با گرفتگی پا در شب چه کنیم؟

فروردین ۱۴۰۳

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که نیمه های شب، یک مرتبه به سبب درد ناشی از گرفتگی عضلات پایتان از خواب بیدار شوید؟

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز،  گرفتگی عضلات در خواب اغلب به سبب عکس العمل (reflex) بیش از حد عضلات است. وقتی شما در خواب جابجا شده و تکان می خورید، ماهیچه های ساق پایتان جمع شده و تاندون ها کشیده می شوند.

این عمل، سبب تحریک گیرنده های عصبی موجود در تاندون ها شده و با فرستادن پیام های عصبی به نخاع، منقبض شدن عضلات را اعلام می کنند. برای رهایی از این مشکل بزرگ می توانید در ادامه همراه ما باشید.

– انجام ورزش مخصوص پا که سبب کشیدگی ساق پا شوند. در این ورزش، فرد روی شکم دراز کشیده و کف دستها را بر روی زمین گذاشته و با بالا و پایین آوردن دست ها ، شکم را به زمین نزدیک و دور می کند.

– استفاده از تشک گرماده به مدت ۱۰ دقیقه قبل از خواب که سبب گرم شدن پا شود. این حرکت از گرفتگی ناگهانی عضلات پا جلوگیری خواهد کرد.

– اگر تشک های گرماده در اختیار ندارید حتما از کیسه های آب گرم استفاده کنید. این کیسه ها دقیقا می توانند کار تشک را برای شما انجام دهند.

– اگر در هنگام خواب درد به صورت ناگهانی سراغ شما آمد تنها دست خود را روی عضله گرفته گذاشته و کمی ماساژ دهید. این کار شاید کمی درد داشته باشد اما بسیار زود حال شما را بهتر می کند. کشیدن کف پا نیز از جمله کارهای مفید است.

– بعضی از پزشکان دارویی به نام “کوئی نین” را برای این مشکل تجویز می کنند ولی بهتر است از آن استفاده نکنید زیرا عوارض بسیاری دارد. این دارو اصلا نباید برای زنان باردار پیشنهاد شود زیرا سبب سقط کودک خواهد شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.