بحران در جاده مخصوص

در صورت عدم تخصیص ارز مبادله ای به واردکنندگان کالاهای اساسی درصد کاهش تولید خودرو در کشور کاهش یافته و چه بسا تمام واحدهای تولیدی تعطیل شود.

محمدرضا نجفی منش – عضو هیئت مدیره قطعه سازان ایران – در رابطه با این مطلب که سرانجام صنعت قطعه سازی و خودروسازی با عدم تخصیص ارز مبادله ای به این صنعت پایه کشور چه خواهد شد،گفت:در حال حاضر ارز مبادله ای تا اولویت ۵ کالاها تخصیص می یابد اما برخی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به دلیل قرار گرفتن در گروه های ۶ و ۷  هنوز برای دریافت ارز مبادله ای باز مانده اند.
وی افزود: معلوم نیست که چرا تخصیص ارز برای قطعات منفصله خودروسازان در گروه ۴ قرار گرفته ولی برای تامین مواد اولیه تولید این صنعت که از احتیاجات اساسی تولیدکنندگان است در گروههای ۶ و ۷ تخصیص ارز مبادله ای قرار گرفته شده است که این کار اشکال داشته و تناقض دارد.
عضو هیئت مدیره قطعه سازان ایران با اشاره به این مطلب که تخصیص ارز برای واردات خودروهای کم مصرف نیز در گروه ۸ قرار دارد،خواستار شد:باید خودروهای کم مصرف از این گروه بندی خارج شود چرا که اصلا نیازی به واردات چنین خودروهایی به کشور نیست.
وی اضافه کرد:حالا فرض را بر این می گذاریم که ارز مبادله ای به قطعه سازان ارائه شد ولی مشکلی که در این میان وجود دارد پرداخت معادل ریالی آن است که اتاق مبادلات ارزی ابتدا تمام و کمال پول را از واردکننده دریافت می نماید.
نجفی منش ادامه داد: اتاق مبادلات ارزی علاوه بر دریافت یکجای معادل ریالی ارز مبادله ای، برای ضمانت نیز ۳۵ درصد از مبلغ کل واردات را از واردکننده برای ارائه ارز مبادله ای دریافت می کند که پس از ترخیص کالا و ارائه برگ سبز به واردکننده باز گردانده می شود.
عضو هیئت مدیره قطعه سازان ایران تصریح کرد: در حالی که هم اکنون واردکنندگان با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و نمی‌توانند ریال معادل را به صورت یکجا تامین کنند چطور می توان انتظار داشت که واحدهای تولیدی با این شرایط سخت برای دریافت ارز مبادله ای به فعالیت خود ادامه دهند.
وی ادامه داد: با این شرایط واردکننده باید ۳۰ برابر نقدینگی داشته باشد تا بتواند به میزان نیاز خود برای واردات کالا از ارز مبادله ای ۲۶۰۰ تومانی بهره مند شود که باید گفت عملا هیچ قطعه سازی چنین پولی ندارد که بدهد.
به گفته نجفی منش در حال حاضر دادن ارز مبادله ای هیچ فرقی با ندادن آن ندارد و نتیجه آن قفل شدن و توقف واحد تولیدی است.
این مقام مسئول با بیان این مطلب که پیشنهادات خوبی برای رفع این مشکل ارائه شده است،گفت: باید تمام قطعات و مواد اولیه را به مانند قطعات منفصله در گروه ۴ برای دریافت ارز مبادله ای قرار دهند و به علت ناتوانی قطعه سازان برای پرداخت معادل ریالی ارز باید خود بانکهای عامل برای تامین ریالی ارز مبادله ای اقدام و بعداً از بانک مرکزی دریافت نمایند و همچنین باید از ابزارهای دیگری برای ضمانت استفاده کنند.
وی ادامه داد:در نهایت با دریافت ۵ تا ۱۰ درصد از مبلغ ریالی ارز مبادلاتی از طریق واردکنندگان تامین شده و الباقی نیز طی اقساط ۶ ماهه با نرخ بهره پایین از واردکننده دریافت گردد تا بدین طریق قطعه ساز با اطمینان خاطر بیشتری برای خرید مواد اولیه تولید اقدام نماید.
نجفی منش هشدار داد: هم اکنون وضعیت تولید قطعه خودرو در ایران وضعیت خوبی نبوده و تولید ۶۰ درصد کاهش داشته است، به طوری که اگر شرایط به این منوال پیش رود، حتما تولید تا ۸۰ یا ۹۰ درصد کاهش یافته و چه بسا خیلی از واحدهای تولیدی تعطیل گردند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی تعطیل شده و ۳۰ واحد نیز تغییر کاربری داده اند و آنهایی که تا الان فعالیت می کنند ۳۰ درصد نیروهای خود را تعدیل کرده اند.
به گفته عضو هیئت مدیره قطعه سازان ایران در این شرایط بحرانی تولید، مراکز دولتی نیز برای دریافت مطالبات خود فشارها را افزایش داده اند و برای اینکه سریعتر کار این صنعت فیصله پیدا کند علاوه بر تحریم های خارجی تحریم های داخلی نیز به آن اضافه شده است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.