ببخشید‌ شما اوستـا نقـاشـی؟

گردآوری توسط گروه سبک زندگی ممتازنیوز

مهارت‌های زندگی > شغل– اصغر اصغری:
خانه‌تان نیاز به نقاشی دارد و ته جیب شما هم پول چندانی نیست که بخواهید هزینه یک نقاش حرفه‌ای را بدهید، ‌خب چرا خودتان آستین بالا نمی‌زنید؟

 آنهایی که می‌خواهند حال و هوای خانه‌شان را عوض کنند، ابتدا سراغ تغییر رنگ در و دیوار خانه می‌روند تا دیگر وسایل خانه را با توجه به آن طراحی و چیدمان کنند. هر چند کار نقاشی ساختمان یک وجه تمام حرفه‌ای دارد اما با کمی ‌ذوق و دقت می‌توانید خودتان هم از پس این کار برآیید و خانه‌تان را نقاشی کنید. برای این کار لازم است اطلاعات مناسبی دربارهٔ شیوه نقاشی، نوع انتخاب و ترکیب رنگ و وسایل آن داشته باشید تا خانه‌تان را با هزینه بسیار کمتری نونوار کنید. در این گزارش، با محسن رحمانی، یکی از کارشناسان نقاشی و رنگ همراه شده‌ایم تا فوت و فن نقاشی خانه را به ساده‌ترین شکل ممکن یاد بگیریم.

چه اتاقی؟ چه رنگی؟

انتخاب رنگ، یکی از مهم‌ترین بخش‌های نقاشی خانه است. اگر می‌خواهید خانه‌ای متفاوت و جذاب داشته باشید، می‌توانید هر قسمت از خانه‌تان را به یک رنگ دربیاورید. هر چند این کار هزینه‌های شما را تا حدودی بالاتر می‌برد اما ارزش‌اش را خواهد داشت. برای انتخاب رنگ پذیرایی، ابتدا به رنگ وسایل خانه‌تان مثل پرده، فرش و مبلمان توجه و رنگی متناسب با آنها انتخاب کنید. برای آشپزخانه، رنگ‌های تند و شاد مثل نارنجی و قرمز پیشنهاد می‌شود. این قاعده برای اتاق خواب کاملا برعکس است و باید سراغ رنگ‌های لطیف و آرامبخش مثل آبی، سبز کم‌رنگ و کرم روشن بروید. انتخاب رنگ اتاق کودکان هم مثل اتاق خواب باید آرامشبخش باشد و به همین سبب رنگ‌های صورتی، سبز و آبی کم‌رنگ مناسب‌ترند. سرویس بهداشتی و حمام هم با رنگ آبی زیبایی بیشتری به‌خود می‌گیرند. به یاد داشته باشید هر چه رنگ در و دیوار با وسایل خانه تناسب بیشتری داشته باشد، خانه زیباتری خواهید داشت؛ البته تناسب به‌معنای همرنگی مطلق نیست!

نکات ایمنی چیست؟

اگر قصد دارید خودتان نقاشی خانه را به‌عهده بگیرید، رعایت مسائل ایمنی مرتبط با این کار را فراموش نکنید. اول باید بدانید که بیشتر وسایل مربوط به نقاشی خانه از مواد نفتی و آتش‌زا تهیه می‌شوند، پس آنها را از منابع حرارتی خانه دور نگه دارید. همیشه در سطل و بطری رنگ و تینر را به شکل درست ببندید. برای نقاشی از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. اگر از رنگ روغنی استفاده می‌کنید هیچ‌گاه در و پنجره خانه را به‌صورت کامل نبندید چرا که گاز تینر سبب ایجاد سوزش چشم‌ها یا اختلال تنفسی می‌شود.

بالا رفتن از چهارپایه بخش غیرقابل حذف نقاشی خانه است. برای این کار از چهارپایه مناسب استفاده کنید و هنگام کار مواظب حفظ تعادل‌تان باشید. بهتر است هنگام نقاشی دور و برتان را خالی نگه دارید، چرا که گاز ناشی از خشک‌شدن رنگ‌ها برای کودکان و سالمندان مضر خواهد بود. تینر و یا رنگ‌های اضافه را در محل امن نگهداری کنید. پس از پایان هر نوبت نقاشی، دست‌هایتان را خوب بشویید و سپس آن را با کرم‌های مرطوب‌کننده ماساژ دهید.

آکریلیک، پلاستیک یا روغنی؟

حالا باید جنس رنگ خانه‌تان را انتخاب کنید. در این مرحله می‌توانید سراغ ۳گروه متفاوت بروید؛ اول، رنگ‌های آکریلیک می باشند که بر پایه آب ساخته می‌شوند. این رنگ‌ها هیچ بویی ندارند و پس از نقاشی، دیوارها هم قابل شست‌وشو می باشند. معمولا رنگ‌های آکریلیک با غلتک‌های مخصوص به دیوار زده می‌شوند و کار کردن با آنها آسان‌تر است. رنگ‌های پلاستیک که آنها هم با ترکیب ماده رنگ و آب آماده می‌شوند بدون بو می باشند اما در هنگام تمیزکاری و یا شست‌وشو کارایی لازم را ندارند. رنگ‌های روغنی که معمولا با تینر ترکیب و رقیق می‌شوند هم در مرحله بعد قرار دارند. کار کردن با رنگ‌های روغنی کمی‌سخت‌تر است اما ماندگاری و جلوه زیباتری به خانه شما خواهد داد. هر یک از این نوع رنگ‌ها، غلتک‌های مخصوص به‌خود را دارند، البته غلتک‌ها و قلم‌های همه کاره هم در بازار پیدا می‌شوند. بهترین راه برای رنگ‌کردن خانه استفاده از غلتک‌های ۲۵سانتی است که طی چند سال اخیر تولید و عرضه شده‌اند.

