بحث های داغ زوج اروپایی مرکولاند

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی “تاگس انسایگر” در مطلبی نوشت: مرکل می خواهد صرفه جویی کرده و سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گیرد اما اولاند می خواهد سرمایه گذاری کند. مطبوعات و سیاستمداران فرانسوی یک مبارزه قدرتی را بین این دو سیاستمدار اروپایی برای حل بحران یورو ارزیابی می کنند.

اعلان اخیر آنگلا مرکل برای حل بحران یورو و آینده اروپا ظاهرا برای فرانسویها یک تهدید قلمداد می شود. بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران فرانسوی استقلال فرانسه در تصمیم گیریها و برنامه های حکومتی “فرانسوا اولاند” رئیس جمهوری جدید کشورشان را در خطر می بینند.

مرکل پنج شنبه گذشته اعلام کرده بود که بروکسل باید قدرت بیشتری دریافت کند و ما باید قدم به قدم مسئولیتهایی را به اروپا واگذار کنیم. همکاریها در زمینه سیاست اقتصادی، مالیاتی و بودجه ای باید گسترش یابد. مرکل همچنین بر ضرورت کاهش بدهی های دولتی به عنوان اولویت مهم اتحادیه اروپا تاکید کرد.

این روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: این روزها تصویر مرکل تقریبا در بسیاری از صفحات اصلی مطبوعات فرانسوی دیده می شود. نشریه محافظه کار” فیگارو” روز گذشته این گونه نوشت که بین اولاند و مرکل بی اعتمادی روزافزونی شکل گرفته است. صدر اعظم آلمان این روزها به عرصه انتخابات پارلمانی فرانسه وارد شده است.در فرانسه در ۱۰ و ۱۷ ژوئن نمایندگان مجمع ملی انتخاب می شوند. اینکه اولاند بتواند برنامه های حکومتی اش را بدون دردسر در پیش گیرد به این بستگی دارد که اکثریت را در پارلمان به دست آورد.

نشریه “لوموند” فرانسه نیز بر این عقیده است که مرکل آرزوها و تقاضاهای اولاند را با جواب رد آشکار پاسخ می دهد. این نشریه همچنین بر این باور است که مرکل در اظهار نظرهای خود(برای حل بحران یورو) بیشتر مصالح حکومت خود و خواسته های شریک ائتلافی اش را در نظر می گیرد تا اینکه رعایت حال شریک اروپایی خود یعنی فرانسه را بکند. مرکل همچنین در برگه اظهار نظرهای خود که برای احزاب مخالف درباره محرکهای رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا نوشته بود انتقاد سختی را به سیاستهای مد نظر اولاند وارد کرده و اظهار داشته بود که یک رشد اقتصادی تنها در صورت کاهش چشمگیر بدهی های دولتی به دست می آید و به دست آوردن رشد اقتصادی بیشتر، در درجه اول تکلیف دولتهای اروپایی می باشد.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه دولت سوسیالیست جدید در پاریس عدم وابستگی خود به مرکل را اعلام کرده است. به گفته معاون رئیس سوسیالیستهای فرانسه، اولاند امروز مانند یک مرد قدرتمند در برابر مادام مرکل ایستاده است. مرکل تحت ریاست جمهوری سلف اولاند یعنی سارکوزی به  حضور یک رئیس جمهوری ضعیف در الیزه عادت کرده بود. اما حالا فرانسه برنامه های مد نظر و مستقل خود را دنبال می کند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه های اقتصادی مد نظر اولاند بیشتر شامل اصلاحات و سرمایه گذاریهای دولتی است که البته با سیاستهای ریاضتی مد نظر مرکل منطبق نمی باشد. در حالی که اولاند این هفته بازنشستگی در سن شصت سالگی را برای کشورش تصمیم گیری کرده است اما سن بازنشستگی در کشور آلمان شصت و هفت سال است که بحث ها برای بیشتر شدن سن بازنشستگی در این کشور همچنان وجود دارد.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه اولاند برنامه هایی را مد نظر دارد که می تواند برنامه های اجتماعی و اکولوژیکی اتحادیه اروپا را نقض کند نوشت: ما باید در دیدارهای آیندۀ این دو زوج معروف اروپایی، در انتظار بحث های بسیار داغی باشیم.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.