم انسانی مانند اقتصاد و مدیریت ورود پیدا کنند، باید از نمره علمی بالا در درس ریاضی برخوردار باشند، اما اگر یک دانش‎آموز ایرانی از این ویژگی برخوردار باشد، تحت فشار خانواده‎ها به سمت رشته‎های غیر از علوم انسانی هدایت می‎شود و در واقع این موضوع ریشه فرهنگی دارد.

سرپرست امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم با بیان اینکه بیشترین دستاوردهای علمی که کشور بدست آورده درحوزه‎های غیر از علوم انسانی است، عنوان کرد: با این وجود، معضلی که امروز گریبان علوم انسانی را گرفته استفاده از متون غربی ترجمه شده در این حوزه است؛ این در حالی است که ما می‎توانیم با کمک حوزه و دانشگاه در علوم انسانی تولیدکننده باشیم و علوم تازه را تدوین کنیم.

خدابخشی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه می‎توانند با کمک هم نسبت به سکولارزدایی از علوم اقدام کنند و در پرورش مدیران شایسته نظام اهتمام ورزند، ادامه داد: متاسفانه ۳۳ سال از انقلاب می‎گذرد ولی آنگونه که باید و شاید وحدت بین این دو محقق نشده است.

وی تشکیل دروس معارف دانشگاهی در حوزه‎های علمیه را در تحکیم وحدت بین حوزه و دانشگاه موثر دانست و یادآور شد: در درجه اول حوزه و دانشگاه باید ضرورت وجودی هم‎دیگر را برای جامعه بپذیرند و با تشکیل اتاق‎های فکر در کارهای پژوهشی مختلف از نظرات یکدیگر بهره ببرند.

سرپرست امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم در ادامه نقش حوزویان و دانشگاهیان را در اشاعه گفتمان اقتصاد مقاومتی در جامعه پررنگ دانست و گفت: راه‎اندازی رشته اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علامه طباطبائی از اقدامات ارزشمندی بوده که در راستای تحقق این مهم صورت گرفته است.

خدابخشی کمک دانشگاه و حوزه را در مردمی کردن اقتصاد نیاز اساسی تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که هم در شرایط تحریم و هم در شرایط عادی جوابگو باشد و با ریاضت اقتصادی هم متفاوت است، چرا که در اقتصاد مقاومتی هم افزایش حقوق وجود دارد و هم می‎توان طرح‎های خدماتی مانند طرح پزشک خانواده را اجرا کرد اما در اقتصاد ریاضتی خبری از اینها نیست.

رئیس دانشگاه آزاد خرم‎آباد نیز در این مراسم با اشاره به اهتمام شهیدان مفتح، بهشتی و مطهری در تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه، گفت: در ابتدای انقلاب با توجه به فسادی که دانشگاه‎ها را فرا گرفته بود شهید مطهری حاضر نبودند که از غذای دانشگاه بخورند، به همین سبب وقتی که به دانشگاه می‎رفتند به همراه خود نان، پنیر و خرما می‎بردند، اما با این حال تغییری در تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه از خود نشان دادند.

حجت‎الاسلام متقی‎نیا به رعایت نسبت تبادل استاد بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: در مدارس حوزه علمیه قم بین دو تا پنج استاد دانشگاه تدریس می‎کنند که همین مسئله خود از وجود وحدت بین حوزه و دانشگاه حکایت می‎کند.

وی گفت: نقطه مشترکی که بین حوزه و دانشگاه وجود دارد این است که هر دو نهاد بر روی یک کتاب مشترک که همان قرآن است، کار می کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.