چطور رنگ را بسازید؟

هنگامی‌که جنس رنگ مشخص شد، نوع حلال آن هم تعیین شده است. اگر شما بخواهید از رنگ آکریلیک یا پلاسیتک استفاده کنید، باید ماده رنگ اصلی را با تناسب خاص با آب ترکیب کنید و سپس با استفاده از قلمو یا غلتک آن را به دیوار بزنید. برای رقیق‌کردن رنگ روغنی باید از تینر مخصوص بهره ببرید. البته توجه داشته باشید که هنگام افزودن آب یا تینر به رنگ‌هایتان، تناسب ترکیب را از دست ندهید تا هنگام نقاشی، دچار مشکل نشوید. بعضی از رنگ‌ها به‌صورت کاملا آماده عرضه می‌شوند اما بیشتر آنها سفیدرنگ می باشند و باید با ترکیب یک نوع رنگ دیگر که اصطلاحا «ماده رنگ» خوانده می‌شود، به‌خود رنگ بگیرند. به طور مثال رنگ کرم، از ترکیب رنگ سفید و مقداری ماده رنگ «گل‌ماش» به‌وجود می‌آید. دربارهٔ به‌دست آوردن رنگ مورد نظرتان و تهیه ماده رنگ می‌توانید از فروشنده رنگ اطلاعات مناسبی دریافت کنید. یادتان باشد برای ترکیب ماده رنگ، بسیار احتیاط کنید و آن را اندک اندک به رنگ اصلی بیفزایید تا رنگ‌تان بسیاری تیره نشود.

چطور دست به قلم شویم؟

قبل از اینکه رنگ مورد نظرتان را بسازید، باید از آماده بودن دیوار مطمئن شوید و مرحله زیرسازی را پشت سر گذاشته باشید. حالا قلم و غلتک را به‌دست بگیرید و سراغ یکی از دیوارهای خانه بروید. ابتدا بهتر است سراغ دیواری بروید که حجم کمتری دارد و یا کمتر به چشم می‌آید، به این سبب که شما می‌توانید میزان شل و سفتی و یا تیرگی و روشنی رنگ‌تان را امتحان کنید. اگر درست از آب درآمد می‌توانید کار را ادامه دهید. قلم را تا نیمه در داخل سطل رنگ فرو ببرید و آن را روی دیوار بمالید، رنگ روی دیوار را چندبار از راست به چپ و از پایین به بالا پوشش دهید و هیچ جای خالی باقی نگذارید. در هر ۳- ۲ باری که قلمو را داخل رنگ فرو می‌برید، یک‌بار آن را به لبه سطل بکشید تا رنگ‌های اضافه آن گرفته شود و از دسته قلمو چکه نکند. اصولا نقاشی با غلتک، کار را تمیزتر، سریع‌تر و دقیق‌تر پیش می‌برد، پس اگر تجربه کافی ندارید غلتک وسیله مناسب‌تری برای رنگ کردن دیوارهای خانه شماست.

براق یا مات؟ انتخاب کنید

رنگ‌های پلاستیک در نوع درخشش تنوع خاصی ندارند و معمولا کیفیت آنها میزان درخشندگی‌شان را تعیین می‌کند. اما رنگ‌های روغنی در ۲نوع براق و مات تهیه و عرضه می‌شوند. رنگ‌های براق بیشتر برای نقاشی‌کردن سطوح فلزی و تزیینات گچی استفاده می‌شود و رنگ‌های مات معمولا برای دیوارهای خانه کاربرد دارد. البته شما می‌توانید ترکیبی از رنگ مات و براق را به‌دست بیاورید تا دیوار خانه‌تان بیش از حد مات و یا درخشان نشود. برای این کار بهتر است ۲قوطی رنگ اصلی مات را با یک قوطی رنگ اصلی براق ترکیب کنید. رنگ‌های آکریلیک در ۳نوع مجزای براق، نیمه براق و مات به‌دست مشتری‌ها می‌رسند. اگر می‌خواهید این جنس رنگ را انتخاب کنید پیشنهاد ما نوع نیمه‌براق آن خواهد بود. رنگ‌های نیمه‌براق، از مات و کدر بودن دیوار و یا بیش از حد درخشنده بودن و انعکاس نور جلوگیری می‌کنند. بد نیست بدانید، تمیز کردن رنگ‌های مات کمی ‌زحمت بیشتری نسبت به دیگر همتاهای خود خواهد داشت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.