بحران اقتصادی اروپا به آلمان رسید

به گزارش ایرنا، روزنامه زود دویچه سایتونگ، با انتشار مطلبی درخصوص وضعیت شاخص سهام بورس آلمان وبا این عنوان که ‘رکود اروپا به آلمان رسیده است’،نوشت: از نظر سهام در بورس، ماه گذشته (می) را باید بدترین دوره تاریخ شاخص سهام آلمان (داکس) دانست.

به نوشته این روزنامه،سقوط شاخص های بورس آلمان در ماه گذشته نشان می دهد که چطور بحران مالی اروپا می تواند دامنگیر کشوری شود که به سالم بودن اقتصاد خود افتخار می کند و مدعی است هیچ مشکلی از ناحیه بحران مالی اروپا اقتصادش را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

این رسانه آلمانی در ادامه می نویسد: این یک توهم است که بخواهیم به خود وعده دهیم که آلمان می تواند همیشه رکورد رونق اقتصادی را برای خود تجربه کند درحالی که شرکای یورویی این کشور دچار بحران بوده و از نظر اقتصادی به زانو درآمده اند.

زوددویچه سایتونگ در ادامه تاکید دارد: سقوط داکس در ماه گذشته توهم تاثیر ناپذیری اقتصاد آلمان را نابود می کند و شک و تردید ها درمورد آینده اقتصادی و رسیدن بحران به آلمان را افزایش می دهد.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اهمیت صادرات آلمان برای اقتصاد این کشور می نویسد: نه فقط صادرات به اروپا بلکه ارسال کالاهای تولیدی و محصولات آلمانی به قدرت های درحال ظهور همچون چین و برزیل نیز از اهمیت بالایی برخودار است درحالی که خبرهای رسیده از این کشورها نیز چندان امیدوار کننده نیست.

به نوشته این روزنامه، هم در آسیا و هم در آمریکای جنوبی، رونق اقتصادی به شکل محسوسی کاهش یافته و ادامه این وضعیت بر صادرات آلمان نیز تاثیر خود را گذاشته است.

این درحالی است که صدر اعظم آلمان نیز نگران از این وضعیت، خواستار اعمال سیاست های مالی سرسختانه تری در اروپا شد و گفت: برای حل این مشکل در میان مدت، اروپای ها بایستی با تدوین یک نظام نظارتی دقیق و حساب شده، بر عملکرد بانک های خود نظارت کاملی اعمال کنند.

‘آنگلامرکل’ در رابطه با این کنترل مالی، افزود: کمیسیون اروپایی و دیگر نهادها بایستی امکان کنترل بیشتری بر اقتصاد داشته باشند و گرنه اتحادیه پولی یورو کارایی خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: پیمان مالی اتحادیه اروپایی در رابطه با انضباط بودجه ای فقط یک گام از اقداماتی است که باید انجام شود و به تنهایی کافی نخواهد بود.

صدر اعظم آلمان خاطرنشان کرد: دنیا باید بداند که ما در کنار اتحاد پولی،به اتحاد سیاسی خود در آینده چه نگاهی داریم و ما باید در آینده نزدیک برای این سوال یک پاسخ قانع کننده و منطقی داشته باشیم.

بحران اقتصادی یورو برخی از کشورهای عضو منطقه پولی یورو که از سه سال پیش آشفتگی های شدید مالی و اقتصادی را تجربه می کنند، به فکر انتشار اوراق قرضه انداخت که آخرین مدافع این ایده، فرانسوا اولاند، رییس جمهوری جدید فرانسه بود اما اکنون این کشورها در بخش اوراق قرضه دولتی نیز با مشکلات جدیدی روبرو شده اند.

‘آنگلا مرکل’ که از طراحان اصلی و یکی از مدافعان قدرتمند پیمان تثبیت بودجه ای اروپا است بارها نظرات مخالف خود را با ایده انتشار اوراق قرضه اعلام و تاکید کرده بود که رشد اقتصادی با افزایش بدهی ها از راه انتشار اوراق قرضه ممکن نخواهد بود و کشورهای اروپایی برای غلبه بر بحران مالی چاره ای جز کاهش هزینه ها و صرفه جویی و در کنار آنها تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی و افزایش تولید، ندارند.

درحالی بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی وارد وضعیت جدی تری شده است که رسانه ها امروز از کاهش ارزش سهام اوراق قرضه دولتی ۱۰ساله دو کشور اسپانیا و ایتالیا در سه روز متوالی گذشته خبر دادند.

براساس این گزارش ها،ارزش شاخص اوراق قرضه اسپانیا و ایتالیا روز گذشته (دوشنبه) به ترتیب ۴۸/۶ و ۷۹/۵ درصد کاهش یافت.

کارشناسان بانکی اروپا ضمن ابراز نگرانی از ادامه بحران اقتصادی دامنه دار درمنطقه پولی یورو،معتقدند که همزمان با گذر سریع زمان برای مقابله با این بحران فلج کننده، در هرکدام ازکشورها با آشفتگی های اقتصادی جدید از جمله بحران بانکی در اسپانیا و نگرانی خروج یونان از منطقه پولی یورو، مواجهیم.

بحران اوراق قرضه دولتی دو هفته قبل و زمانی تشدید شد که احتمال خروج یونان از حوزه یورو و بحران بانکی در اسپانیا بالا گرفت.

با تحت تاثیر قرار گرفتن بازار های بورس سهام در اروپا بویژه شاخص سهام بورس های انگلیس،فرانسه و آلمان باید منتظر روزهای سخت تری در اقتصاد اروپا باشیم که البته براساس شواهد،چندان هم دور از انتظار نبوده است.

اروپام** ۲۰۵۱** ۱۷۰۱*۸ ۵۳۶ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۸۶۸۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.