بتون‌ریزی روی مسجد سلجوقی اردبیل!

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/سازه‌ی آجری مسجد جمعه‌ی اردبیل دارای گنبدی بتونی شده است که وزن سنگین‌اش آسیب جبران‌ناپذیری به بدنه‌ی این بنای سلجوقی می‌زند.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) یک عضو هیأت علمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در سال ۸۹ تهیه‌ی طرح مرمت این مسجد به او سپرده شد، در گفت‌و‌گو با ایسنا، دربارهٔ‌ی این اتفاق توضیح داد: براساس یک طرح پژوهشی، در سال ۱۳۸۹ تهیه‌ی طرح مرمت این مسجد به من واگذار شد، یک سال مطالعه‌ی فشرده و دقیق دربارهٔ‌ی مسجد انجام شد و سپس نتیجه‌ی مطالعات در قالب یک طرح ارائه شد که اول در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به تصویب رسید و تیرماه سال قبل در شورای فنی معاونت میراث فرهنگی بررسی شد؛ اما پس از مدتی متوجه شدیم استان اردبیل خود در طرحی جداگانه، مرمت مسجد جمعه‌ی اردبیل و گنبد آن را آغاز کرده است.

علیرضا انیسی اظهار کرد: این اقدام بدون گرفتن تأییدیه از شورای فنی سازمان میراث فرهنگی یا مرجعی دیگر،‌ با مجوز معاون سابق سازمان میراث فرهنگی که خود قبلا مدیرکل این اداره بوده، آغاز شده و اکنون در حال اجرا است.

وی با تأکید بر این‌که طرح در حال اجرا روی سازه‌ی مسجد جمعه‌ی اردبیل هیچ سنخیتی با طرح پیشنهادی و تأییدشده‌ی شورای فنی سازمان میراث فرهنگی ندارد، گفت: مرمت گنبد این بنا اکنون به‌شکل ناشیانه‌ای در حال انجام است. این گنبد در دوره‌های قبل تخریب شده و فقط بخش‌هایی از آن باقی مانده بود.

او با بیان این‌که در طرح پیشنهادی به معاونت میراث فرهنگی دو گزینه مطرح و قرار بود شورای فنی براساس مقتضیات، برای اجرایی کردن یکی از آن دو اظهار نظر کند، ادامه داد: در آن زمان اعلام شد که این طرح با دو گزینه برای بررسی در کمیته‌ی فنی به زمان دیگری موکول شد تا براساس اولویت‌ها، یکی از گزینه‌ها برای اجرا تأیید شود، ولی این اتفاق با اقدامی که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل انجام داد، هرگز اتفاق نیفتاد.

وی دربارهٔ‌ی گزینه‌های اول طرح پیشنهادی‌اش به معاونت میراث فرهنگی برای مرمت مسجد جمعه‌ی اردبیل، اظهار کرد: در این گزینه، سقف مسجد با یک سازه‌ی فضایی (سه‌بعدی) پوشانده می‌شد و روی آن ورق‌های آلومینیومی (به‌دلیل سبک بودن) قرار می‌گرفت.

او در توضیح گزینه‌ی دوم نیز بیان کرد: در این گزینه نیز تجربه‌ی یونسکو که کشورهایی از جمله عمان و جمهوری آذربایجان آن را اجرایی کرده‌اند، انجام می‌شد و گنبدی چوبی روی باقی‌مانده‌های گنبد فعلی قرار می‌گرفت، چون چوب تضاد بسیاری با محیط اطراف ندارد و با معماری سنتی‌ بنا نیز هماهنگ است.

انیسی در توضیح طرح کنونی در حال اجرا روی سازه‌ی مسجد جمعه‌ی اردبیل نیز گفت: اکنون متولیان اداره‌ی میراث فرهنگی استان، یک گنبد را با سازه‌ی فلزی که با بتن پوشیده شده است در حال ساخت دارند و ظاهرا قرار است،‌ روی آن با آجر پوشانده شود.

او دربارهٔ‌ی آسیب‌هایی که با این سازه‌ی تازه به این مسجد دوره‌ی سلجوقی وارد می‌شود، تأکید کرد: این اقدام، اصالت معماری بنا را خدشه‌دار می‌کند. همچنین اجرای سازه با بتن در آینده‌ی نه‌چندان دور، به‌دلیل داشتن وزن بسیار و ترکیب نامتجانس، به بنا آسیب‌زیادی وارد می‌کند.

انیسی افزود: لازم است که معاونت میراث فرهنگی کشور در این زمینه بررسی لازم را به عمل آورد و از اجرای این کار نادرست که بدون مجوز شورای فنی سازمان میراث فرهنگی در قبل انجام شده است، جلوگیری کند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.