بحث پیشگیری از وقوع حوادث در کشور مغفول مانده است

به گزارش ایرنا، حسن قدمی روز چهارشنبه در جریان برگزاری مانور تخصصی امداد و نجات استان کردستان در سنندج، با اشاره به اینکه از ۴۰ بلای طبیعی جهان، ۳۲ مورد آن در ایران اتفاق افتاده است، افزود: با توجه به شرایط کشور از لحاظ حادثه خیز بودن، باید بیشتر بر روی پیشگیری کار شود و در اولویت اول قرار گیرد.

وی پیشگیری از حوادث را به نسبت مقابله با آن، بهتر و موثرتر دانست و تاکید کرد: هر چه سطح پیشگیری از وقوع حوادث را بالا ببریم کمتر دچار حادثه خواهیم شد و این مساله باید بر مقابله اولویت داشته باشد.

وی اظهار کرد: آنطور که پیشگیری می تواند از اثرات حوادث و سوانح بکاهد، مقابله این نقش را ندارد و از این رو باید بیشتر بر روی پیشگیری از بروز حوادث کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه عوامل پیش بینی نشده زیادی در حین وقوع حوادث و سوانح رخ می دهد، گفت: این حوادث پیش بینی نشده می تواند اثرات مخربی به دنبال داشته باشد و از این رو باید همه جوانب در هنگام وقوع حوادث دیده شود و از وقوع آن پیشگیری کرد.

وی ساخت و ساز در سطح کشور بر اساس استانداردهای لازم را یکی از مولفه های اصلی در پیشگیری از وقوع حوادث دانست و گفت: مقاوم سازی ساختمان ها یکی از مهمترین عامل پیشگیری از حوادث است که در صورت اجرای آن در هنگام وقوع حوادث خسارات زیادی به مردم وارد نمی شود.

سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه سخنان خود، برگزاری مانورهای آمادگی را یکی از راهکارهای مناسب در جهت آمادگی در مقابله با حوادث دانست و گفت: برگزاری مانور از جهاتی مثبت و از جهاتی منفی است که باید این نکات مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مانورهای آمادگی با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی برگزار می شود، گفت: این مانورها به صورت ۱۰۰ درصد نمی توانند میزان آمادگی گروه های امدادی را بسنجند و از این رو نباید فریب این مانورها را بخوریم و میزان آمادگی گروه ها را کامل بدانیم.

قدمی بر برگزاری مانورها بدون هماهنگی قبلی تاکید کرد و گفت: در مانورها، هدف سنجیدن میزان آمادگی اکیپ های امدادی است که نباید از قبل هماهنگی و برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه حادثه سه مولفه مجهول شامل زمان، مکان و شدت و وسعت دارد، گفت: با توجه به این مجهولات باید همیشه و در همه حال آمادگی لازم برای مقابله با هرنوع حادثه ای را داشته باشیم.

وی دسترسی به مسوولان عضو ستاد بحران در زمان بروز حادثه را نیز بسیار مهم دانست و گفت: تمام مسوولان عضو این ستاد باید همیشه آمادگی مدیریت حادثه و آماده شدن بر سر محل وقوع حادثه را داشته باشند.

سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور، در ادامه اقدامات انجام شده در ارتباط با مقابله با بحران را خوب ارزیابی کرد و تاکید کرد این اقدامات کافی نیست و باید میزان آمادگی را بیشتر ارتقا دهیم.

قدمی بر برگزاری مانورها بدون اطلاع قبلی تاکید کرد و افزود: اینگونه مانورها را باید معیار سنجش میزان آمادگی تیم های امدادی قرار داد، نه مانورهایی که با اطلاع قبلی برگزار می شود.ک/۳

۷۳۴۶/۵۳۳/ ۳۴۰۴

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.