بحران سوریه باید سوری- سوری حل شود/ سران کشورهای غربی بخش عمده‌ای از معارضین می باشند

۲۸ آبان ،

وزیر امور خارجه ایران گفت: بحران سوریه باید به صورت سوری- سوری حل و فصل شود و نباید نسخه‌ای از خارج برای این کشور پیچیده شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی در نشست گفتگوی ملی سوریه که در هتل استقلال تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نشست گفتگوی ملی سوریه، نشستی است که بین آحاد مختلف ملت سوریه بوده که البته مهمانانی غیر سوری هم از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور دارند و رهبران مذهبی و رهبران اقلیت‌های قومی نیز به این اجلاس دعوت شده‌اند.

وی تصریح کرد: از بخش‌های مختلف جامعه سوری، فرهیختگان و نخبگان که بخش عمده آنها با حکومت همراهی ندارند و بخشی از معارضین می باشند در این اجلاس حضور دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه “علی حیدر” مسئول گفتمان بین  معارضه و حکومت سوریه نیز در این نشست شرکت می‌کند، گفت: این نشست یک ابتکار تازه است. تا به امروز نشست‌های مختلفی از معارضان برگزار شده، اما معارضین خارج‌نشین که از انسجام برخوردار بودند، نتوانستند اهداف ملت سوریه را که برای ما ترسیم شده‌است، دنبال کنند و تنها به دنبال اهداف خودخواهانه خود بودند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: معارضین فقط می‌خواستند که حکومت(بشار اسد) ساقط شود و حکومت را به دست بگیرند، درصورتی که هدف جمهوری اسلامی ایران این است که دولت سوریه باید خود پاسخگوی مشروح ملت خود باشد و ملت سوریه مانند هر ملت دیگری باید از حقوق شهروندی خود بهره‌مند شود.

صالحی افزود: از دولت سوریه هم خواسته‌ایم که آمادگی خود را در این زمینه اعلام کند. بحران سوریه نیز باید به صورت سوری- سوری و مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و نباید نسخه‌ای از خارج برای این کشور پیچیده شود.

صالحی با بیان اینکه سران کشورهای غربی، بخش عمده‌ای از معارضین می باشند، ادامه داد: باید زمینه جدی برای گفتگو میان معارضین و حکومت فراهم شود و امیدواریم شاهد برون‌رفت هرچه سریعتر از این بحران باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به طرح ۶ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه اظهار داشت: این طرح از اصولی است که ما به آن اعتقاد داریم و برگرفته از پیشنهادهای کوفی عنان، اتحادیه عرب و نشست ژنو بوده که در نهایت در قالب یک طرح تنظیم شده و در اختیار وزرای خارجه مصر، ترکیه، عربستان، روسیه و اخضرابراهیمی قرار داده شده است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را بکار گرفته تا از هر راه مسالمت‌آمیز و خیرخواهانه در جهت حل بحران سوریه  استفاده کرده و از هیچ کوششی فروگذاری نکند.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.