بحران اروپا، دامن روسها را هم گرفت+نمودار

بسیاری از سرمایه گذاران روسی نگران نتایج و پیامدهای بحران اروپا- مهمترین چهارراه صادرات روسیه- هستند و این مسئله در کاهش شاخص بورس مسکو و همچنین کاهش ۷ درصدی ارزش روبل(واحد پول روسیه) در مقابل دلار طی روزهای اخیر( که از سال ۲۰۰۹ بی سابقه بوده) قابل مشاهده است.

 بحران اروپا همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر کاهش رشد اقتصادی آمریکا و چین، اقتصادهای اول و دوم جهان، تأثیرات قابل توجهی بر قیمت انرژی گذاشته و طی روزهای اخیر سیر نزولی داشته است که این مسئله برای کشورهایی که بیش از اندازه به صادرات انرژی وابسته اند، تبعات منفی دارد. شاخص بورس روسیه همانند بازارهای بورس سایر اقتصادهای نوظهور طی روزهای اخیر از کاهش قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و این کاهش رقم ۷% را از ماه ژانویه تاکنون نشان می دهد. دلیل این کاهش فرار سرمایه ها به سمت بازارهای امن تر از جمله بازارهای آمریکا، آلمان و یا سوئیس است.

روزنامۀ بازرگانی ویه دوموستی، روز دوشنبه نوشت: روسیه احساس می کند که این حالت را قبلاً نیز تجربه کرده است. نفت، روبل و فعالیت های اقتصادی روند رو به کاهشی دارد. این روزنامه می افزاید: با این حال موج دوم بحران اقتصادی به مراتب ضعیف تر از موج اول است که در سال ۲۰۰۹ رخ داد و طی آن روسیه شاهد کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی روسیه بود.
در هر حال ظهور علائم کاهش در فعالیت های اقتصادی در حال حاضر در روسیه نگران کننده است. دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه از بانک مرکزی روسیه درخواست کرده است که در صورت لزوم برای حمایت از بازارهای مالی و روبل وارد عمل شود.
نمودار ذیل نوسانات درآمد نفتی روسیه را طی سالهای اخیر به تصویر کشیده است:
 

لزاکو/۶ ژوئن ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۲۶۳۳۱
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.