بحرانی که آغاز فروپاشی‌های اقتصادی در جهان شد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بحران اعتباری در جهان با بحران وام‌های مسکن در آمریکا آغاز شد و به تدریج تمامی کشورهای جهان را دربرگرفت و در نهایت منجر به ورشکستگی بسیاری از بانکها شد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از ورلد سوسیالیست، بحران اعتباری در آمریکا با سرعت وارد بانک‌ها شد و نظام مالی را از پا انداخت.

رابطه تنگاتنگ نظام بانکی دنیا در کنار شیوع بحران به کشورهای دیگر سبب شد تا بانک‌های کشورهای اروپایی نیز همین تجربه را داشته باشند.

بانک “لمن برادرز” به عنوان یکی از مشهور‌ترین بانک‌‌های آمریکا و جهان در سال ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد، ورشکستگی “لمن برادرز” که از اعتبار بالایی نزد سرمایه‌گذاران و بازار‌های مالی جهان برخودار بود، ضربه سنگینی به اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران به سیستم بانکی جهان وارد کرد.

کارشناسان معتقدند، تأثیر این اتفاق به حدی شدت داشت که برای احیای اقتصاد جهان به سال‌ها زمان نیاز خواهد بود، به همین سبب اقتصاددانان سال ۲۰۰۸ را سال سیاه برای بانک‌ها و موسسات مالی نامیدند. 

“رویال بانک” انگلیس بانک دیگری بود که بحران مالی و اقتصادی جهان آن را در آستانه ورشکستگی قرار داد، این بانک میلیارد‌ها پوند کمک مالی از دولت انگلیس برای جلوگیری از ورشکستگی دریافت کرده بود.

بیش از ۷۰ درصد سهام این بانک پس از بحران مالی و اقتصادی در اختیار مالیات‌دهندگان انگلیسی قرار گرفته است و مابقی سهام آن در اختیار دولت انگلیس است.

همچنین “رویال بانک” انگلیس به دنبال راه ‌حلی برای خروج از بحران، تصمیم گرفته است بخشی از دارایی‌ها و املاک خود در سراسر اروپا را به فروش برساند.
 
 “بانکیا” به عنوان مهمترین بانک کشور اسپانیا نیز از این قاعده مستثنی نبود. از آغاز بحران اقتصادی در اسپانیا حدود هشت هزار شعبه بانکی در این کشور تعطیل شد.

بحران مالی اسپانیا، مدیران این شرکت را ملزم کرده تا یک سوم از شعب خود را تعطیل کنند، این در حالی بود که دولت برای نجات این بانک آن را به بخش دولتی واگذار کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.