بحران سیاسی عراق پایان یا آغازی دیگر

جام جم آنلاین: این روزها تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران سیاسی در عراق افزایش یافته است، هر چند که پیش از این هم گروه‌های مختلفی برای حل این بحران کوشش کردند، اما سنگ‌اندازی‌های داخلی و خارجی مانع از بسته‌شدن پرونده بحران و حل اختلافات سیاسی شده است. با این حال سیاستمداران عراقی نسبت به گذشته خوشبین‌ترند.

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر روزیکشنبه (یازدهم تیر) رسما اعلام کرد با برکناری و حتی استیضاح المالکی مخالف است.

این موضع نشان می‌دهد، جریان صدر خطری که امنیت و روند سیاسی عراق را تهدید می‌کند متوجه شده است و بر حمایت از اصلاحات سیاسی در کشور و دوری از جوسازی‌های غیرواقعی تاکید می‌ورزد.

در این خصوص، نخست‌وزیر عراق نسبت به حل هرچه سریع‌تر بحران سیاسی در عراق ابراز خوشبینی و تاکید کرد از هیچ تلاشی در راستای حل اختلافات میان تمامی گروه‌ها دریغ نمی‌ورزد.

المالکی که معتقد است در عراق مشکلات سیاسی وجود دارد نه بحران سیاسی، دخالت برخی کشورهای خارجی را عامل افزایش تنش در کشورش توصیف می‌کند.

همزمان حزب اتحادیه میهنی به ریاست جلال طالبانی با صدور اطلاعیه‌ای، گفت‌وگوی مستقیم میان گروه‌های مختلف را راه‌حل بحران سیاسی دانست.

این حزب گفته است درصورت ناکامی درگفت‌وگوها، آنها مجبور خواهند شد گزینه برگزاری انتخابات زود هنگام را تائید کنند.

موضعی که نشان‌دهنده نوعی اختلاف‌نظر در فهرست کردها نیز می‌باشد زیرا حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی روند استیضاح المالکی تا برکناری او را خواستار است؛ روندی که به نگرانی حزب طالبانی منجر‌شده‌است.

منابع رسانه‌ای عراق هم اعلام کردند، رییس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با مسعود بارزانی از وی خواسته است تا از طرح برکناری المالکی دوری جوید و کردها را وارد این بازی سیاسی نکند.

همزمان با انتشار این خبرها، فهرست اتحاد ملی به ریاست ابراهیم جعفری، کمیته اصلاحات سیاسی برای بررسی نکات مورد اختلاف در سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه را تشکیل داد.

این کمیته موظف است با برگزاری نشست‌های مشترک با نمایندگان دیگر گروه‌های سیاسی از مشکلات این سه عرصه مطلع و آنها را با کمک دیگر گروه‌های سیاسی حل و فصل کند.

دومین جلسه این کمیته روز یکشنبه برگزار ‌شد. با وجود این، نگرانی‌ها از ادامه بحران‌آفرینی توسط ایاد علاوی، رییس فهرست العراقیه و مسعود بارزانی همچنان وجود دارد.

به گفته صاحب‌نظران سیاسی این دو شخصیت که در صف مخالفان المالکی قرار دارند، نمی‌خواهند مشکلات سیاسی در عراق پایان یابد و به همین منظور خواسته‌شان را به کنار گذاردن المالکی از قدرت محدود کرده‌اند.

در گیرودار این اختلافات و تناقضات سیاسی که مخالفان و موافقان مالکی را دربرگرفته است، چشم‌ها به بازگشت جلال طالبانی از سفر استعلاجی دوخته شده است.

علی ظریفی خامنه – رییس دفتر نمایندگی صداوسیما در بغداد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.