بحران‌های خاورمیانه مسلط بر بازار ارز ایران

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بازار ‌دلار‌ این روزها بیشتر شبیه بازار سرگردانی است که تکلیفش با خودش هم مشخص نیست. بعد از گذشت دو روز روند کاهشی باردیگر از روزگذشته مسیر بازار به حالت صعودی درآمد تا نشان دهد جو آن …

بازار ‌دلار‌ این روزها بیشتر شبیه بازار سرگردانی است که تکلیفش با خودش هم مشخص نیست. بعد از گذشت دو روز روند کاهشی باردیگر از روزگذشته مسیر بازار به حالت صعودی درآمد تا نشان دهد جو آن بسیار بی‌انضباط‌تر از ماه‌های گذشته‌اش قرار گرفته است.

روز چهارشنبه برخلاف انتظارها که جو بازار تا دور بعدی مذاکرات در حالت انتظار بود، بازار ارز کشور روند صعودی به خود گرفت و در ساعات اولیه روز دلار با ۱۵تومان افزایش به ۳۲۵۵تومان رسید تا نشان دهد همچنان جو روانی منفی به این بازار حکمفرماست.

بازار ایران در کنار بازارهای جهانی این روزها دچار تزلزل و عدم قطعیت در معاملات و قیمت‌گذاری‌ها شده است. با وجود پیش‌بینی‌ها برای روزهای بعد از مذاکرات ایران با کشور‌های غربی در نیویورک که‌ نشان‌دهنده نوسان کم نرخ دلار در روزهای آتی بود دلار بار دیگر روند صعودی به خود گرفت و پیش‌بینی‌های کارشناسان را تغییر داد.

اگرچه تمام بازارهای جهانی این روز‌ها تحت‌تاثیر مبارزه با گروه داعش و تنش‌های سیاسی در سوریه و عراق قرار گرفته اما عامل تاثیرگذار دیگر بر بازار ایران را می‌توان مذاکرات هسته‌یی دانست که انعکاس آن را به‌خوبی می‌توان روی نوسانات قیمتی در بازار کشور مشاهده کرد.

تحلیل‌های سیاسی جنگ عراق و سوریه برای ایران به‌عنوان یکی از حامیان اصلی این کشورها بسیار متفاوت است. بسیاری از رویداد‌های سیاسی و اقتصادی درگذشته نشان داده است که پالس‌های مختلف روانی در بازار تاثیر آنی و گذرا دارد و در طولانی‌مدت اثر خود را ازدست می‌دهد. جو روانی حاکم بر بازار به‌حدی زیاد است که بازار نمی‌تواند دررابطه با دلار به نوسانات‌ کم برسد و این مدار سینوسی همچنان بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. برخی کارشناسان افزایش نرخ دلار در روز چهارشنبه را تحت‌تاثیر خبر‌های ضد و نقیضی می‌دانند که از تشویشات سوریه می‌رسد و برخی دیگر نگاه خود را به سمت سخنان مقامات عالی کشور دررابطه با سفر به نیویورک و گفت‌وگوها می‌دانند که ظاهرا تاثیر خوبی بر بازار تا به امروز نداشته است،. اما این اتفاقات در بازار‌ ارز در شرایطی رخ می‌دهد که هیچ کدام از مسوولان تیم دیپلماسی ایران اظهارنظر منفی درمورد مذاکرات انجام نداده بودند و تنها سکوت آنها منجر به رشد قیمت‌ها شده است.

اما طی دو روز گذشته خبرهایی در محافل رسانه‌یی و اقتصادی منتشر شده که نشان می‌دهد به‌زودی بهای دلار روندی عکس را پیش می‌گیرد، در صورتی که منطق بازار برای افزایش قیمت‌ها تنها متکی به موضوعات سیاسی باشد، همین منطق در شرایط جدید منجر به افت قیمت‌ها می‌شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان درصورتی که مذاکرات هسته‌یی به سمت بهبود حرکت کند یا به گفته مقامات آگاه توافق نهایی صورت گرفته باشد، ممکن است نرخ دلار از اواسط مهر روند نزولی پیش بگیرد، حتی درصورتی که این خوشبینی به‌صورت فراگیر در بازار صرافان پخش شود نیز اثرات قابل‌توجهی بر روند نرخ‌گذاری‌ها خواهد داشت. پیش از این نیز نرخ دلار روند نزولی را پیش گرفته بود ولی همزمان با پایان مذاکرات نیویورک قیمت‌ها باز هم افزایش یافت.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.